Aviseringar
Rensa alla

Varför är många människor onda och destruktiva?


The King in Yellow, Snälla om du verkligen inte har något och säga så säg inget.
Du, onska har alltid funis i alla tider och är mycket avgörande för våran överlevand.

/ FIG


   
SvaraCitera

FIG_GHD742:

Du, onska har alltid funis i alla tider och är mycket avgörande för våran överlevand.

Tvärtom, ondska har aldrig funnits. Och jag menar allvar med att frågan är löjlig. "Varför beter sig inte alla på det sätt jag vill att de ska göra?"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många och många. Vad som lätt glöms bort i sådana här sammanhang är att 99,5% är skötsamma och rediga. Jag menar, ser du på statistiken upptäcker du att det bara är någon/några promille av befolkningen döms för mord eller våldtäkt. Däremot är det, förståeligt nog, dessa spektakulära fall som blir omskrivna och uppmärksammade. Och snackar vi sexmord så finns det kanske bara ett finns ett 10-tal i Svensk kriminalhistoria. Det är extremt ovanligt.


   
SvaraCitera

för människan stiger ned på jorden för att lära sig någe.
man kan lära sig någe av tragedier.
allt har en mening o vi blir bättre av otäckheter

puzz


   
SvaraCitera
Gifted

Maverin:

Den här ondskan och destruktiviteten har jag aldrig förstått mig på, varför är många människor onda?

Hur kan man mörda en ung person bara för att ha några minuters njutning?

Min teori är att den biologiska evolutionen inte hunnit med den befolkningsexplosion som skett. Man är för beroende av omvärlden och de sätt att få utlopp för sin uppdämda irritation är begränsade.

Jag tror att informationssamhället och hetsen får vissa människor att bli överbelastade och stressade. En jobbig miljö hemma är också något som starkt bidrar till stress.

Stress är när man har något problem som man inte uppenbart kan göra något åt. Förr i tiden var det bara mat och skydd man behövde, och det var uppenbart vad som krävdes för att fixa detta. Det är inte alls lika uppenbart hur man skall hinna med läxor när man måste ta hand om 3 syskon för att päronen super...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Alla är kapabla till att försöka göra det ja.

Precis. Att kontrollera sina känslor är skillnaden mellan en person som inte nyttjar våld och en som nyttjar våld. Det finns verkligen ingen magisk "ondhet" (hela den här idén med ondska som den ofta användas i debatten hör egentligen inte hemma utanför religionen).

Gifted:

Min teori är att den biologiska evolutionen inte hunnit med den befolkningsexplosion som skett.

Åh, en teori? Så du har gjort ingående studier som stödjer en ursprunglig hypotes? I vilken journal har du publicerat resultatet från dessa studier? Kan du länka till pappret/pappren?


   
SvaraCitera
Gifted

k1337oris:

Åh, en teori?

Defintition enl saol på ordet teori: "tankebyggnad", "tankemässigt förklaringsförsök"

k1337oris:

Så du har gjort ingående studier som stödjer en ursprunglig hypotes? I vilken journal har du publicerat resultatet från dessa studier? Kan du länka till pappret/pappren?

Så absolut inte, detta krävs inte för att det skall vaa en teori. Einstens relativitetsTEORI var en teori innan den publicerades.

Men för att kallas FORSKNING eller STUDIE, eller liknande, så behöver jag givetvis saker som stödjer mina påståenden. Men en del forskning kräver INTE studier (relativitetsteori är ett sådant exempel som togs fram utan annat än det faktum att öjusets hastighet är konstant, något man visade i början av 1900-talet). Matematik är ett annat sådant ämne, och filosofi.

Iaf, det jag skrev är en snabbt ihophafsad teori, under inflytande av vissa kolväten med tillhörande OH-grupp. Men jag hänvisar vagt till Dawkins (professor i Zoologi), som stark menar att den kulturella evolutuionen gått om den biologiska i människans fall.

Det är fakta att stress är negativt (sådan stress som jag definierar i mitt inlägg), för att citera wikipedia "Många psykiatriska sjukdomar har en stark koppling till felaktiga stressreaktioner, bland annat schizofreni, ångestsyndrom och framförallt depression är starkt kopplade till stress.", något man också lär sig i psykologi A.

Vidare, så kan man ju lätt jämföra en apas miljö, och en människas miljö (i västvärlden), och fundera på vilken miljö som är mest stressframkallande.

Så, antar man ovanstående som axiom, ger logik att teorin inte verkar vara helt otrolig iaf.


   
SvaraCitera

Du är uppenbarligen inte en av dem...

Maverin:

En del tycker att det är roligt att kasta sönder saker med sten, men utgör i själva verket skadegörelse för miljontals kronor

Mm, men det kanske inte är den tanken som är starkast i stunden.
Vissa saker som man får en bra kick av som man kan leva på länge kanske det kan vara värt att ta konsekvenserna av sedan även om man får betala dagsböter lr vad det nu skulle tänkas va...

Maverin:

Den här ondskan och destruktiviteten har jag aldrig förstått mig på, varför är många människor onda?

Jag tror inte att man Är ond, alla har typ ondska i sig som kikar fram ibland.

Maverin:

Hur kan man mörda en ung person bara för att ha några minuters njutning?

Vet ej, fråga nån som gjort det, vissa gillar att få berätta, låtsas bara att du gillar samma saker [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Defintition enl saol på ordet teori: "tankebyggnad", "tankemässigt förklaringsförsök"

Du refererade till något som alldeles uppenbart bör vara en vetenskaplig teori, inte en godtycklig vardagsdefinition som människor använder för att de inte förstår bättre. Sjunk inte till den nivån.

Gifted:

Einstens relativitetsTEORI var en teori innan den publicerades.

Einsteins relativitetsteori var inte en teori innan han undersökt sina hypoteser. Sedan kan ditt påstående diskuteras (när en hypotes blir till en teori. Det är en gradvis förändring).

Din referens till namnet är tämligen onödig. Det är inte semantik vi diskuterar här.

Gifted:

Men en del forskning kräver INTE studier (relativitetsteori är ett sådant exempel som togs fram utan annat än det faktum att öjusets hastighet är konstant, något man visade i början av 1900-talet).

Uhm, jag tror du missförstår hur bevis fungerar i just fysiken. Det stämmer att vissa saker inte hade observerats, men att påstå att relativitetsteorin inte krävde studier är direkt felaktigt.

study (plural studies)
1. The act of acquiring knowledge on a subject through research.

research (countable and uncountable; plural researches)
1. (uncountable) Diligent inquiry or examination to seek or revise facts, principles, theories, applications, et cetera; laborious or continued search after truth.

http://en.wiktionary.org/wiki/study
http://en.wiktionary.org/wiki/research

Gifted:

Matematik är ett annat sådant ämne, och filosofi.

Matematik bygger på axiom, inte empiriska bevis. Filosofi är inte detsamma som vetenskap.

Gifted:

Iaf, det jag skrev är en snabbt ihophafsad teori

Nej, det du skrev är inte en teori, det är på sin höjd en hypotes.

--

Ja, det finns problem med stress, problem som kan orsaka "ondska och destruktivitet", men att skillnaden i stressnivå mellan dagens samhälle och det samhälle vi hade för några decennier sedan skulle vara tillräcklig för en markant ändring i vår destruktivitet? Jag är tveksam.

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut, men finns det någon data på hur människans "destruktivitet och ondska" har ökat under de senaste hundra åren? (alltså, viljan att förstöra saker. Att vi med hjälp av teknik har blivit bättre på att förstöra saker har inte med saken att göra).


   
SvaraCitera
Gifted

k1337oris:

Det är inte semantik vi diskuterar här

Det var du som hakade upp dig på mitt användande av ordet "teori", men man använder det ordet även om icke verifierade grejer, för det är ju bara inom matematiken man kan vara 100% säker på att en teori är sann.

k1337oris:

men att påstå att relativitetsteorin inte krävde studier är direkt felaktigt.

Jag använde ordet studie som förkortning för EMPIRISK studie, dvs, gå ut i världen och samla in data. Att sitta och tänka och tillämpa matematik kallar man sällan för en studie, och det var precis det Einstein gjorde. Att använda det engelska ordet "study" är inte adekvat, då det har en lite annorlunda mening än vad männisor till vardags (läs aftonbladet) använder det till.

k1337oris:

Filosofi är inte detsamma som vetenskap.

Nej, och fysik är inte desamma som vetenskap heller.
Med filosofi syftar jag på den analytiska filosofin, något som bygger på logik och respekterar vetenskapen.

k1337oris:

Nej, det du skrev är inte en teori, det är på sin höjd en hypotes.

Semantik, folk använder ordet teori på precis det sättet jag gör.

k1337oris:

det samhälle vi hade för några decennier sedan

Oh, jag talar inte om decennier, jag pratar om 50.000 år. Språket och religionen är väl de två "uppfinningar" som bidragit mest till stress skulle jag gissa på. Utan språk begränsas de sociala situationerna som i vårt moderna samhälle bidrar till så mycket stress. Religion, tja, titta bara historiskt sett och räkna krigen som har religion i botten. Krig är ju en stor orsak till stress...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Semantik, folk använder ordet teori på precis det sättet jag gör.

Som jag sa, för att människor inte vet bättre.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera