Aviseringar
Rensa alla

Var det moraliskt OK att släppa atombomberna på Hiroshima och Nagasaki?


Har svårt att se atombombning som "OK"


   
SvaraCitera
Smilen

anonym321123:

Är du ironisk eller allvarlig?

Inte ironisk. 


   
SvaraCitera
Smilen

Istechetvåpunktnoll:
Har svårt att se atombombning som "OK"

Det satte slut på ett krig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:
Har svårt att se atombombning som "OK"

Kanske borde jag inte varit så specifik att nämna Hiroshima och Nagasaki, huvudsakligen tänkte jag på att medvetet döda civila i krig. Hiroshima tänkte jag bara på eftersom det är ofta den attacken som försvaras


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen:

Det satte slut på ett krig. 

Ja det går möjligen, även om många finner det svårt att hävda att bomben över Hiroshima blev den droppe som fick bägaren att rinna över men det blir betydligt mer kontroversiellt om du också inkluderar bomben över Nagasaki som det finns en hel del som tyder på bara vara ett sätt att testa en annan teknisk lösning för atombomber. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min uppfattning är att det var bland annat för att flexa musklerna för Sovjetunionen som de beslöt sig att bomba de två städerna.


   
SvaraCitera

Smilen:

Det satte slut på ett krig. 

Hm, nja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det var så att atombomben och dess enorma skada var det enda sättet kriget kunde få ett slut så ja, möjligtvis. Mycket tyder ju dock på att så inte var fallet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja kalla krigetlogiken började ju göra sig påmind nästan så fort det stod klart att det möjligen fanns något att dela upp efter kriget. 


   
SvaraCitera

Det fanns ju även planer från amerikanskt håll, efter kriget, att atombomba ett antal storstäder i Kina. Det hade också avslutat Kalla kriget, kanske? 


   
SvaraCitera

Åh, general Patton


   
SvaraCitera
Smilen

Istechetvåpunktnoll:
Det fanns ju även planer från amerikanskt håll, efter kriget, att atombomba ett antal storstäder i Kina. Det hade också avslutat Kalla kriget, kanske? 

Hm kanske det. USA är experter på krig och de är hårda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonym321123: Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen:

Skit i dom, är det krig så kan man inte sörja för några civila. 

Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen: Inte ironisk.

Så du tycker att det är moraliskt OK för en mördad sons far att döda mördarens egen son? 


   
SvaraCitera