Aviseringar
Rensa alla

Vår sexdrift (en omvänd genustråd, hehe)


Ämnesstartare

Ja det finns ju dom som hävdar att alla betéendes-skillnader har uppstått genom sociala normer.

Det mesta har säkert uppstått från sociala normer men har läst på ganska många ställen att det finns hormonella skillnader som också gör att vi betér oss olika. Sen är det ju individuellt också alla tjejer är inte på samma sätt och alla killar är inte på samma sett men tror det finns generella skillnader.

Tror inte heller att man kan bli av med alla sociala skillnader mellan könen. Tror det finns så många andra faktorer än bara "kön" som utgör skillnaderna.

Tex skillnaden mellan korta och långa killar eller svaga och starka killar. Även här är det såklart individuellt men generellt finns det säkert vissa betéendeskillnader och generella skillnader hur man blir behandlad av andra.

Även dessa är såklart sociala saker men eftersom tjejer i generellt är kortare och svagare är det nog väldigt svårt att bli av med generella sociala skillnader mellan könen.

Fast det betyder ju inte att man inte ska eftersträva ett jämställt samhälle där alla individer har samma möjligheter.

Sverige är jämställt jämfört med andra länder fast det finns fortfarande orättvisor i samhället. Kvinnor har det sämre ställt i många avseenden men även män har det sämre ställt i vissa avséenden. Man ska också ta i beaktande att saker som etnisk bakgrund och sociala grupper har betydelse. Tex har unga invandrarkvinnor det svårast ställt i svenska samhället. På samma gång har flickan från villaområdet eller innerstadsstockholm det (oftast) mycket bättre ställt än pojken från miljonprogrammsområdet som i sin tur har det bättre ställt än sin lillasyster.

lite långt inlägg men bara mina åsikter![y]

om nån inte håller med mig så svara på ett civiliserat sätt tack.

och nej jag är varken kränkt, svensk eller i medelåldern


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det spelar inte så stor roll om män har större sexdrift rent biologiskt sett, det är inte det som är själva problemet när en pratar om det utifrån ett feministiskt perspektiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mussolini:

Tex skillnaden mellan korta och långa killar eller svaga och starka killar. Även här är det såklart individuellt men generellt finns det säkert vissa betéendeskillnader och generella skillnader hur man blir behandlad av andra.

Jag tror att detta baseras på ett patriarkalt sysnsätt då, som du skriver, kvinnor i genomsnitt är något kortare än män så kommer korta män ses "mer som kvinnor". På samma vis ses styrka som något "manligt" och därför kan någon som är svag bli sedd som "kvinna".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

På samma vis ses styrka som något "manligt" och därför kan någon som är svag bli sedd som "kvinna".

Styrka ses som styrka. Styrka ses som övertag, makt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte att dom som ger sig på dem som är mindre än än själv tänker "han är kvinnlig" utan gör det för att de har övertag mot den som är mindre och svagare. Kanske inte så mycket när man är vuxen men i högstadiet hände det hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mussolini:

Styrka ses som styrka. Styrka ses som övertag, makt.

Fast det är ju i förlängningen enbart att säga att det ses som något manligt ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Jag tror att detta baseras på ett patriarkalt sysnsätt då, som du skriver, kvinnor i genomsnitt är något kortare än män så kommer korta män ses "mer som kvinnor". På samma vis ses styrka som något "manligt" och därför kan någon som är svag bli sedd som "kvinna".

när jag går ut i klackskor ser jag över, eller ovanligtsvis i samma nivå som, alla män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mussolini:

Tror inte att dom som ger sig på dem som är mindre än än själv tänker "han är kvinnlig" utan gör det för att de har övertag mot den som är mindre och svagare. Kanske inte så mycket när man är vuxen men i högstadiet hände det hela tiden.

Nej, sade inte att dom tänkte så, sade att det är del av en patriarkatet att svaga killar oftare blir mobbade på högstadiet. Jag blev mobbad för att jag sågs som svag (i början) och det gick en annan kille som också var svag i min klass, men han blev inte alls lika mobbad, anledningen till det tror jag kan vara att han hade mycket mer typiskt manliga drag än vad jag har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Fast det är ju i förlängningen enbart att säga att det ses som något manligt ändå.

Va? Det låter nästan som om det är du som försöker få atta vara "längre och större" till nåt manligt... Eller menar du att från samhällets syn är det så? Ja det kan jag iallafall inte uttala mig om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Haha Hitler hade säkert en sådan liten uppviglare som du i bakgrunden

+_+ men ja fråga ju ba va du jodde nu, har inget annat i åtanke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

anledningen till det tror jag kan vara att han hade mycket mer typiskt manliga drag än vad jag har.

hade säkert varit attraherad av dig. har du fina händer och ögon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

+_+ men ja fråga ju ba va du jodde nu, har inget annat i åtanke!

+_++_+
äter en macka nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mussolini:

Va? Det låter nästan som om det är du som försöker få atta vara "längre och större" till nåt manligt... Eller menar du att från samhällets syn är det så? Ja det kan jag iallafall inte uttala mig om.

Va? Jag säger att det i min analys av kvinnoförtryck är tydligt att en del av det kommer från den normativa bilden av att män "ska vara stora och starka" och kvinnor "små och sköra". Jag säger inte att det är så det skall vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

men han blev inte alls lika mobbad, anledningen till det tror jag kan vara att han hade mycket mer typiskt manliga drag än vad jag har.

Det kan nog stämma, eller så såg de dig som svagare bara. Även tjejer som har manliga drag blev mobbade när jag gick på högstadiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gillar mångfald och att skratta åt personer som stör sig på allt. min hjärna är lite awesome.

för mig tänker jag inte när jag hänger med killar. vi talar samma språk. jag talar nog det mänskliga språket.


   
SvaraCitera