Aviseringar
Rensa alla

Varför äktenskap?


giftemål har förlorat sin innebörd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Jag vill gifta mig för att jag tycker att det verkar vara en asrolig grej. Då syftar jag på själva ceremonin, presenterna, kläderna och festen efter.

Jonnybravo91:

I samma mån som det finns gott om fjortisar och övriga par som säger att de aldrig kommer gå skiljda vägar gäller det också för många av de som gifter sig

Jonnybravo91:

Och för att det är ett sorts självförverkligande. Det är en norm i vårt samhälle att man ska gifta sig förr eller senare, folk i vår närhet förväntar sig att man ska gifta sig.

Det är såklart att väldigt många utav dem som gifter sig verkligen gör det för kärlekens skull, och för att det verkligen tror på hela grejen att de ska vara tillsammans för evigt osv, och som lyckas med det också! Men i dagens samhälle finns det ju minst lika många som gör det av andra anledningar, ovan nämnt. Hur skulle prästerna reagera om de fick reda på att så många bara gör det för själva festens skull osv, att mycket av det de säger inte tas på allvar av de gifta? Skulle de ens bry sig?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Angelize:

giftemål har förlorat sin innebörd

Eller bara ändrat den


   
SvaraCitera

huxfluxkruxmux:

Hur skulle prästerna reagera om de fick reda på att så många bara gör det för själva festens skull osv, att mycket av det de säger inte tas på allvar av de gifta? Skulle de ens bry sig?

Inte alltid man gifter sig i kyrkan 😛
borgerliga bröllop finns [cute]
sen tror jag inte prästerna frågar utan de tror att det är för att man vill vara tillsammans för alltid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Inte alltid man gifter sig i kyrkan 😛
borgerliga bröllop finns
sen tror jag inte prästerna frågar utan de tror att det är för att man vill vara tillsammans för alltid.

Jo, men om man nu tar kyrkligt bröllop[rolleyes]
Nej, men det är det jag menar; vad skulle hända om vi typ fick göra en folkomröstning om varför man gifter sig etc, och kyrkan fick se att vi kanske har moderniserats lite de senaste 100 åren? Då kanske de skulle ändra äktenskapsorden helt och hållet, till typ "älskar du mig, är jag den ende för dig nu?" eller "kommer vi göra allt vi kan för att hålla ihop vårat äktenskap i hårda tider?" [crazy]


   
SvaraCitera

huxfluxkruxmux:

Hur skulle prästerna reagera om de fick reda på att så många bara gör det för själva festens skull osv, att mycket av det de säger inte tas på allvar av de gifta? Skulle de ens bry sig?

Tro det eller ej, men präster är inte helt dumma i huvudet. Jag pratade en gång med min lokala präst om detta och han berättade då att han har sett på varje par han vigt, vilka som skulle få det bra och vilka som skulle ta skilsmässa dirr och tills dess att jag pratade med honom hade han inte haft fel om någon. [smile]

Det är som jag sa tidigare, mer av en norm eller tradition än en blodigt allvarligt löfte.


   
SvaraCitera

huxfluxkruxmux:

vad skulle hända om vi typ fick göra en folkomröstning om varför man gifter sig etc

[tard]

finns viktigare saker att ha folkomröstningar om...
du är F14? ;P


   
SvaraCitera

Folk är oförmögna att tänka utanför direkta samhällsnormer och ser det som en självklarhet att man "ska" ha gift sig vid en viss ålder, annars är man ett missfoster/ful/whatever. Ställer mig rätt tveksam till att alla skulle kunna hitta någon de passar så bra med att de kan vara kära i varandra hela livet, liksom.


   
SvaraCitera

mmmjölk:

missfoster


   
SvaraCitera

[tard]


   
SvaraCitera

Jag är så jävla värd


   
SvaraCitera

man är väl bl.a. lite gammalmodig & tkr om tanken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Giftermål för min släkt innebär världens fest med hela släkten, vilket gör att jag ser fram emot att gifta mig även om det är några år tills dess [smile]

Nej men det viktigaste är väl att det känns mycket mer seriöst om man är gifta, och att man är säker på sin kärlek och vill leva med varandra resten av livet.


   
SvaraCitera

huxfluxkruxmux:

Hur skulle prästerna reagera om de fick reda på att så många bara gör det för själva festens skull osv, att mycket av det de säger inte tas på allvar av de gifta? Skulle de ens bry sig?

Jag vet inte. Jag bryr mig inte heller om prästernas åsikter. Tror ändå inte att jag skulle vilja bli vigd av en präst.


   
SvaraCitera

Symboliskt.

Jag tänker nog gifta mig, den dag den rätte och jag känner att nu är det dags!


   
SvaraCitera

För att dem inte vet bättre


   
SvaraCitera