Aviseringar
Rensa alla

Varför är vi så jävla svenska av oss?


Colour Television:

Öl är gott men dota suger :p

har inte insett detta ens efter sex-sju år 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Har ej upplevt något särskilt janterelaterat här (där) och tycker att hela "åh det är så mycket jante i Gävle" är något framhetsad av medier.

Nu vet jag inte vad du har för band till Gävle men det är nog tre orsaker tror jag.

1, Det är en arbetarkass/industristad.
2, Gick på en skola där de flesta är arbetarklassare, sd är stora där. Trevligt <.<
3, Det är vanligt att man känner att man inte är värt något, många som flyttar därifrån till sthlm och kommer "hem" till Gävle får ofta frågan om de tror att de är något. Kanske inte bokstavligt men det händer.

Nintendo:

På vilka sätt anser du att dina problem har uppstått pga jante?

Massor, kan ifs råkat på fel folk. Men jante och mobbning hör ihop.

Ganthuc:

Common sense: Var ingen showoff. Det hjälper en ganska mycket i det här landet.

Vad som är bra med att trycka ned folk som vill vara bra får du gärna formulera.


   
SvaraCitera

Colour Television:

Vad som är bra med att trycka ned folk som vill vara bra får du gärna formulera.

Det är så det fungerar bara, finns ingen bra anledning till det. Det skulle väl vara avundsjukan, men jag har svårt att tro det ens. Det är så vår mentalitet fungerar, och det är som en sammanhållande effekt från långt bak i tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

har inte insett detta ens efter sex-sju år 🙁

Fett n00b äru [cheers]


   
SvaraCitera

Gillar jantelagen till viss del den har inte skadat den svenska folksjälen lika mycket som typ martin luther.


   
SvaraCitera

Colour Television:

hade kanske "bättre ställd" familj, om man ska berätta specifikt om en person som tröck ned mig.

ja, om du nu va lite "finare" eller va man ska använda för ord o kommer till knegarområden så är det ju uppenbart att dom kör jante lagen på dej.

har no själv aldrig riktigt tänkt på jante lagen då jag alltid har haft andra motgångar mot mej, som gör att jag blev idiot förklara pga dom istället för att man drömde om skit.


   
SvaraCitera

Ja, det kan man undra.. Men det är väl likadant vilket land man än tar som exempel. Vi har olika synsätt på beteenden. Sedan kan man inte säga att alla svenskar är likadana, för självklart finns det avvikelser från normen.

Jag ser ganska ofta människor som blir helt ställda för att man pratar med dem utan att känna dem. Jag tror det beror mer på att de är så ovana vid det, och att det kommer som en chock, än att de tycker du är konstig.

När vi är små så säger våra föräldrar att vi ska akta oss för främlingar och de kan skrämma oss med vita lögner, så som att de är mördare eller annat. Det sitter nog kvar inrotat i våra hjärnor.

Varför det är så olika från land till land vet jag dock inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Gillar jantelagen till viss del den har inte skadat den svenska folksjälen lika mycket som typ martin luther.

Som Martin Luther? hurdå? inte för att jag är kristen men det där lät intressant.

YaBasta:

ja, om du nu va lite "finare" eller va man ska använda för ord o kommer till knegarområden så är det ju uppenbart att dom kör jante lagen på dej.

Möjligen.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Gillar jantelagen, om man tolkar den så som jag gör. Mer "var lite ödmjuk, för helvete"

stör mig som fasen på när rövhål slänger sig med "typsikt jante" när folk klagar på deras rövhålsbeteende.


   
SvaraCitera

Colour Television:

Som Martin Luther? hurdå? inte för att jag är kristen men det där lät intressant.

Fredrik Reinfeldt är för mig en klockren lutheran även om han kanske är sekulär i en rent spirituell mening. Arbete är så jävla viktigt och det som defilerar en människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Fredrik Reinfeldt är för mig en klockren lutheran även om han kanske är sekulär i en rent spirituell mening. Arbete är så jävla viktigt och det som defilerar en människa.

Okey, har aldrig tänkt på det dock. Men det är nog korrekt ^^


   
SvaraCitera

Colour Television:

Så frågan är klar: Varför är vi så jävla (rövaktigt" svenska av oss?

Den "asociala" delen har delvis att göra med att det är så glesbefolkat. Vi behöver inte vara artiga mot främlingar eftersom sannolikheten inte är hög att vi måste umgås. I t.ex. Indien, däremot är det så trångt på bussar et cetera att man måste vara trevlig för att inte sabba stämningen.

Och, ja, jantelagen är skit.


   
SvaraCitera

Colour Television:

defilerar

Man ska inte blint lita på stavningskontrollen tydligen


   
SvaraCitera

Colour Television:

Möjligen.

tro mej så fungerar det! ja o mina kompisar retade alltid den i kompis gänget som va lite "finare" än oss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Man ska inte blint lita på stavningskontrollen tydligen

Förstod vad du menade 😛

Nachac:

Den "asociala" delen har delvis att göra med att det är så glesbefolkat. Vi behöver inte vara artiga mot främlingar eftersom sannolikheten inte är hög att vi måste umgås. I t.ex. Indien, däremot är det så trångt på bussar et cetera att man måste vara trevlig för att inte sabba stämningen.

Jag undrar om det kan ha att göra med solljuset också eftersom det är mycket mörkare här än i Indien exempelvis. Ju längre söder ut man kommer desso trevligare är folk, sägs det. Kanske borde flytta till södra Frankrike eller något.


   
SvaraCitera