Aviseringar
Rensa alla

Vår rösträtt i samhället


Ensamvargen:

Tja. Jag är nog för trött för att föra den här diskutionen. Men det finns helt klart unga människor som kan tänka igenom sitt val ordentligt.

Återkom, vetja. 🙂 En av de största demokratireformer som skulle kunna genomföras här i den närmaste tiden, flera andra länder har redan hunnit utvidga, sverige ligger dock efter.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Crypto:

Fast med tanke på alla fjantar som är kära i SD vid den åldern så säger jag bara nejnejnej

Källa på det?

Den typiska sverigedemokraten är ungefär 50 år gammal. Unga är mycket mer positiva till mångkultur än vad den äldre generationen är. SD och nazism är dock mer vanligt bland unga, men det är ändå extremt isolerat.


   
SvaraCitera

Annars är styckeindelning något att föredra.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Källa på det?

[zzz]

Anarkandi:

SD och nazism är dock mer vanligt bland unga

Ger dig väl svaret du söker som källa nästan [crazy]
ta bara Facebooks val 2010, SD ligger 2.a o jag tror nog att de flesta svenskar som röstat där är under 18.
Dessutom här på UM tror jag att många valde SD i ngn valtråd för ett tag sedan.
Att SD dessutom hade en hel del röster på mitt gamla gymnasium visar att de är populära, eller folk bara dumma och inte vill rösta seriöst.


   
SvaraCitera

Crypto:

Dessutom här på UM tror jag att många valde SD i ngn valtråd för ett tag sedan.
Att SD dessutom hade en hel del röster på mitt gamla gymnasium visar att de är populära, eller folk bara dumma och inte vill rösta seriöst.

Faktum är att de inte är så seriösa. Ge mig en riktig opinionsundersöjkning på hur 16-18 åringar skulle rösta och jag kan visa dig att SD inte är nämnvärt större än de är i sverige i övrigt.

Crypto:

Ger dig väl svaret du söker som källa nästan

Alltså, det jag menar är att politisk extremism är mer vanligt bland unga.


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

ja valen e ju ett spel för gallerierna ändå så why not

[love]


   
SvaraCitera

Maniacx:

Faktiskt, det verkar mer logiskt att gå efter än ålder

Menar utöver åldern. Vill inte att snorungar skall rösta. Åldersgräns har inte bara med mognad att göra, utan livserfarenhet.


   
SvaraCitera

Buddah:

Menar utöver åldern. Vill inte att snorungar skall rösta. Åldersgräns har inte bara med mognad att göra, utan livserfarenhet.

Just den inställningen som är problemet. Saknar man både respekt och tro på en hel generation så är det svårt att de någonsin ska få chans att lära sig eller kunna genomföra något. För de kan ju ändå lära sig och mogna till, men det är svårt när en arbetsgivare inte ens vill ge dem jobb. [tard]


   
SvaraCitera

Maniacx:

Och det ska vara så? Kallas det rättvisa? Att inte ens få en chans?

Tycker att en mer intressant frågeställning skulle handla om utifall att det är rätt att få rösta om man gör det på andras bekostnad, med det menar jag rösta utan att själv betala skatt. Dvs att du ska få bestämma över andras pengar.

Jag säger inte att jag är för det men jag tycker att det är en intressant fråga att diskutera, om det inte vore mer rättvist att den som betalar skatt (eller har gjort det men i dag är pensionär) också får första. Det skulle tex betyda att om du är 16 år men jobbar så skulle du få rösta och om du är 25 år och inte jobbar så skulle du inte få rösta.

Sedan skulle det rimligtvis finnas någon form av gräns, dvs det räcker inte med att tjäna ihop någon tusenlapp under sommarjobbet utan det kanske krävs något mer arbetande.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

För de kan ju ändå lära sig och mogna till, men det är svårt när en arbetsgivare inte ens vill ge dem jobb.

Jag är ung. Har aldrig haft problem med att få jobb.

Väldigt få i den åldern som är mogna nog att rösta, till och med få som har rösträtt som är mogna nog. Men större andel.


   
SvaraCitera

Buddah:

Jag är ung. Har aldrig haft problem med att få jobb.

Väldigt få i den åldern som är mogna nog att rösta, till och med få som har rösträtt som är mogna nog. Men större andel.

Alla som är som du ska alltså få rösta.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Alltså, det jag menar är att politisk extremism är mer vanligt bland unga.

Som tur är...

Anarkandi:

Alla som är som du ska alltså få rösta.

Om alla som röstar är omogna är det lätt att sådana här töffar får makten. Som tur är så är ju inte de flesta omogna för sin ålder.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Alla som är som du ska alltså få rösta.

Påstod jag aldrig.


   
SvaraCitera

Ovie Vicious:

Om alla som röstar är omogna är det lätt att sådana här töffar får makten. Som tur är så är ju inte de flesta omogna för sin ålder.

Buddah:

Påstod jag aldrig.

Om vi sänkte rösträttsåldern skulle KD få kraftigt minskat inflytande, såväl som centerpartiet. Socialdemokraterna skulle vara något oförändrat, moderaterna och folkpartiet skulle öka och vänstern skulle vara oförändrat, miljöpartiet skulle öka och pp skulle ha ökade chanser att komma in i riksdagen. Låter det så hemskt, eller omoget för den delen?

Men som du sa själv, vissa mognar aldrig. Likväl ska de ha rätt att ha en åsikt. Går inte och är inte önskvärt att kontrollera. Vem skulle vilja göra massa IQ-test för att få rösta?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

och vänstern skulle vara oförändrat

Det var nog dagens skämt.

Anarkandi:

Låter det så hemskt, eller omoget för den delen?

Ja. Varför inte sänka åldern för körkort när vi väl är i farten? Jag bryr mig ju lika lite om individuella liv som jag bryr mig om hur staten Sverige drivs och fungerar. PP har inte i riksdagen att göra. Hur skulle det se ut om exempelvis de hade fått stort antal väljare? Vad har de för kompetens utöver deras huvudfrågor?

Anarkandi:

Vem skulle vilja göra massa IQ-test för att få rösta?

Nu är jag inte för några s.k IQ-tester. Men antagligen skulle de som är insatta och vill rösta göra dessa. Man hade ju sluppit en stor del godtyckliga röster och blanka röster.


   
SvaraCitera

Ovie Vicious:

PP har inte i riksdagen att göra.

Partier med bara en fråga på agendan, men som kan låtsas ha annat bara för att locka fler väljare, öht har inget där att göra.
En PP-värvare misslyckades brutalt med att försöka få min röst häromveckan ;P
"jag kan ta emot din broschyr men jag tänker inte rösta på er"
han tittar konstigt på mig, tittar bort och går sedan bara iväg ;D


   
SvaraCitera