Aviseringar
Rensa alla

Varför är den västerländska filosofin mer framstående än den österländska?


Ämnesstartare

Ja, som rubriken lyder, hur kommer det sig att de västerländska filosoferna är mer omtalade än de från öst?


   
Citera
Ämnesstartare

ska man vara lite krass så är det väll så att det i öst är tvärt om. För som med mycket annat så är det inte självklart att tala lika mycket om dem. men har säkert fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Historieskrivningen i väst är ju mer centrerad till väst och vice versa.


   
SvaraCitera

jag läste den vänsterhänta filosofin 😛


   
SvaraCitera

loom:

Ja, som rubriken lyder, hur kommer det sig att de västerländska filosoferna är mer omtalade än de från öst?

För att vi bor i Väst. Facepalm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att det bara finns människor i väst?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

För att vi bor i Väst. Facepalm.

"allting har bara en orsak o jag är smartast i världen"

finns asmkt; litteraturens uppståndelse i väst, östliga filosofiers tendens till positivt världsförnekande (--> skita i tradering, ära, ryktbarhet och annat strunt eftersom visdomen transcenderar tidrymdens bojor --> intellektuellt material bevaras inte i samma utsträckning)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, det här kanske var en dum tråd och dumma trådar ger dumma svar. My bad.

Jonnybravo91:

För att det bara finns människor i väst

Nee asså jag har hört att det finns såna här små gula människor i öst. [cute]

Brk g:

finns asmkt

Det hjälpte mig inte jättemycket men tack ändå [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

kej, det här kanske var en dum tråd och dumma trådar ger dumma svar. My bad.

Jag gav dig ett bra svar. Kvinna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Jag gav dig ett bra svar.

Jo helt rätt, fast det var inte så utvecklat som jag hade velat..

passaro:

Kvinna.

Vad har mitt kön med det här att göra? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Det hjälpte mig inte jättemycket men tack ändå [y]

Förlåt om jag uttrycker mig hafsigt. [smile]

Jag kan förtydliga lite:

Första delorsaken jag nämnde är, med andra ord, att skriften, litteraturen kom till blomstring först i väst.

Andra (som förvisso i mångt och mycket är en delorsak även till första, och därför mer essentiell) är att de filosofier som kom till skott i öst till större del byggde på, för att förenkla, "världsfrånvända" tankesätt. Om man är världsfrånvänd bryr man sig inte mycket om att nedteckna, att organisera, att rangordna och strukturera, att institutionalisera - åtaganden som i mångt och mycket är förutsättningar för strukturerad idéspridning som vi känner den. Denna för ansamlande av kunskap försvårande omständighet fanns inte alls i samma utsträckning i väst.

Keep in mind att detta är en simplifiering och mer av uppslag för tanken än ett försök till fullständig förklaring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

Jag kan förtydliga lite

Hjälpte mig mycket mer nu haha, tack [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Hjälpte mig mycket mer nu haha, tack [smile]

Najs!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Nee asså jag har hört att det finns såna här små gula människor i öst. [cute]

Shieeeeeet?! [surprised][tard] Måste vara en lögn för helvete [mad]


   
SvaraCitera

Brk g:

finns asmkt; litteraturens uppståndelse i väst, östliga filosofiers tendens till positivt världsförnekande (--> skita i tradering, ära, ryktbarhet och annat strunt eftersom visdomen transcenderar tidrymdens bojor --> intellektuellt material bevaras inte i samma utsträckning)

Måste nog ändå säga att faktumet att vi bor i väst är den viktigaste aspekten. Vi lär oss mer om Europeisk historia än asiatisk historia, Kristendomen är mer framstående än de asiatiska religionerna, språk, satsskick, ekonomi ja i de flesta fallen är de västerländska sidorna mer framstående hos oss här i Sverige.

Sedan finns det självklar precis som du säger andra orsaker men vårt geografiska läge skulle jag vilja påstå är huvudorsaken.


   
SvaraCitera