Aviseringar
Rensa alla

Varför är så många svenskar icke troende?


Ämnesstartare

FInns det någon punkt i vår historia som det svenska folket bara slängde ut gud eller är det slumpen?
Finns det någon undersökning varför vi inte tror på gud?

Typ hela världen är troende, känns som att vi är lite outsiders här..


   
Citera

Majoriteten av svenskarna är visst troende. Bara inte på samma skit som alla andra tror på.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Man kan också vända på plätten och fråga sig varför bara vi har utvecklats förbi religion så mycket fortare än alla andra.


   
SvaraCitera

Svenskarna kanske bara inte tror på att det finns någon "högre makt" som styr över allting, som inte går att bevisa.

Vad vet jag.

Tycker att det är jävligt bra att det finns ett land för dem som inte vill tro på sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Majoriteten av svenskarna är visst troende. Bara inte på samma skit som alla andra tror på.

Hur menar du?

Rejmond D Röjter:

Tycker att det är jävligt bra att det finns ett land för dem som inte vill tro på sådant.

håller med, men har vi haft någon slags, Ateism revolution eller vad är det som händer?


   
SvaraCitera

JoElite:

håller med, men har vi haft någon slags, Ateism revolution eller vad är det som händer?

Tror inte det är riktigt så mycket. Jag tror inte att det ökat radikalt som du antyder, utan att fler av dem som faktiskt är troende är det i tysthet, eller inte lika mycket som för några år sen kanske.
Skulle gissa att vi är på väg mot ett mer ateistiskt samhälle, men tror att det kommer ske mer gradvis.


   
SvaraCitera

JoElite:

känns som att vi är lite outsiders här..

Vi ligger på ett annat stadium i utvecklingen! [wink]


   
SvaraCitera

Jag har en "teori" om att det är för att vi har haft både asatro och kristendom i Sverige och vi lär oss det i skolan. Vi får ju reda på att dagarna är döpta efter asagudarna och månaderna är döpta efter de romerska gudarna så vi lär oss om olika religioner och kan jämföra.
Men egentligen är vi nog icke-troende för att vi har ett så bra samhälle och är så utbildade så att vi inte behöver inte tröst och hjälp från religioner.


   
SvaraCitera

pga orka


   
SvaraCitera

Marome:

Vi får ju reda på att dagarna är döpta efter asagudarna och månaderna är döpta efter de romerska gudarna så vi lär oss om olika religioner och kan jämföra.

Hur skiljer sig detta från alla andra länder med vettig skola? [shake]

Jag tror det är för att vi har så stark välfärdsstat, vi behöver inte tro att gud ska rädda oss från ondo för vi kan lita på att samhället tar hand om oss. (kanske bara en tidsfråga innan det är rasserat vem vet)


   
SvaraCitera

det råkade bli Sverige, om man säger så - lite kortfattat, för enkelhetens skull.

[cute][cute]


   
SvaraCitera

JoElite:

Typ hela världen är troende, känns som att vi är lite outsiders här..

Svenskar har väl haft chansen att utvecklas mer som självständiga personer utifrån annat än bara religion, vi har mer av ett val kanske.

Sen så är det lite äckligt att du tycker att mer i Sverige ska ha en religion bara för de flesta i andra länder har det och att vi är mer utanför pga det.

Image


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Hur skiljer sig detta från alla andra länder med vettig skola? [shake]

De är ju i regel också icke-troende.

Dan_the_ironman:

Jag tror det är för att vi har så stark välfärdsstat, vi behöver inte tro att gud ska rädda oss från ondo för vi kan lita på att samhället tar hand om oss.

Det var det jag försökte säga[smile]


   
SvaraCitera

Marome:

De är ju i regel också icke-troende.

Nu tänker du nog på typ norden... Kolla typ Grekland och Italien, de är ju fruktansvärt präglade av andra religioner om man blickar tillbaka.
Att påstå att dom är lågutbildade är nog lite dumdristigt tror jag.


   
SvaraCitera

JoElite:

Finns det någon undersökning varför vi inte tror på gud?

Finns det nån undersökning varför vi inte tror på tomten?


   
SvaraCitera

längesen gesus va här


   
SvaraCitera