Aviseringar
Rensa alla

Varför är man utseendefixerad?


Ämnesstartare

Jag skriver en uppsats i svenskan om utseendefixering, och vill gärna ställa en fråga här i forumet.

Vad beror utseendefixering på?
Seriösa svar tack! 😀


   
Citera

patriciaahlin:

Seriösa svar tack! 😀

Tror jag gjorde ett liknande arbete för 5 års sedan men tappat bort för längesen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaha.. men vad tror du? svara gärna på frågan...


   
SvaraCitera

Tror inte att du kommer kunna få ett bra svar på den frågan, faktiskt. Det finns nog ganska många olika anledningar, och dessutom är de förmodligen ganska individuella.

Men en gissning är att folk fokuserar mycket på utseende för att det syns utåt. Det mesta andra kan man ju dölja, men utseende är lite svårare.


   
SvaraCitera

utseendet är ju ofta det första man ser av en person


   
SvaraCitera

för att man är störd alternativt en atentionwhore. eller bara inte orkar gå runt med en fasad


   
SvaraCitera

Finns en mängd olika orsaker. Det kan t.ex. bero på dålig självkänsla, men samtidigt kan det bero på för god självkänsla. Osv osv, gör din egen läxa. [mad]


   
SvaraCitera

patriciaahlin:

Vad beror utseendefixering på?

Det beror i grund och botten på de instinkter som vi har. I djurriket så vill man para sig med friska individer, för det är större chans att ens avkomma lyckas bra då. Det påverkar naturligtvis också oss människor. En "snygg" tjej eller kille är alltså en sådan som har tydliga och friska drag för könet. För en tjej är det exempelvis lagom mycket kurvor. För en kille är det att vara slimmad och vältränad.

Sen så spela naturligtvis även kultur in också, men i grunden så har det med våra instinkter att göra ;> Man vill se "frisk" ut och ha en "frisk" partner.


   
SvaraCitera

Mer som en kamp/ tävling, vi gör allt för att försöka vara bäst på allting, för att imponera på motsatta könet. Förr tävlade männen om den starkaste, men nu lever vi så pass tryggt samhälle endå, så nu är det utseende och smarthet man kommer längst med.


   
SvaraCitera

Våra drifter. Livet går i stort ut på att fortplanta sig. Eftersom människan har begåvats med en större hjärna och ett mer avancerat känsloliv än andra djur spelar attraktion en stor roll när det gäller att skaffa sig partner/fortplanta sig till skillnad från just övriga djur. Därav beror utseendefixeringen.[y]


   
SvaraCitera

skulle hellre vilja kalla det "utstrålningsfixerad" isf, hänger ihop med mkt förutom att ha "snygga" drag. man märker oftastganska direkt om man gillar en person när man tittar den i ögonen t.ex, antingen känns det behagligt lr så känns det mindre behagligt. gillar man de vibbarna man får, tycker man personen är snyggare oxå...


   
SvaraCitera

ganska uppenbart


   
SvaraCitera

Rent biologiskt så tyder ett mer symmetriskt ansikte på bättre gener, alltså upplever vi ett symmetrisk ansikte som attraktivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar! Svara gärna mer om ni kommer på något. Jag håller nämligen på med en undersökning där jag intervjuar människor angående frågan.


   
SvaraCitera

Jag tror dels att det har, som många andra föreslagit, med gener att göra.
Men ännu en vinkling på temat är dels flockbeteende, det att vi önskar visa att vi tillhör en viss typ eller grupp, och i samband med det också människor och djurs inbyggda dragning till synkronisering.

Så, min högst oprövade, inte särskilt genomtänkta, men ändå (tycker jag) intressanta teori lyder:
Flockbeteende = en önskan att vissa tillhörighet till vissa grupper oh skilja sig från andra.
Synkronisering = hur snabbt en fixering sprider sig inom gruppen.

Såg ett TEDtalk om det för längesen *googlar*

Edit: Det hade visst inte så mycket med ämnet att göra som jag mindes, men det kanske kan vara intressant att titta ändå.
Dold text: Also, some minor reconstructions.


   
SvaraCitera