Aviseringar
Rensa alla

Varför Ateister?


RyalNotch:

Att använda avsaknad av bevis som argumentationsgrund är inget jag rekommenderar och är inget jag skulle acceptera som motarumentatör.

Det är ju mer argument än att bevisa något som inte har något bevis?

Så om jag säger att det finns enhörningar så kan du ju inte säga något mot det. För det finns ju inga bevis för att de inte finns. Blir ju liksom rätt dumt att argumentera för något som är saknar stöd.


   
SvaraCitera

Anledningen till varför jag inte tror på gud är att det inte är falsifierbart.


   
SvaraCitera

Slumpartad:

Det är ju mer argument än att bevisa något som inte har något bevis?

Så om jag säger att det finns enhörningar så kan du ju inte säga något mot det. För det finns ju inga bevis för att de inte finns. Blir ju liksom rätt dumt att argumentera för något som är saknar stöd.

Om du påstod att det finns enhörningar skulle jag be om bevis, kunde du inte förse mig med detta så skulle jag inte tro dig. MEN jag skulle aldrig påstå att jag visste att de inte fanns för att du inte kunde bevisa det. Hur skulle världen se ut om vi bara förkastade varje hypotes? Det är dumt och inte det minsta vetenskapligt. Detta är anledningen till att jag inte är ateist, jag är agnostisk.


   
SvaraCitera

RyalNotch:

MEN jag skulle aldrig påstå att jag visste att de inte fanns för att du inte kunde bevisa det

Har aldrig påstått att jag är helt säker på att Gud inte finns.

Det blir ju precis så som med enhörningen som med Gud.

Jag är heller inte ateist, utan agnostiker. En skeptiskt sådan. Och skulle jag tro på en eller flera gudar skulle det absolut inte vara enligt den tron som härstammar från Bibeln. Då den lika gärna kan tagits fram för att de dåvarande ledarna skulle kunna ha mer pli på sitt folk.

Det jag sade tidigare är att avsaknad av bevis väger mer åt att det är icke troligt, än att det är det.

Precis som med enhörningar.


   
SvaraCitera

Du måste ju själv hålla med om att det låter mer fiskigt att komma och säga att enhörningar finns och inte visa några bevis.
Än att säga att enhörningar finns inte då det inte finns något bevis för dem.

För enhörningar finns ju bara om man tror på dem [love]


   
SvaraCitera

henrikhank:

För mig är det uppenbart att det finns en Gud vars existens man kan uppleva.

Du är alltså hög som ett hus och/eller psykotisk. Människor kan inte på allvar tro på något de aldrig upplevt, utom via t.ex. droger, eller masspsykos.

henrikhank:

Jag skall inte påstå att jag är ett helgon som upplever Herrens existens jättemycket hela tiden men jag tvivlar inte på att Han finns. Alla varelser vet djup inne i sina hjärtan att Guds existera även om de påstå sig vara ateister.

En majoritet av de varelser som finns på jorden har ingen aning om vad konceptet "gud" innebär och kunde inte bry sig mindre.

Jag kan inte säga att jag vet att det inte finns en gud, men jag kan säga att jag vet att allt tyder på att det inte finns en gud och att jag därför låter bli att slösa min tid på flum.

henrikhank:

Låt oss fundera en stund: Skulle det inte vara underbart att bara öppna sitt hjärta och prisa Herren? Varför vara Ateist när man kan vara en lycklig Teist?

Det kan ingen människa som fortfarande lever veta. Varför vara en verklighetsfrånvänd flummare, när man kan uppleva allt det underbara jorden har att erbjuda frisk/nykter?

henrikhank:

Vore det inte underbart att be Helgonen om förbön och prisa Herren tillsammans med dem? Tydligen vill inte ateister göra det.

Nej, det låter som ett otroligt slöseri med tid.

henrikhank:

Man skulle också kunna se på en Tridentinsk Mässa. Ser det inte väldigt vackert ut? Vill ni inte att Gud skall finnas när ni ser den Mässan?

Kanske det ser vackert ut. Det kan man tycka fast man är frisk/nykter. Det beror dock på människans förmågor och inget annat. Jag håller med om att människor är vackra och skapar vackra saker.

henrikhank:

Vad anser ni ateister om det jag har skrivit?

Att det är flum och att du bör uppsöka en läkare, så att du kunde få hjälp med din psykos.


   
SvaraCitera

Jag undrar lite om du tror på vad JK Rowling skrivit också. Eller kanske Jules Verne?


   
SvaraCitera

Slumpartad:

Jag är heller inte ateist, utan agnostiker. En skeptiskt sådan. Och skulle jag tro på en eller flera gudar skulle det absolut inte vara enligt den tron som härstammar från Bibeln.

Respekterar jag och känner igen mina egna tankar.

Slumpartad:

Du måste ju själv hålla med om att det låter mer fiskigt att komma och säga att enhörningar finns och inte visa några bevis.
Än att säga att enhörningar finns inte då det inte finns något bevis för dem.

"Fiskigt" vet jag inte. Bara för att det inte finns bevis för liv någon annanstans i universum så skulle jag tycka att den som sade att det inte finns inte är speciellt bildad. Sannolikheten och mitt sunda förnuft är inte bevis men tar den som är kunnig ganska långt tills att man har empiriska bevis.

Men jag håller med, med enhörningar som ämne låter det väldigt befängt [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är inget korkar djur som blir förförd och börjar tro på en diffus fadersgestalt i himlen bara för att jag blir bländad av några fina färger och en vacker tillställning.


   
SvaraCitera

jagharenkattunge:

Att det är flum och att du bör uppsöka en läkare, så att du kunde få hjälp med din psykos.

Varför så agressiv och nedlåtande? jag tycker att vi ska uppmuntra teister som vill diskutera, inte förolämpa dem. Han lägger fram sin världssyn utifrån den kunskap och erfarenhet han har. Upplys honom istället, ditt inlägg kommer inte tillföra någonting. Ifrågasätt och ge honom den kunskap han uppenbarligen inte har om du vill göra en skillnad.


   
SvaraCitera
Bakric

CityHall:

Anledningen till varför jag inte tror på gud är att det inte är falsifierbart.

"Jag kan inte bevisa att det inte finns, alltså finns det definitivt inte."
Tror nog du kan överta Hawkings tron när dagen kommer [bigcheers]
Skulle dock föredra att stå på egna ben ändå....


   
SvaraCitera

Att ni ens orkar, vem fan bryr sig..


   
SvaraCitera

RyalNotch:

Men jag håller med, med enhörningar som ämne låter det väldigt befängt [smile]

Detta tycker jag är intressant. Att folk reagerar så.
En gud kan man finna rimlig, men så fort en häst med horn nämns så är det konstigt!

Kan det ha med cirka 2000 år av hjärntvätt att göra? [wink]


   
SvaraCitera

RyalNotch:

Varför så agressiv och nedlåtande? jag tycker att vi ska uppmuntra teister som vill diskutera, inte förolämpa dem.

Inte aggressiv, inte nedlåtande. Realistiskt.

RyalNotch:

Han lägger fram sin världssyn utifrån den kunskap och erfarenhet han har.

Om han verkligen upplever att det finns en gud finns det ingen information i världen som kan hjälpa honom, bara läkare. Annars skulle han redan vara i tvivlets gränsland.

RyalNotch:

Upplys honom istället, ditt inlägg kommer inte tillföra någonting. Ifrågasätt och ge honom den kunskap han uppenbarligen inte har om du vill göra en skillnad.

Han är inte mottaglig. Det är som att försöka prata rationellt med någon som är kär. Om ditt budskap till en sådan människa inte passar deras föreliggande världssyn, så kommer det att ignoreras eller inte bli trott.


   
SvaraCitera

Slumpartad:

Detta tycker jag är intressant. Att folk reagerar så.
En gud kan man finna rimlig, men så fort en häst med horn nämns så är det konstigt!

Kan det ha med cirka 2000 år av hjärntvätt att göra?

En bibelns, koranens eller tanakhs gud är synnerligen orimligt medan en panteistisk gud är för mig plausibel. Det finns en väldigt konkret beskrivning av enhörningar vilket gör det lättare att avfärda. Man kan använda gud som en synonym till otaligt olika saker, inte bara bibelns gud som du troligen syftade på med "2000 år". [smile]


   
SvaraCitera