Aviseringar
Rensa alla

varför är vissa bedrövliga på att rita


Ämnesstartare

och andra skitbra? är en av de bedrövligt dåliga

om jag hade fått asmycket träning hade jag varit bra då eller? satt och ritade hela barndomen ju

vad är det som skiljer? jag kan inte se detaljer vet jag iaf, om jag ska rita en sköldpadda ritar jag typ en rund ring med fyra ben och ögon och grön

ser ni som är bra på att rita värsta detaljerade bilden i huvudet? menar skuggning osv också vissa är asbra på det


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

fattar inte heler


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har alltid en bild i huvudet med mycket detaljer[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det handlar om superkrafter. Vissa har det, andra inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan göra denna koppling till de flesta ämnen i skolan.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Ser ej detaljerad bild från början kanske, men byggs på allt eftersom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att vi andra är awesome på andra saker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Det handlar om superkrafter. Vissa har det, andra inte.

[y]

Jonnybravo91:

Kan göra denna koppling till de flesta ämnen i skolan.

Inte jag - vissa har väl bara helt enkelt mer konstnärlig "läggning" än andra...

Kommer ihåg en som jag gick med i samma klass i högstadiet, gymnasiet och terminen jag gick på högskolan... hans doodles pga. uttråkning och/eller rastlöshet var rena konstverken[shake] Han kunde rita av saker eller personer in i minsta exakta detalj[shake]

Har stött på en o annan "bra ritare", men ändå ingen som han... Han var lite "långsammare" än alla andra, men ingen gick att jämföra med honom ens lite när det gällde att rita.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Har stött på en o annan "bra ritare", men ändå ingen som han... Han var lite "långsammare" än alla andra, men ingen gick att jämföra med honom ens lite när det gällde att rita.

Men inte höjer man på ögonbrynen för någon som är äckligt snabb på matematik och behöver knappt läsa något för att förstå hur man räknar det.

Medan de flesta andra suger.

Eller hur somliga kan alltid träffa i basketkorgen medan alla andra missar i 9 fall av 10.

Eller hur andra skriver fantastiska litterära verk på samma tid som de flesta andra bara skrivit en halvnerskiten debattartikel om skolmaten.

Eller hur somliga kan spela fantastiska låtar på instrument medan de flesta andra inte kan spela en tonrad utan misstag.

Summa summarum, vi är skillade på olika saker och beroende på vad du själv är avundsjuk på för att du inte kan, målar du också upp till en halv religion.

Människor som är bra på att rita, har inte fötts med en penna i näven, de har övat sig. Visst har talang mycket med saken att göra, men utan träning kommer man ingen vart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Men inte höjer man på ögonbrynen för någon som är äckligt snabb på matematik och behöver knappt läsa något för att förstå hur man räknar det.

Jo, det finns ju mattegenier. Fattar allt på direkten, behöver inte ens "övning" utan har "öga" för det, om du förstår hur jag menar.

Jonnybravo91:

Eller hur somliga kan alltid träffa i basketkorgen medan alla andra missar i 9 fall av 10.

Inte imponerande - älskar man det övar man tills man blir så pass bra. Det går att bli så bra genom övning helt enkelt.

Jonnybravo91:

Eller hur andra skriver fantastiska litterära verk på samma tid som de flesta andra bara skrivit en halvnerskiten debattartikel om skolmaten.

Jag har... eller hade iafl. den förmågan, bara jag kom förbi den där första meningen. Det kan jag inte riktigt placera om huruvida det är så imponerande eller ej.

Jonnybravo91:

Eller hur somliga kan spela fantastiska låtar på instrument medan de flesta andra inte kan spela en tonrad utan misstag.

Också en knepig kategori. Medans det finns musikgenier så går det att bli grymt bra genom att öva tillräckligt länge.

Jonnybravo91:

Människor som är bra på att rita, har inte fötts med en penna i näven

Det jag menar är... är det inte så att en viss del av hjärnan är mer aktiv hos dom som är otroliga på att rita, spela instrument och kanske även hos mattegenierna?

Man är inte född med en penna i näven, men man kan ju ha anlag för att vara grafisk eller instrumental... fast det kanske inte är ärftligt? Fast det kan det väl vara?

Det är den förklaringen jag tänker på när jag tänker på dom som kladdar konstverk i sina anteckningsböcker och spelar gudomligt som rent tidsfördriv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea

5.jpg


   
SvaraCitera

Lounge fact:

satt och ritade hela barndomen ju

jag med, och kan inte rita snyggt alls. Ser ut som en 7åring ritat mina teckningar typ. Undviker att rita nu för tiden[sad]


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Kan göra denna koppling till de flesta ämnen i skolan.

orly, elaborera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Det jag menar är... är det inte så att en viss del av hjärnan är mer aktiv hos dom som är otroliga på att rita, spela instrument och kanske även hos mattegenierna?

Jo. Högerhjärnhalva är mest aktiv hos konstnärliga och vänster är mest hos logiska. Det är en medfödd sak hos oss. Jag t.ex. har dominerande höger och

Kviq:

[blush]

har dominerande vänster. Jag är väldigt estetisk och hon är väldigt logiskt. Vad som skiljer oss åt dock i detta fallet är att jag suger på att rita och hon är skillad på det. Alltså går det inte att koppla det endast till dominerande hjärnhalvor.

Storchen84:

Man är inte född med en penna i näven, men man kan ju ha anlag för att vara grafisk eller instrumental... fast det kanske inte är ärftligt? Fast det kan det väl vara?

Det är ärftligt i viss mån. Visst kan du ärva lite grundskillz, så som att ha ett öga för detaljer eller ett öga för bilder. Men vad som snarare mest spelar in är den uppfostran får. Uppmuntras du till att rita mycket och om dina föräldrar dessutom är t.ex. konstnärer, lär du komma i kontakt med det på ett helt annat sätt och därför lära dig allting mycket snabbare och bättre.

Det är när vi är som yngst som vi lär oss som bäst.

Storchen84:

Det är den förklaringen jag tänker på när jag tänker på dom som kladdar konstverk i sina anteckningsböcker och spelar gudomligt som rent tidsfördriv.

Det är också den förklaringen jag har. Man blir duktig på något för att man hållit på med det mycket, inte för att man föddes med det. Att sedan påstå att folk föds med alla sina skillz och all sin talang, är endast ett sätt att förskjuta tanken över att man själv är lat.

För att jag tror att vi alla kan om vi bara vill.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

honolulu:

orly, elaborera

Har gjort? Läs högre upp.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Jonnybravo91:

har dominerande vänster. Jag är väldigt estetisk och hon är väldigt logiskt. Vad som skiljer oss åt dock i detta fallet är att jag suger på att rita och hon är skillad på det. Alltså går det inte att koppla det endast till dominerande hjärnhalvor.

Logik kan dock ha något att göra med ritande. Jag ser mycket linjer i bilder, vilket förenklar att få bra proportioner etc. Även att teckna det man ser, och inte det man tror, skulle jag säga har med logik att göra. På något sätt.

Detta gäller dock vid avtecknande av något.

På helt fri hand så håller jag med dig. Tror jag.


   
SvaraCitera