Aviseringar
Rensa alla

vårdnadshavare - över 18


Ämnesstartare

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attfabarn.4.18e1b10334ebe8bc8000...

"Ett barn står under någons vårdnad tills det fyller 18 år"

om jag är 18 kan alltså inte mina föräldrar kallas vårdnadshavare längre, right?


   
Citera

Nej, då är du din egen vårdnadshavare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Precis. CSN?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man är över 18 år så har man ingen vårdnadshavare längre.
Dock kan man ju bli omyndigförklarad under speciella omständigheter. Tror att man kan det fortfarande iaf.


   
SvaraCitera

isola:

Dock kan man ju bli omyndigförklarad under speciella omständigheter. Tror att man kan det fortfarande iaf.

Nä, det går i varje fall ej under den beteckningen längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Nä, det går i varje fall ej under den beteckningen längre.

God man är nog det närmaste isf, då man inte har kontroll över sin egen ekonomi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men redan. daah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Precis. CSN?

nej, en annan blankett. fast ska fylla i CSN också snart men jag tror att det står att man inte behöver fylla i om man är 18 på vårdnadshavargrejerna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Tror att man kan det fortfarande iaf.

Ögon i en plåthink:

Nä, det går i varje fall ej under den beteckningen längre.

Måste vara väldigt nytt då, för det var just var min kusin blev för ett år sen. [confused]


   
SvaraCitera

Om du studerar vid gymnasie är dock fina föräldrar underhållsskyldiga dig fram till du fyller 21.

Mycket konstigt det där, du är å ena sidan straffmyndig och din egen vårdnadshavare, men trots det ska dina föräldrar betala ditt boende och mat om du inte själv har möjlighet till det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

men trots det ska dina föräldrar betala ditt boende och mat om du inte själv har möjlighet till det.

Få föräldrar tänker dock så. Sen så är det ju är det ju frågan om man övht vill försörja sitt vuxna barn när den bara kan ta ett studielån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dina päron behöver inte skriva på något om du är över 18år..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

men trots det ska dina föräldrar betala ditt boende och mat om du inte själv har möjlighet till det.

När man är 19-20 går man ju fortfarande i gymnasiet (oftast), och då är det lite svårt att fixa sånt själv kanske. Fast jag trodde det var upp till 20 iofs, 21 är lite konstigt.


   
SvaraCitera

loom:

När man är 19-20 går man ju fortfarande i gymnasiet (oftast), och då är det lite svårt att fixa sånt själv kanske. Fast jag trodde det var upp till 20 iofs, 21 är lite konstigt.

Ja, men jag menar att man borde kunna flytta när man är myndig och inte vara ens föräldrars ansvar om man exempelvis skulle behöva söka socbidrag eller liknande. Menar inte att det är bra att söka soc för att man inte klarar sin levnadssituation, utan helt enkelt att myndighetsåldern borde gälla.


   
SvaraCitera