Aviseringar
Rensa alla

Varför är den västerländska filosofin mer framstående än den österländska?


Ämnesstartare

Horrorshow:

Sedan finns det självklar precis som du säger andra orsaker men vårt geografiska läge skulle jag vilja påstå är huvudorsaken.

Det är möjligt.

Mycket beror på hur man ser begreppet "framstående" också. Jag tror att den västerländska idétraditionen är framstående inte bara i väst utan även i öst - beroende på att vi ligger före i den teknologiska och sociala utvecklingen. Kanske överskattar jag dock filosofins inverkan på de materiella förhållandena en aning.


   
SvaraCitera

Brk g:

Jag tror att den västerländska idétraditionen är framstående inte bara i väst utan även i öst - beroende på att vi ligger före i den teknologiska och sociala utvecklingen. Kanske överskattar jag dock filosofins inverkan på de materiella förhållandena en aning.

Där har jag lite svårt att spekulera då jag aldrig varit i asien och har faktiskt ingen aning om hur framstående det västerländska är där. Men jag tror nog att du har rätt i att den västerländska filosofin är mer framstående i asien än vad den asiatiska är här i väst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kom på att anledningen till att den här tråden är dum, är för att jag ställde fel fråga... Klart det västerländska är poppis här osv, det jag egentligen ville veta var hur de första grekiska filosoferna influerades av mellanöstern. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser man på det ur ett historiskt perspektiv så har ju den Västerländska kulturen alltid setts som "överlägsen", särskilt tyckte man så här i väst. Det är väl något som har hängt med sedan den tiden, att vi automatiskt tror att vår kultur är den enda som är "rätt", och alla andra, bland annat den Österländska kulturen - är fel.

Så det handlar om ett frö som planterades för mycket länge sedan som fortfarande gror.


   
SvaraCitera