Aviseringar
Rensa alla

Vårdcentralen, skärp er för fan!


Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

Jag har haft sömnproblem i två år och för ungefär 1 månad sen så gick jag till skolansköterskan. Jag berättade allt att jag har provat naturliga sömntabletter men har inte funkat med en större påverkan. Vår skolsköterska sa att jag skulle kontakta vårdcentralen eller vänta på skoldoktorn som kommer en gång i månaden. Såklart ringde jag vårdcentralen och var inte överraskad att det inte ville ta imot mig och sa att jag ska gå tillbaka till skolsköterskan, men det som gjorde mig mest arg var att dom vill att jag skulle gå till skolans psykolog. Jag blev skit sur att man ens kan säga så. Jag hade redan förklarat allt för hon och så säger hon det. Jag sökte på internet om de problem jag har. Och hittade detta:  När en tonåring ändrar sin dygnsrytm på det sättet är det viktigt att man som förälder reagerar och gör allt man kan för att styra upp situationen. Om man tillsammans med sin tonåring inte kommer till rätta med en rubbning i dygnsrytmen, och den blir ett stort problem, bör man söka hjälp. På många håll kan tonåringar få stöd och hjälp på en ungdomsmottagning, av elevhälsan eller på en vårdcentralen - citat från 1177.se      Jag har ju en dålig dygnsrytm för att jag inte kan sova. Behöver lite hjälp vad ska jag göra nu?


   
Citera

Hyfs: men det som gjorde mig mest arg var att dom vill att jag skulle gå till skolans psykolog.

varför det?

Hyfs: Jag har ju en dålig dygnsrytm för att jag inte kan sova. Behöver lite hjälp vad ska jag göra nu?

och du kan antagligen inte sova för att du... ptja, finns oändligt många anledningar till det. vanligast är stress, depression eller brist på rutiner (t.ex. sitter vid datorn/tvn/mobilen för sent, varvar inte ner med dämpat ljus så kroppen ställer in sig på sömn innan läggdags, tränar inte, äter dåligt, sover för länge/för lite osv).

något besök eller två hos en psykolog eller kurator kan hjälpa dig bli medveten om din vardag. du kommer inte få sömnmedicin utskrivet direkt bara för att du ber om det, du kommer behöva ändra de vanligaste orsakerna först.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

För att jag hade redan förklarat för hon att jag mådde bra hade inga problem med min psykiska hälsa. Om jag får stress är det för att jag inte kan sova om nätterna.

honolulu:

varför det?


   
SvaraCitera

Hyfs: För att jag hade redan förklarat för hon att jag mådde bra hade inga problem med min psykiska hälsa. Om jag får stress är det för att jag inte kan sova om nätterna.

Okej men en psykolog hjälper inte enbart vid psykisk ohälsa, utan kan även medvetandegöra faktorer som kan underlätta för dig. Du skulle inte dö av att ta ett snack med psykologen under ett besök, kommer ni fram till att allt är okej så kan du meddela vårdcentralen om det och få vidare hjälp. Psykologer bits inte och du behöver inte oroa dig för att förvandlas till en schizofren så fort du kliver in på dennes rum.

Läs min förklaring i andra inlägget så förstår du vad jag menar.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Varför är jag inte förvånad. det är bara att stå på dig, för eller senare så ger dom sig och tar sitt ansvar.


   
SvaraCitera

honolulu:

du kommer inte få sömnmedicin utskrivet direkt bara för att du ber om det, du kommer behöva ändra de vanligaste orsakerna först.

Och det är bra att man inte får sömnmedicin utskrivet bara för att  man ber om det, för då kan man bli beroende av dem och ALDRIG kunna somna utan dem sen!


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

NEMI:
Varför är jag inte förvånad. det är bara att stå på dig, för eller senare så ger dom sig och tar sitt ansvar.

Detta är nog bara min stads vårdcentral, har haft många problem med dom och kompisar med.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Hyfs:

Detta är nog bara min stads vårdcentral, har haft många problem med dom och kompisar med.

att vårdcentralen är kass tycker jag nog iof bara är ännu en anledning att kämpa. Men förstår ju om du ger upp.


   
SvaraCitera
Draug

ska man få hjälp från vårdcentraler och liknande så måste du nästintill hota dom för att det ska hända något.


   
SvaraCitera

woho sömnbrist 4 da win#


   
SvaraCitera

Jobbar på vårdcentral. Det är som sagt inte möjligt att få sömnmedicin utskrivet huxflux. Följ råden som honolulu.


   
SvaraCitera

Det låter kontextuellt som att du utgår från att det finns en effektiv behandling att få. Jag tror inte att det nödvändigtvis är så enkelt. Är det sömnmedel du vill ha så kan du ju omöjligt ta det hela tiden. Jag tror du måste jobba på att hitta praktiska arrangemang som hjälper dig. Bor du hos pärona? Kan de lova att få upp dig på morgonen? Eller ringa från jobbet och tjata?


   
SvaraCitera