Aviseringar
Rensa alla

varför är vissa bedrövliga på att rita


Jonnybravo91:

Jo. Högerhjärnhalva är mest aktiv hos konstnärliga och vänster är mest hos logiska. Det är en medfödd sak hos oss. Jag t.ex. har dominerande höger och

Fast man kan träna upp användandet av den högra hjärnhalvan. Det låter lite sjukt, men det går. Hade säkert 10 lektioner med bara det på Bild och formlektionerna.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Storchen84:

Också en knepig kategori. Medans det finns musikgenier så går det att bli grymt bra genom att öva tillräckligt länge.

Gäller för i princip allt. Övar du tillräckligt kommer du att bli bra på det.


   
SvaraCitera

medfött + mycke träning, samma som sång röst är medfött men också krävs mycke träning


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Har gjort? Läs högre upp.

oj, det var för mycket text så jag scrollade bara ner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Fast man kan träna upp användandet av den högra hjärnhalvan. Det låter lite sjukt, men det går. Hade säkert 10 lektioner med bara det på Bild och formlektionerna.

Självklart går det. Precis på samma sätt som att det går för mig att träna upp min logiska förmåga.

Vad jag syftade på var att vi medfött har en dominerande hjärnhalva. Men bara för att den är det vid födseln betyder ju inte det att den andra inte funkar. [smile]

Kviq:

Logik kan dock ha något att göra med ritande. Jag ser mycket linjer i bilder, vilket förenklar att få bra proportioner etc. Även att teckna det man ser, och inte det man tror, skulle jag säga har med logik att göra. På något sätt.

Detta gäller dock vid avtecknande av något.

Visst har du en poäng i det du säger. Dock samtidigt. Utan träningen hade det inte gått. Som att ta ett långsökt exempel, så hade du aldrig lärt dig hålla i pennan, hade du heller aldrig kunnat måla vad du idag kan. Precis på samma sätt som att om inte mattesnillet lärt sig enkel addering eller om musikalgeniet inte lärt sig höra skillnad på ljud och ljud, hade de inte kunnat göra det de nu kan.

Utan träning kommer vi ingen vart.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

honolulu:

oj, det var för mycket text så jag scrollade bara ner

[wink]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Jonnybravo91:

Dock samtidigt. Utan träningen hade det inte gått.

Utan träning går inget. Du blir inte bra på någonting utan någon som helst träning, bara på ren talang.

Så det är ej riktigt relevant, då jag menade att logiken hjälper till. Att det är båda halvorna som samarbetar. Precis som med piano.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har hört att vänsterhänta är mer estetiska, men det stämmer då inte på mig lol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Det är också den förklaringen jag har

Med den förklaringen menade jag den med hjärnhalvorna

Jonnybravo91:

Att sedan påstå att folk föds med alla sina skillz och all sin talang

Med alla sina skillz? Nej, men det känns ändå som att grunden tack vare hjärnhalvorna också är rätt så avgörande. Men talang? Det måste ju komma någonstans ifrån. Talang är väl att man hittar något specifikt som man är väldigt bra på? Talang känns inte som något man bygger upp själv från noll, utan man har talang när det gäller en viss sak - sedan är det upp till en själv att utveckla den talangen och bli bättre.

Jag tror inte att någon som saknar "grunden" kan bli fullt lika bra som en som har den - även om båda uppmuntras lika mycket i sin barndom. Sen tror jag även att den som har grunden finner det lättare, kanske kan göra det snabbare (om det tex. handlar om att rita). Finner man någon typ av konstnärlighet svårt pga. att man inte har den nämnda grunden är ju också chansen större att man tröttnar på det och ger upp.

Om vi sedan helt tar bort uppmuntran vad gäller tex. ritning så blir scenariot annorlunda. Den som har grunden kanske senare upptäcker hur kul det är att rita (vilket var fallet med tidigare nämnda klasskamrat, eftersom flera i klassen frågade om hans föräldrar är konstnärer eller hur länge han hållt på), och lite senare kanske även att personen är riktigt bra på det. = Ace även utan uppmuntran. Medans den som varken fått uppmuntran eller grunden aldrig gör den upptäckten - alternativt bestämmer sig "sent" för att det är kul att rita och under lång tid övar sig för att bli nästan lika bra som den förstnämnde varit ett bra tag vid det laget.

Jonnybravo91:

För att jag tror att vi alla kan om vi bara vill.

Då jag är en pessimistisk realist så förstår du nog varför jag inte håller med[crazy]

Jonnybravo91:

och hon är väldigt logiskt

Felläsning: "ologisk" pga. trötthet[tired]

Men ok, kan vi vara överens om att svaret på rubriken är att det är en kombination av hjärnhalvorna plus uppmuntrande under uppväxten?

Kviq:

Gäller för i princip allt. Övar du tillräckligt kommer du att bli bra på det.

Menar att det inte är lika lätt och att man antagligen inte kommer att bli lika bra på det som man hade kunnat vara om man hade haft "grunden".


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Man blir duktig på något för att man hållit på med det mycket, inte för att man föddes med det.

Men tror du inte att man kan födas med en känsla för något? Komposition (tänker på att vara duktig på att fota när man knappt haft en kamera som liten, känsla för komposition, färg osv). Eller kanske som bra regissör? Tror många barn förr i tiden var ganska fantasifulla, men det är inte alla som klarar av att skriva/berätta/regissera bra verk. Hm, ja. Såna grejer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

Har hört att vänsterhänta är mer estetiska, men det stämmer då inte på mig lol.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Kan göra denna koppling till de flesta ämnen i skolan.

Storchen84:

Det jag menar är... är det inte så att en viss del av hjärnan är mer aktiv hos dom som är otroliga på att rita, spela instrument och kanske även hos mattegenierna?

Sorry, men jag scrollade lite, har du nån poäng, för det verkar som att du bara bemöter aktuella argument med inaktuella, personliga observeringar. eller det kanske var något slags medhåll, ber om ursäkt om jag skulle misstolkat. [crazy]

Är inte poängen att en viss (stor?) del av den allmänna begåvningen är arv snarare än baserad på miljö. hos den enskilde individen alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

får en bild i huvudet på en bild jag sedan försöker sätta på pappret, ibland lyckas man ibland inte[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvacksalvaren:

för det verkar som att du bara bemöter aktuella argument med inaktuella, personliga observeringar

Dels medhåll ja, men vadå inaktuella, inaktuella är dom väl inte

Kvacksalvaren:

Är inte poängen att en viss (stor?) del av den allmänna begåvningen är arv snarare än baserad på miljö. hos den enskilde individen alltså.

Jo det är precis poängen. Plus som sagt, delvis medhåll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

Har hört att vänsterhänta är mer estetiska, men det stämmer då inte på mig lol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu när de flesta redan tagit upp det viktigaste om det här tänkte jag ge en lite annan synpunkt. Är det kanske inte så också att alla utvecklar från barnsben olika rittekniker? Det finns ju inget "rätt" sätt att rita på, och vissa kanske bara utvecklat en bättre teknik än andras?


   
SvaraCitera