Aviseringar
Rensa alla

varför är alla ateister så jävla arga på troende?


jag är förbannad på de troende jag känner, de är hycklare, skenheliga och tror att allt ska lösa sig i livet efter detta och skjuter ifrån sig sitt ansvar på det sättet.
jag kan inte låta bli att koppla ihop det med religion.


   
SvaraCitera

Sovande:

Jag är inte troende men jag tycker det är väldigt störande när man verkligen gör reklam om man är det och varför men ska varadet och blah blah blah låt folk leva som dom vill trosom dom vill men försök inte övertyga andra att göra detsamma för då blir det såhär.

Säg såhär, du är HELT och hållet övertygad om att Kristendomen är sanningen. Skulle inte du vilja övertyga människor att tro på Jesus så att de också får träda in genom pärleporten?

Personligen ägnar jag inte speciellt mycket tid till att reflektera över religiösa samfunds "reklam", jag utför ett aktivt val att ignorera människor som ska skylta med deras tro, hur svårt är det?


   
SvaraCitera

Folk har ofta lite svårt att ha respektera saker de inte förstår sig på, skulle jag tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Jonason_:

Säg såhär, du är HELT och hållet övertygad om att Kristendomen är sanningen. Skulle inte du vilja övertyga människor att tro på Jesus så att de också får träda in genom pärleporten?

Det är ju det som är så störande[mad]


   
SvaraCitera

Sovande:

Det är ju det som är så störande[mad]

[bigsmile] Ignorera det då? Är det så svårt verkligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Jonason_:

Ignorera det då? Är det så svårt verkligen?

Jaa jag tycker det....Nej men jag tycker att dom ska respektera oss som inte är troende precis lika mycket som vi skka respektera dom som är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Jonason_:

Ignorera det då? Är det så svårt verkligen?

Vad är det för argument? Nej, det är väl klart som fan att man inte bör ignorera när människor blir förtryckta, om än indirekt?

Är man kristen så har man lurats att tro på saker man inte borde tro på. Det är det väl ingen som argumenterar mot? (med undantag för de kristna då).

_Jonason_:

Säg såhär, du är HELT och hållet övertygad om att Kristendomen är sanningen. Skulle inte du vilja övertyga människor att tro på Jesus så att de också får träda in genom pärleporten?

Det är också ett uruselt argument.

Säg såhär, du är HELT och hållet övertygad om att du måste döda människor och att det är rätt. Skulle inte du vilja döda människor?

Är ovanstående ett argument för att vi borde vara mer accepterande? Vi accepterar inte mord (religion!), vi accepterar inte kränkningar (religion!) vi accepterar inte idiotiska politiska uttalanden (religion!) men vi ska acceptera religion och religiösa uttalanden?

En persons religiösa tro bör på inte behandlas på något annat sätt än en persons politiska tro.

Jag finner det direkt etiskt fel att låta religionen vara en skyddad verkstad.


   
SvaraCitera

För att man inte pallar tycka synd om dem. Och dumhet bör ej tolereras.


   
SvaraCitera

Plyvert:

För att religiösa är roliga att retas med


   
SvaraCitera

B bag:

varför är alla ateister så jävla arga på troende?

Därför att jag anser att dem allra flesta troende är en smula dumma i huvudet. Beror dock på vilket sätt man är troende. Jag förkastar allt som har med kyrka att göra iaf.

Dessutom är det inte ovanligt att massa religiösa idioter försöker värva andra icketroende vilket jag tkr är sjukt. Jehovas vittne är helt jävla sjukt om du frågar mig.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Jag finner det direkt etiskt fel att låta religionen vara en skyddad verkstad.


   
SvaraCitera

För att det är synd om dem. De är ju lättlurade människor som inte vågar ifrågasätta. Det är vår plikt - liksom det var de kristna missionärernas plikt för några hundra år sedan att utrota alla som inte var lika lättlurade som dem - att håna och hjälpa dem att komma tillbaka till verkligheten. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

killrambo:

jag är förbannad på de troende jag känner, de är hycklare, skenheliga och tror att allt ska lösa sig i livet efter detta och skjuter ifrån sig sitt ansvar på det sättet.
jag kan inte låta bli att koppla ihop det med religion.

Vad är det de skjuter på framtiden?

k1337oris:

Är ovanstående ett argument för att vi borde vara mer accepterande? Vi accepterar inte mord (religion!), vi accepterar inte kränkningar (religion!) vi accepterar inte idiotiska politiska uttalanden (religion!) men vi ska acceptera religion och religiösa uttalanden?

Har handlar det mer om moral, och det är något som det sekulariserade, progressiva 'everything goes!'-samhället verkligen lyckas sparka rakt in i trappsteg, då det finns grupper som har en definierad moral som grupp (även om vissa meningskiljaktigheter kan finnas) som säger att deras livsåskådning är bättre för en människa både till kropp och själ (vilket såklart egentligen inte existerar, och bara är ett ord som dröjer sig kvar från den mörka medeltiden som alla generationer innan de på 1900-talet var), och är så grymt provocerande.

k1337oris:

Är man kristen så har man lurats att tro på saker man inte borde tro på. Det är det väl ingen som argumenterar mot? (med undantag för de kristna då).

Men är man ateist i Sverige så har man tutats i från barnsben att andlighet, religion och övernaturlighet är något som inte existera, och att människor som har någon av dessa "åkommor" borde veta bättre, då de uppenbarligen antingen är utsatta för sekterism, eller är sinnessjuka.

Hell_man:

Dessutom är det inte ovanligt att massa religiösa idioter försöker värva andra icketroende vilket jag tkr är sjukt. Jehovas vittne är helt jävla sjukt om du frågar mig.

Var ligger det sjuka I att försöka få folk att dela ens tro? Inte ens liv, samtliga åsikter osv, men exempelvis religion eller ideologi?

HobGoblin:

Det är vår plikt - liksom det var de kristna missionärernas plikt för några hundra år sedan att utrota alla som inte var lika lättlurade som dem

Tror du ens själv på det där?


   
SvaraCitera

Belrondis:

Tror du ens själv på det där?

Att tro lämnar jag åt de religiösa.


   
SvaraCitera

Eller hur. Låt folk tro på vad dom vill. Har dom inget bättre för sig.


   
SvaraCitera