Aviseringar
Rensa alla

Varför antivirusprogram inte hjälper vid en infektion


Ämnesstartare

Bra tråd. Nu blir det till att blåsa om datorn! [cry]


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

F: Är det sant att vi som använder Unix-baserade OS i stort sett aldrig får virus?

Jag infekterade min egen dator med viruset bliss... Jag visste iofs att man kunde ta bort det genom att köra
#bliss --bliss-uninfect-please
(kommer inte riktigt ihåg commandlineoptsen, det var några år sedan)...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

21st Century Adonis:

Jag infekterade min egen dator med viruset bliss... Jag visste iofs att man kunde ta bort det genom att köra
#bliss --bliss-uninfect-please
(kommer inte riktigt ihåg commandlineoptsen, det var några år sedan)...

Jag sökte, men hittade inget i Debians repo. =(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag må vara lite off-topic men jag har ett ganska allvarligt problem som jag är ganska säker på har med virus att göra. Min gamla dator lade av för kanske ett halvår sen och varje gång jag försöker starta kommer det upp svart skärm och något om att en fil i system32 är skadad och att jag ska sätta i CDn och trycka på "R" för att reparera. Funkar förstås inte och jag undrar vad fan jag kan göra, har två hårddiskar i den och det är den nya hårddisken jag vill rädda, har all min musik och alla filmer där. [sad]


   
SvaraCitera

Vilket är det vanligaste scenariot vid en infektion?
Exekvering av okända filer? Porrsurfning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Charon:

har två hårddiskar i den och det är den nya hårddisken jag vill rädda, har all min musik och alla filmer där.

sätt in hdd'n i en annan burk och kolla om den lever? och sen ghosta om datorn?


   
SvaraCitera

Tack för denna tråden, ger lite underlag när man ber om att få formatera om familjens dator, vilket inte alla är så sugna på trots ihärdiga påminnelser.


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Jag sökte, men hittade inget i Debians repo. =(

okej, då kommer jag ihåg fel. viruset finns helt enkelt inte 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilwayne:

sätt in hdd'n i en annan burk och kolla om den lever? och sen ghosta om datorn?

Har funderat på det, eftersom jag inte är särskilt bra på datorer kanske detta låterkorkat, men om den hårddisken har virus kan väl den föra över det på den andra datorn jag sätter den i?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Charon:

Har funderat på det, eftersom jag inte är särskilt bra på datorer kanske detta låterkorkat, men om den hårddisken har virus kan väl den föra över det på den andra datorn jag sätter den i?

Så länge du inte har några körbara filer på hårddisken är det lugnt, och även om du har körbara filer på den kan du tryggt gå in och radera dem under förutsättning att du är 100% säker på att ingen av dem startas.

kosmonaut:

Vilket är det vanligaste scenariot vid en infektion?
Exekvering av okända filer? Porrsurfning?

Gissningsvis idioter som öppnar "spännande" bilagor i mail (BRITNEY SPEARS EMINEM ANAL BLOWJOB OMGWTFBBQ.jpg.exe) och elakingar som utnyttjar säkerhetshål i IE för att installera sig själva automatiskt när användaren besöker en sida (som även den vanligtvis förmedlas via mail.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Så länge du inte har några körbara filer på hårddisken är det lugnt, och även om du har körbara filer på den kan du tryggt gå in och radera dem under förutsättning att du är 100% säker på att ingen av dem startas.

Aha! Ska försöka isåfall, men för att vara på den säkra sidan; med körbara menar du väl filer som går att installera? Låt säga en patch eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Charon:

med körbara menar du väl filer som går att installera

Nej, jag menar filer som går att köra. Exempelvis EXE, COM eller PIF.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej. hmm.
Mitt virusprogram heter AVG Anti-Virus.
Jag brukar scanna dator, och om jag då får ett virus så tar inte
programmet bort viruset? utan visar bara att jag har ett, eller vadå?
Hur gör jag för att ta bort det då?
och om det står "tracking cookie" är det ett virus?
Hjelp, jag kan inget om sånt här.. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SwingSwing:

och om det står "tracking cookie" är det ett virus?
Hjelp, jag kan inget om sånt här.. [n]

Google är din vän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vart kan man få tag på sånna där "Virus"? [chocked]


   
SvaraCitera