Aviseringar
Rensa alla

Varför är HBT-aktivister så otrevliga?


ZHUCHENG-SHANDONG:

I världen ja, men vi bor i Sverige.

Det var olagligt att ha samkönat sex fram till 1944, homosexualitet klassades som en psykisk störning fram till 1979, de har inte fått adoptera eller gifta sig förrens nu under 2000talet. Allt detta i Sverige.

Homosexuella blir fortfarande diskriminerade och behandlade illa, inte så vanligt förekommande i storstäder dock, antar jag.

ZHUCHENG-SHANDONG:

Det är väl ändå ganska sjukt att identifiera sig med något så oväsentligt?

Eftersom att väldigt många människor väljer att döma folk enbart på grund av detta och har gjort så i alla tider så tycker jag inte det är särskilt konstigt att man drar sig till likasinnade.


   
SvaraCitera

TS du är väldigt trångsynt men framförallt naiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Då förstår jag att du inte kan förstå hur systematisk kränkning från hela samhället känns.

Jag tror dock att om jag berättade för varenda en att "Hej, jag heter ** och jag är lesbisk", eller hade någon tröja på mig där det stod "Proud to be lesbian" eller någonting och hela tiden tjata om hur samhället förtrycker homosexulla sådant skulle nog också folk bli förbannade på mig och 'kränka' mig för att jag bad om det.

Annars skulle jag väl om jag var hbt-aktivist, göra som alla andra i den rörelsen och hela tiden någon kritiserade mig eller mitt arbete - skylla på att han/hon tyckte så enbart för att jag är lesbisk.

- Razorblade -:

Läs lite på forumet Flashback, Sveridemokraternas tankar, kristnas tankar, troende muslimers tankar, tradionalisters tankar o.s.v. Världen är större än din umgängeskrets.

Sverigedemokraterna är ett äkta borgerligt parti som vill ha kvar monarki och den svenska kultur de tänker på är endast den "kultur" som överklass folk har haft, men jag tror dock inte att de skulle vilja mörda homosexuella som vissa vill få det att framstå.

Det är inte bara homosexuella som drabbas av religiösas inflytande. Även ateisterna kommer att få det riktigt svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lurendrejeri:

Det var olagligt att ha samkönat sex fram till 1944, homosexualitet klassades som en psykisk störning fram till 1979, de har inte fått adoptera eller gifta sig förrens nu under 2000talet. Allt detta i Sverige.

Homosexuella blir fortfarande diskriminerade och behandlade illa, inte så vanligt förekommande i storstäder dock, antar jag.

Ja, det du skriver är sant, men så är det inte nu och jag förstår inte varför kampen då ska fortsätta

Jag är ofta på landet och mindre orter, ingen har någonsin sagt något eller behandlat mig på annat sätt, (förutom hbt-aktivister som särbehandlar mig och mina vänner som är heterosexuella, kallar de för tråkiga och gråa tex.) Det om något, är väl kränkande?

De heterosexuella (dvs. 99,9% av mina nära) jag umgås med har mycket roligare än hbt-aktivister som vill analysera allt ur ett genusperspektiv.

Lurendrejeri:

TS du är väldigt trångsynt men framförallt naiv.

Är det för att jag inte ser på hur det var förr i tiden?


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

De heterosexuella (dvs. 99,9% av mina nära) jag umgås med har mycket roligare än hbt-aktivister som vill analysera allt ur ett genusperspektiv.

fast nu delar du upp det som om det gällde vanliga homosexuella och heterosexuella.


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

Är det för att jag inte ser på hur det var förr i tiden?

Oj du har givetvis rätt, allas hjärnor blir automatiskt förändrade så fort en ny lag träder i kraft.

ZHUCHENG-SHANDONG:

Jag är ofta på landet och mindre orter, ingen har någonsin sagt något eller behandlat mig på annat sätt, (förutom hbt-aktivister som särbehandlar mig och mina vänner som är heterosexuella, kallar de för tråkiga och gråa tex.) Det om något, är väl kränkande?

Va? Varför skulle någon? Vilka hbt aktivister är det du talar om egentligen? Alla är inte sådana bara för att du säger det.


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

tycker det är helt fel att identifiera sig som sin sexuella läggning

Aa håller med till fullo, det är ju ba en annan del inte definitionen på vem/vad man är

Har för övrigt inte stött på så mycket HBT aktivister, men kan förstå att de vill kämpa för lika rätt osv, men tycker Pride är lite väl sexcentrerat, det är iaf mitt nuvarande intryck.


   
SvaraCitera

det är du som inte förstår dig på att det finns ett accepterande klimat i vissa kompisgrupper och mindre accepterande i andra. jag kan säga att det finns extremt många som äcklas av det men inte vågar säga det to your face.

hände mig på en arbetsplats i blekinge. hon typ sprang tills hon var många meter ifrån mig och sade att det var äckligt.
jag sade cyniskt att jag inte var kär i henne(ful tjej btw) och hon sade "tur, annars hade jag slutat här".


   
SvaraCitera

Ok, jag förstår nu. Jo, vissa aktivister kan bli lite väl arroganta och tro sig vara bättre än andra och det stör jag mig också på. Det gäller inte bara HBT aktivister utan ALLA aktivister.


   
SvaraCitera

ceka92:

hände mig på en arbetsplats i blekinge. hon typ sprang tills hon var många meter ifrån mig och sade att det var äckligt.

Woa hahaha..sjukt [tard]


   
SvaraCitera

ceka92:

hon typ sprang tills hon var många meter ifrån mig och sade att det var äckligt.

Ha ha vilken jävla mupp. [tard] Var säkert en Sverigedemokrat också. *facepalm*


   
SvaraCitera
mynona

ceka92:

jag sade cyniskt att jag inte var kär i henne(ful tjej btw) och hon sade "tur, annars hade jag slutat här".

Dold text: Ungmö jue?[blush] Hon ville väl känna sig åtrådd för en gång skull[wink] - sedan tyder ju ironiskt nog homofobi ofta på att personen innerst inne är homo/bisexuell, varför annars en så häftig reaktion.

Dock kan jag hålla med om att pride i viss mån motverkar sitt syfte när den fokuserar så mycket på sex och att klä ut sig osv, eftersom den då i naiva och fördomsfulla människors ögon kan verka bekräfta deras fördomar.


   
SvaraCitera

mynona:

tyder ju ironiskt nog homofobi ofta på att personen innerst inne är homo/bisexuell,

Fast det där tror jag inte på. Vill nazister i smyg vara judar? Vill muslimhatare i smyg vara muslimer? Vill kvinnohatare i smyg vara kvinnor? Jag tror att det handlar om rädsla för det man inte förstår och inte är van vid.


   
SvaraCitera

HBT(och Q)-människor behöver organisera sig eftersom att de ofta blir överkörda och språkligt marginaliserade av heteronormen i samhället och människorna som följer den.


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

Jag har försökt att förstå de, verkligen försökt att förstå varför man ska göra en sådan stor sak av sin sexuella läggning och leva ett slags typiskt hbt-liv till skillnad ifrån ett heterosexuellt liv.

Du har fullständigt missat den historiska hetsjakten på homosexuella? Missat att det var rätt nyligen som giftermål blev lagligt för homosexuella i Sverige, att det är en stor fråga i USA och att man i andra länder kan bli avrättad för det? Fullständigt missat det utbredda hatet från flertalet människor, inte minst religiösa. Du har även missat att samhället präglas av en heteronorm och att avvikande beteende sanktioneras?

Du kan inte dra den slutsatsen att på grund av dessa omständigheter söker sig människor med avvikande läggning till varandra för att i detta söka styrka och att detta då bidrar till deras identitet? Allt detta är fullständigt främmande för dig?


   
SvaraCitera