Aviseringar
Rensa alla

Varför är svenska kvinnor så sympatiska när det kommer till flyktningsmän?


Ämnesstartare

Jag har hört ifrån mina lärare, bekanta, och youtubare som uttrycker mycket sympati för ensamkommande invandrare.

Flest av dem är svenska kvinnor. Varför?


   
Citera
theooz

idiotisk fråga. för att det är mänskligt att känna sympati för individer som har/antas ha gått igenom svåra saker.


   
SvaraCitera

theooz:
idiotisk fråga. för att det är mänskligt att känna sympati för individer som har/antas ha gått igenom svåra saker.

Beror på hur dom beter sej


   
SvaraCitera

Bananlåda:

Beror på hur dom beter sej

Svenska kvinnor är generellt sett mer vänsterblivna så makes senseCool


   
SvaraCitera

Maymay:

Svenska kvinnor är generellt sett mer vänsterblivna så makes senseCool

Ah well


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay:

Svenska kvinnor är generellt sett mer vänsterblivna så makes senseCool

Jag håller med enligt mina observationer


   
SvaraCitera

Biologi, naivitet


   
SvaraCitera

Idontwannasleep:

Jag håller med enligt mina observationer

Alltid trevligt med smartisar på forumetCool


   
SvaraCitera

Man kan ju knappast skylla på att kvinnor är mindre intelligenta än män eftersom vanligtvis tjejer har något högre avgångsbetyg både från grundskola och gymnasium. Från akademiska studier ligger väl män och kvinnor tämligen lika.

En teori skulle kunna vara att kvinnor är mindre drabbade vad beträffar den extrema islamistiska kriminalitet som fört med sig i massinvandringens spår. Vilket verkar mindre troligt då det just är (yngre) kvinnor som blivit drabbade av allt ifrån tafsande till våldtäkter och gruppvåldtäkter. Män är möjligen mer drabbade när det gäller flyktingmännens avsky för bögar mm. När det gäller allt ifrån personrån, bilbränder, skottlossningar, mord, bombattacker och droghandel så skulle möjligtvis svenska män vara mer drabbade än svenska kvinnor.

Mer troligt är som redan nämnts att män ser mer på massinvandringen som en belastning för säkerheten för Sverige som nation om inte ur ren kriminell och ekonomisk synpunkt medans kvinnor troligen är mer vänsterorienterade. Svenska kvinnor vill dessutom öppna dörrarna till Sverige för kvinnor enl bilden nedan (bilden är från SVT) då de känner starkare sympati för dessa än vad svenska män gör.

svt-islamkvinnor-vill-till-sverige.png


   
SvaraCitera
quex
 quex

Kvinnor vet i större utsträckning än män hur det är att befinna sig i utsatta situationer och anses vara mindre värd. Av samma anledning stödjer de även t.ex. HBTQ-rättigheter i större uträckning.

Sedan är det machokultur och sådant som inte rymmer empati.


   
SvaraCitera

123fendas:
Biologi

Är det "modersinstinkter" som kickar in eller?


   
SvaraCitera

spearmint:

Är det "modersinstinkter" som kickar in eller?

Exakt.


   
SvaraCitera

Fler tjejer än killar är vänster så det är inte så konstigt att de stödjer flyktingar också. Inte specifik män. 


   
SvaraCitera

Inte så konstigt med tanke på att staten tagit en större roll än familjen/religionen i västvärlden. Staten gynnar unga kvinnor mer än män/unga män --> röstar vänster.

Detta är bara i en svensk kontext och gäller unga kvinnor framförallt. 53% av USA:s vita kvinnor röstade för Trump. 


   
SvaraCitera
theooz

Bananlåda:

Beror på hur dom beter sej

Självklart? Det gäller väl alla som gått igenom något svårt? Du har väl mindre sympati för en som förlorat benet om han går runt och beter sig som ett as och spottar på folk? 

Inte så relevant till den här frågan så som den är ställd

Frågan var hur man kan känna sympati för någon som tagit sig långa sträckor från ett krig, eller extremt farlig plats, på egen hand dessutom. Och svaret är att det sitter i ditt fucking dna att känna sympati för andra människor som har varit eller är i fara.

SEN är det en annan fråga om man fortfarande kan känna sympati på samma nivå om man är medveten om brottsstatistik etc. gällande den här gruppen människor.


   
SvaraCitera