Aviseringar
Rensa alla

Var säger Jesus att kärlek till t ex pengar är ont?


Ämnesstartare

Mjälte:

Menar han att man ska sälja allt man äger och ge vinsten åt de fattiga? Då blir ju han fattig och de fattiga rika ju och sen går det i en cirkel.

Jag tror inte att han menar att han ska ge allting till en specifik fattig, utan snarare till flera personer så att de blir mindre fattiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

så du ändrade ditt inlägg. gulligt.
Nej, jag tänker inte skriva om hur vuxna beter sig istället eftersom man inte alltid har något att säga om vad man ska skriva om när man går i skolan.

det som jag skrev hänger ihop med det som de andra skriver i din tråd.
girighet är en döds synd, att älska pengar mer än Gud är inte bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag tror inte att han menar att han ska ge allting till en specifik fattig, utan snarare till flera personer så att de blir mindre fattiga.

Nä jag vet. Därför skrev jag "ge vinsten åt de fattiga"
Men i vilket fall så blir han ju själv fattig om man han ska sälja allt han äger och då kommer det ngn annan rik jävel och ger honom pengar etc. Spelar ju ingen roll. Det leder ju till att det finns x antal platser för evigt liv eftersom det skapas en balans hela tiden.

Mannen som frågar hur han får evigt liv säljer allt och ger pengarna till fattiga människor. Nu har han evigt liv säger vi..
Men de fattiga personerna hade evigt liv, och när mannen gav de pengar och de blev antagligen ganska rika eftersom han ägde MYCKET och det leder till att de förlorar sitt eviga liv.

Fan ajg vet itne.

ti-92:

det som jag skrev hänger ihop med det som de andra skriver i din tråd.
girighet är en döds synd, att älska pengar mer än Gud är inte bra.

men det VISSTE jag ju redan?! det jag ville ha svar på var: VAR i bibeln JAG kan läsa om det?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Det är lättare för en kamel att komma in genom ett nålsöga än för den som är rik att komma in i Guds rike"

Luk.18:25


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Luk.18:25

ooh den var bra också [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

Fan ajg vet itne.

Jo, jag fattar hur du menar. Men jag tror att hela poängen är att han ska kunna släppa taget om pengarna som han har och hjälpa sina medmänniskor. Jesus menar att han är för fäst vid det materiella. Så skulle jag tolka det i alla fall, fast NT är inte min föredragna del av Bibeln och jag är lite full.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

. Men jag tror att hela poängen är att han ska kunna släppa taget om pengarna som han har och hjälpa sina medmänniskor. Jesus menar att han är för fäst vid det materiella.

mjo så tolkar jag det också. jesus tänkte nog inte igenom sina påståenden 🙁

mediakatt:

jag är lite full.

ajdå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

men det VISSTE jag ju redan?! det jag ville ha svar på var: VAR i bibeln JAG kan läsa om det?!

Hahahaha. men vrf sa du inte det för början då.
det minns jag faktist inte vart det stod.
men sök på Google.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

mjo så tolkar jag det också. jesus tänkte nog inte igenom sina påståenden 🙁

Jesus har väl en viss tendens att inte vara superspecifik.

Mjälte:

ajdå

Nejdå, det är fint.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

VAR står det? 🙁

det enda jag kmr att tänka på är när Jesus snackar om Gud o mammon (en gud i GT).. mammon är typ pengar.. står ngnstans i de första 6 kapitlena i Matteus (har inte min bibel hos mig nu då den är på nedervåningen hos klasskompisarna :$ o jag orka rinte googla)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ti-92:

Hahahaha. men vrf sa du inte det för början då.

[tired]

Mjälte:

VAR står det?

Mjälte:

VAR står det?

Mjälte:

VAR står det?

Mjälte:

VAR står det?

Mjälte:

VAR står det?

Mjälte:

VAR står det?

Mjälte:

VAR står det?

Mjälte:

VAR står det?

mediakatt:

Jesus har väl en viss tendens att inte vara superspecifik.

aa. VÄLDIGT dåligt av honom. tänk om han var skitspecifik över allt istället för att snacka i massa liknelser, då hade folk vetat exakt vad han mena istället för att sitta och tolka allt.

DPope:

det enda jag kmr att tänka på är när Jesus snackar om Gud o mammon (en gud i GT).. mammon är typ pengar

tack [smile][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

tack

vsg.. läste det sj igår lr i förrgår så inte så svårt o komma ihåg då 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

aa. VÄLDIGT dåligt av honom. tänk om han var skitspecifik över allt istället för att snacka i massa liknelser, då hade folk vetat exakt vad han mena istället för att sitta och tolka allt.

Det är ju det som är poängen. Liknelserna är till för att man ska förstå svaret själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

ooh den var bra också [love]

Glad att vara till hjälp=)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

aa. VÄLDIGT dåligt av honom. tänk om han var skitspecifik över allt istället för att snacka i massa liknelser, då hade folk vetat exakt vad han mena istället för att sitta och tolka allt.

Ännu en anledning att vara antitrinitist. Gud i GT är hur tydlig som helst, varför skulle han bli förvirrad och prata i märkliga liknelser hela tiden bara för att han antar mänsklig form?


   
SvaraCitera