Aviseringar
Rensa alla

Varför är det så viktigt att läsa till civilingenjör?


Ämnesstartare

Visst, lönen är väl de mesta och statusen. Men man kan ju läsa master senare? Är det så dåligt att läsa till högskoleingenjör?


   
Citera
Ämnesstartare

Anura:

dåligt att läsa till högskoleingenjör?

Nej. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Nej.

Det jag undrar är varför det är så låg status och så få som vill studera till just det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är god efterfrågan på högskoleingenjörer. Det gjordes hyfsat nyligen någon undersökning bland många företag som visade att 62 procent gärna anställer en högskoleingenjör, medan 60 procent gärna anställer en civilingenjör. Detta är dock sett till en helhet och kan skilja från bransch till bransch; jag vet t ex att byggbranschen brukar uppskatta högskoleingenjörer väldigt mycket, och där är lönen inte heller så pjåkig.

Det är alltså ganska branschinriktat för vad som är "dåligt" och "bra" med högskole- respektive civilingenjör. Tror ganska många resonerar som att om man läser 3 år kan man lika gärna läsa 2 år till.


   
SvaraCitera

Brett yrke, civilingenjör är stort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För övrigt finns det bra många fler nyckelfaktorer än en uttagen examen. Referenser, arbetslivserfarenhet, personlighet och social kompetens brukar företag nämna som viktigare än examen. Däremot är naturligtvis examen ett krav för att du ska kunna klara av vissa arbetsuppgifter, men var du hamnar sedan styrs minst lika mycket av andra faktorer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Däremot är naturligtvis examen ett krav för att du ska kunna klara av vissa arbetsuppgifter, men var du hamnar sedan styrs minst lika mycket av andra faktorer.

Och där kommer också in vilken skola man har gått på? Fast saken är ju den att man kan ju komma in i de stora skolorna, men det blir otroligt svårare att komma ut ännu svårare som civ.ingenjör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Och där kommer också in vilken skola man har gått på? Fast saken är ju den att man kan ju komma in i de stora skolorna, men det blir otroligt svårare att komma ut ännu svårare som civ.ingenjör.

Skolan behöver inte vara avgörande, det beror på vad du vill göra sen. Så mycket svårare är det inte, har du intresset och lägger ner den tiden som förväntas av dig så kommer du klara dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

högskoleingenjörerna verkar ha det rätt chill imo [crazy] så det blir ju inga män av dem inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Skolan behöver inte vara avgörande, det beror på vad du vill göra sen. Så mycket svårare är det inte, har du intresset och lägger ner den tiden som förväntas av dig så kommer du klara dig.

Inte? De flesta jag har hört på flashback och här och typ alla människor kunniga säger att om man inte går på de fyra eller fem (?) stora så kommer man ha otroligt svårt att få jobb. Tja, jag menar jag har intresset men jag är ingen sådan som är jätte bra på matte dock 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

högskoleingenjörerna verkar ha det rätt chill imo så det blir ju inga män av dem inte

Haha inte? Dem får ju bra jobb och pengar efter skolan, kanske inte lika hög status.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Haha inte? Dem får ju bra jobb och pengar efter skolan, kanske inte lika hög status.

man läser inte till hög ing för att det är lätt tror jag knappast, och som pickbo sa så kan man ju lika gärna va hardcore och läsa till civ ing

vem vill spendera resten av sitt liv vetande att man bara är 3/5-delars riktig ingenjör? [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

vem vill spendera resten av sitt liv vetande att man bara är 3/5-delars riktig ingenjör?

Man är ju tillräckligt mycket ingenjör som högskole :p Sedan efter det kan man ju jobba lite och sedan efter några år läsa till master.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Sedan efter det kan man ju jobba lite och sedan efter några år läsa till master.

som att det kommer hända [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

som att det kommer hända

Varför inte? haha. Man har ju tid, man kanske ville spendera dem åren efter hingenjörsexamen till att jobba. Skaffa pengar och starta en familj. Sedan kanske man då redan har pengar och har tid att läsa en master :p


   
SvaraCitera