Aviseringar
Rensa alla

Varför är det nästan bara killar som orkar diskutera och debattera vettiga grejer?


Ämnesstartare

Antalet tjejer och killar på det här forumet är nog egentligen ganska jämt. Ändå är det nästan bara killar som diskuterar i de vettiga forumen. Varför är det så?

Jag är själv tjej och låter bli. Varför? Jo, för det ger mig ingenting. Min erfarenhet säger mig att de flesta gånger jag försöker slutar det bara med att jag vill skjuta mig själv i huvudet. Dessutom spårar nästan alltid debatterna ur och man börjar tala förbi varandra, och då ger det mig ingenting annat än frustration. Jag misstänker att denna förklaring kanske inte funkar för tjejer generellt (dööh, annars skulle jag inte skapa tråden) men det känns som jag bör förklara mig själv då jag själv är tjej, skapar en sådan här tråd och låter bli att engagera mig så mycket i de seriösa forumen.

En teori kan vara att killar har ett behov av att mäta sina snoppar mot varandra och därför får en mycket större kick när de lyckas komma med ett riktigt saftigt argument, osv. Men det är ingen riktigt tillfredsställande förklaring, då de flesta av er inte ens har kukar värda namnet och ändå slänger ni upp dem hit och dit och kors och tvärs.
Kvinnor är generellt bättre på att uttrycka sig i både tal och skrift, så det är knappast där skon klämmer. Tjejerna på det här forumet är inte dummare än killarna på något sätt, så det är inte heller intelligens eller bildning som detta handlar om.

På flashback möter man ju exakt samma situation, men där är även de flesta av medlemmarna killar skulle jag tro och det kan finnas många andra bakomliggande orsaker till att forumet attraherar män. (flashback attraherar sverigedemokrater, knarkare och idioter som gillar att mäta kuk, de flesta sådana är helt enkelt män, men det är en helt annan fråga)
Här är skillnaden mellan könen i användarantal åtminstone inte så märkvärdigt stor och ändå är det nästan bara killar som orkar föra en diskussion sida upp och sida ner under flera sidor i sträck.

Diskutera!


   
Citera

hmm stämmer nog faktiskt [surprised]


   
SvaraCitera

Fan vad mkt du skiver om kukmätning.
Jävla slampa, hoppas du blir påkörd av en långtradare.


   
SvaraCitera

ollon palme:

Fan vad mkt du skiver om kukmätning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ollon palme:

Fan vad mkt du skiver om kukmätning.

För att kukmätning är ett väldigt viktigt inslag i männens sociala samspel och en stor anledning till att män bryr sig om att diskutera kan vara att deras stora behov av att ha rätt (=visa sin stora kuk)
men det kan ju inte vara enbart därför männen är tydligt överrepresenterade på de seriösa forumsdelarna, främst när det gäller politik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, ta mig fan alltså. Det här måste vi reda ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, det är så. och jag är tjej och diskuterar vettiga grejer, oftast. men många gör inte det. och de är tjejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

och jag är tjej och diskuterar vettiga grejer, oftast.

Har inte sett dig hänga på typ politikforumet och argumentera hit och argumentera dit i stil med stringburka, chryseus, rödingjävel, sming, spartakus mfl.
Men jag kanske har fel? Jag spenderar ju inte så fasligt mycket tid i sådana trådar heller.

Schism:

Ja, ta mig fan alltså. Det här måste vi reda ut.

Ja!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Men jag kanske har fel? Jag spenderar ju inte så fasligt mycket tid i sådana trådar heller.

händer, och då är jag ensam


   
SvaraCitera

Tror det mer handlar om någon slags hopplöshet och minnesafasi som gör att män omedelbart glömmer hur frustrerande det är att göra något interagerande med andra människor på nätet.


   
SvaraCitera

Personligen orkar jag sällan. Det höjer stressnivån vilket jag har så det räcker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror väl på vilka forum som man tycker är vettiga. Även om politikforumet är ganska mansdominerat så tycker jag att det finns gott om tjejer som skriver seriösa svar och diskuterar i flera andra forum. Att politikforumet i regel ger upphov till längre diskussioner beror väl på att i de flesta andra forum så skriver folk för att de behöver hjälp med något eller frågar om något, inte för att de vill berätta att de tycker något.


   
SvaraCitera

Jag tror det beror mer på att killar vill ha (mera) rätt till varje pris vilket gör dem mer motiverade att argumentera än tjejer.

framtidstron är död:

Min erfarenhet säger mig att de flesta gånger jag försöker slutar det bara med att jag vill skjuta mig själv i huvudet.

Beror inte det på att du inte klarar av att förstå personer när de har helt andra åsikter än du själv, och det gör dig oerhört frustrerad och, vilket leder till att de blir klassade som idioter för dig?

Själv anser jag att det är som roligast att argumentera med någon som har helt andra åsikter än en själv och tror väldigt starkt på dem. (även fast det verkar som man bråkar). Det blir ju som en tävling där man ska försöka övertyga den andra om vad som är rätt.
Jag tror att många inte klarar av det eftersom de istället bara blir mer och mer frustrerade och så

framtidstron är död:

spårar nästan alltid debatterna ur

. vilket är lite synd. Men nästan oundvikligt i såna här forum eftersom så många gillar att provocera. Vilket jag tror du blir utsatt för och många andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att debattera handlar väl mycket om maktutövning på olika sätt? Retorik, härskartekniker, argumentationstekniker, osv. Den manliga könsroller uppmuntrar mer till dominans och maktutövning än den kvinnliga. Här kommer väl kukmätningen in också antar jag. Tror killars debattklimat är väldigt exkluderande för folk som inte är vana vid det.

Män är väl också politiskt organiserade i högre grad? Män uppmuntras av samhället att vara aktiva medan kvinnor ska vara passiva. Är man själv organiserad medför det antagligen ett större politiskt intresse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det varierar lite från forum till forum. På Flashback är alla bara ute efter att ha rätt som du säger, där är det kukmätning som gäller. Folk vill vara trycka ner andra användare och få sig själva att framstå som Gud själv.

Men det finns andra forum, ett par filmforum jag hänger i, där folk helt enkelt gillar att delge sina åsikter och debattera på vettigt sätt. Mest är det killar där också, men i det fallet räcker inte "kukmätning" som argument till varför nästan bara män håller till där.

Kanske tjejer generellt sätt föredrar att diskutera muntligt?


   
SvaraCitera