Aviseringar
Rensa alla

Varför är sossar hatade?


Ämnesstartare

Exodus:

Jag tror att man ska förändra hela politiska systemet. Finland har en bättre demokrati än sverige.

Finland tar knappt emot invandrare :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det handlar väl snarare att vänsterpolitik fallit mer och mer i onåd med tiden i takt med sin verklighetsfrånvändning och oförmåga att producera resultat. Sossarna blir på något sätt en syndabock per default tack vare sin position som röda och ledande vänsteralternativ, även om de är av de mildaste slaget och i realiteten kontrollerar de resterande vänstersamröret och ser till att utflödet inte blir allt för extremt. 

Tycker mig känna igen moderathat lite mer faktiskt, kan ju variera lite med vart man bor och i vilken socio-ekonomisk hegemoni man befinner sig i dock.


   
SvaraCitera

Sossar röstar på Socialdemokraterna... det är väl skäl nog. Har du aldrig hört uttrycket BETONGSOSSE?  Tumme ned

Eller KOLLEKTIVANSLUTNING? Lika impopulärt ord. Att bara för att man går med i ett fackförbund... vilket jag iof sig inte har något emot... så måste man stödja Socialdemokratiska partiet eftersom en del av fackföreningsavgiften går till det Socialdemokratiska partiet.  Tumme ned

Inte undra på att färre och färre är med i ett LO-anslutet fackförbund utan bara är med i A-kassan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ehh förstår inte tråden... sossar är inte mer hatade än andra partier och dess sympatisörer?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad har invandring med saken att göra lol? De sammarbetar med Miljöpartiet och Vänsterpartiet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar inte, däremot har jag en aversion emot sossarna i allmänhet och Röfvén i synnerhet. Detta har sin grund i min borgerliga bakgrund, så jag har så att säga en viss sosseavsky i blodet. När jag sedan spann runt och istället blev vanstur blev jag mer irriterad på att sossarna mest har blivit en karbonkopia av Moderaterna, och på Rövféns allmänna inkompetens. Så dubbelt ogillande från mitt håll.


   
SvaraCitera
mynona

Exodus:
de gillar att införa massa regleringar som gör landet fattigare

Regleringar finns till för att skydda arbetsvillkor, arbetsmiljö och se till att saker går rätt till i stället för att överlämna allt till riskapitalister och en oreglerad marknad, och avgifter bidrar med pengar till välfärden, som finansieras av skatter. Jag vill hellre ha en affärsvärld med regler som skyddar den anställde och säkerställer kvalitet än att överlämna allt till pengamarknanden där vem som helst lättl skulle kunna bygga dåliga hus för att tjäna pengar, så som i Indien och andra länder utan reglerad marknad. 

OnT: jag hatar inte sossarna, men de har gått för långt åt höger och närmat sig M och därför retar sig folk eftersom de flesta svenskar vill behålla välfärdssystemet. 

Exodus:

dom flesta "vanligt folk" är inte så jättesmarta direkt

Jag vet, de flesta "vanligt folk" tror inte att det faktum att M säger att de inte vill avskaffa välfärden är samma sak som när SD säger att de inte är rasister. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Menar TS sossar i allmänhet dvs folket i största allmänhet är politikerna? Jag tror inte att politikerna i vart fall är mer hatade än vilken politiker som helst. Däremot finns det ju kalla siffror som visade att Reinfeldt var mer älskad av sina (M) väljare än vad Lövén och Jurholt var/är av sina (S) väljare. 


   
SvaraCitera
mynona

raymond:

du menar släppa in miljoner människor och göra knark lagligt?

att de inte försvarar välfärdssystemet tillräkligt mycket. att göra knark lagligt och öka invandringen finns det också borgarhöger som vill, men i egenskap av 

raymond:

Nationalistisk sosse.

... är kanske alla övriga partier "vänster". 

Det finns andra frågor här i världen än invandringen att bry sig om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Regleringar finns till för att skydda arbetsvillkor, arbetsmiljö och se till att saker går rätt till i stället för att överlämna allt till riskapitalister och en oreglerad marknad, och avgifter bidrar med pengar till välfärden, som finansieras av skatter. Jag vill hellre ha en affärsvärld med regler som skyddar den anställde och säkerställer kvalitet än att överlämna allt till pengamarknanden där vem som helst lättl skulle kunna bygga dåliga hus för att tjäna pengar, så som i Indien och andra länder utan reglerad marknad. 

OnT: jag hatar inte sossarna, men de har gått för långt åt höger och närmat sig M och därför retar sig folk eftersom de flesta svenskar vill behålla välfärdssystemet. 
Jag vet, de flesta "vanligt folk" tror inte att det faktum att M säger att de inte vill avskaffa välfärden är samma sak som när SD säger att de inte är rasister. 

Ja det är ju bättre med bostadsbrist och långa bostadsköer. I ett välfungerande samhälle behöver man inte köa för saker, men såfort regeringen tror att de gör något bra genom massa regleringar leder det till köer. Tex matköer i forna sovjet och bostadsköerna i varenda större stad i sverige.

Jag håller långt ifrån M i allt vad de gör tex vinster i välfärden,  men konstigt att du utgår från att jag röstar på M? Jag undrar dock om du tycker det är dåligt att de har ökat jobben,  ökat invandringen, ökat skatteintäkter osv. Och nej,  fattidomen har inte ökat. Den totala fattigdomen (som är relevant) har minskat under alliansens tid. 


   
SvaraCitera

Exodus:

Jag tror att man ska förändra hela politiska systemet. Finland har en bättre demokrati än sverige.

Såssarna är ju lite rödare där, i alla fall på kommunal nivå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Såssarna är ju lite rödare där, i alla fall på kommunal nivå

Ah känns som att man får det man röstar på där iaf. Till skillnad från sverige. 


   
SvaraCitera

Exodus:

Ah känns som att man får det man röstar på där iaf. Till skillnad från sverige. 

Ja, men det finns nog mycket valfloskler också... dock vill jag ge +1 till Finland för personval också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Ja, men det finns nog mycket valfloskler också... dock vill jag ge +1 till Finland för personval också.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Av liknande anledning som när människor hatar något överhuvudtaget. Hat är ett symptom på att man inte klarar av att konstruktivt hantera något som man inte tycker om. Eller, ptja - att bara känna hat är väl kosher, om än ganska dåligt för en själv, men att agera på det och begå hatbrott (i bred moralisk mening) gör folk titt som tätt. En viss grupp eller medlem av en grupp anses vara en idiot för "hur kan man ens tänka/tycka sådär?!". 

"Vad Innebär Det Att Känna Något i Konstruktiv Mån?", oh, dear, don't even go there! Man känner något i en grad som tillåter Kännaren att fortfarande använda sitt förnuft och agera moraliskt korrekt (vilken moral man än må ha). 


   
SvaraCitera