Aviseringar
Rensa alla

varför avbildas lucifer som ett djur oftast?


Ämnesstartare

han är ju en ängel och bör väl således se ut som en ängel?


   
Citera
Ämnesstartare

den_fete:

han är ju en ängel och bör väl således se ut som en ängel?

Båda bildlänkarna failar.

Sen är han en fallen ängel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja jag vet om bilderna, testade andra men inte dom heller funkade. jävla skit-dator.

ja fallen ÄNGEL. bara för att dom är fallna blir dom väl inga djur...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Första bildlänken fungerade för mig [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den_fete:

ja fallen ÄNGEL. bara för att dom är fallna blir dom väl inga djur...

gamla vanor är väl svåra att bryta.


   
SvaraCitera
mynona

Ja, det är ren propaganda. Han är fortfarande en ängel. Undrar förresten vilken art änglar är av? Är inte änglar av gudomlig artbestämmelse, alltså gudar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Är inte änglar av gudomlig artbestämmelse, alltså gudar?

Ser man till de Abrahamistiska religionerna, vilka är monoteistiska; dvs där man framhåller en gud och avfärdar andra gudar - vilket skulle då innebär att änglar ej ses som gudar, vilket de ej heller gör inom de nämnda religionerna. Är väl där de mest förekommer också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Han är fortfarande en ängel. Undrar förresten vilken art änglar är av? Är inte änglar av gudomlig artbestämmelse, alltså gudar?

Hierarkin ser ut typ såhär:

Gud (Fader, Son och Ande)
|
Människa
|
Änglar

Så änglarna är lägre än människor då de får i uppdrag att hjälpa människor, vara budbärare mellan Gud och människa osv.


   
SvaraCitera
mynona

Xisco:

Så änglarna är lägre än människor då de får i uppdrag att hjälpa människor, vara budbärare mellan Gud och människa osv.

Tack, det var intressant. Men uppgiften och dess status kanske inte har så mycket med deras artbestämmelse att göra? I polyteistiska religioner finns det många små gudar med lägre status som också har till uppgift att agera budbärare mellan människor och den högsta guden.

Under hednisk tid sade man att varje människa hade sin skyddsgud eller sin skyddsande, precis som man senare sade att alla människor har sin skyddsängel.

passaro:

Ser man till de Abrahamistiska religionerna, vilka är monoteistiska; dvs där man framhåller en gud och avfärdar andra gudar - vilket skulle då innebär att änglar ej ses som gudar, vilket de ej heller gör inom de nämnda religionerna. Är väl där de mest förekommer också.

Ja, jag vet att de inte räknas som gudar. Men att säga att de inte är gudar för att de är änglar har alltid låtit lite ansträngt för mig; ungefär som om de egentligen är gudar till sin art, men att det faktum att religionen ska vara monoteistisk innebär att man inte kan erkänna detta.

Därför håller jag med när du säger att det mest är i monoteistiska religioner änglar förekommer: i polyteistiska religioner kanske man skulle kalla väsen som har samma position som änglar för mindre gudar?

Polyteistiska religionen har trots allt en höggud, dvs en högsta gud, som bestämmer över de övriga, mindre gudarna, vilka har lägre status. Påminner det inte om relationen mellan änglarna och gud?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

i polyteistiska religioner kanske man skulle kalla väsen som har samma position som änglar för mindre gudar?

Njäe, det skulle jag nog inte säga, nej. Av den anledning att änglar har den position som de har - budbärare. Länk mellan högre väsen och människor.

mynona:

Polyteistiska religionen har trots allt en höggud, dvs en högsta gud, som bestämmer över de övriga, mindre gudarna, vilka har lägre status. Påminner det inte om relationen mellan änglarna och gud?

Här fungerar i och för sig samma svar som ovan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Men uppgiften och dess status kanske inte har så mycket med deras artbestämmelse att göra?

Det har det inte, har inget svar på det då det inte (vad jag kan minnas) står något sådant i Bibeln. Sen är änglar inte riktigt mitt område, tycker det är lite för flummigt och osäkert vad som kan stämma och inte 😛


   
SvaraCitera
mynona

passaro:

Njäe, det skulle jag nog inte säga, nej. Av den anledning att änglar har den position som de har - budbärare. Länk mellan högre väsen och människor.

passaro:

Här fungerar i och för sig samma svar som ovan.

Men utesluter deras status och uppgift deras artbestämmelse som gudar? I polyteistiska religioner finns det gudar med mängder av olika status och uppgifter.

Hermes var till exempel gudarnas budbärare. Han var trots denna uppgift en gud till sin art. Och han hade till och med vingar [wink]

Xisco:

Det har det inte, har inget svar på det då det inte (vad jag kan minnas) står något sådant i Bibeln. Sen är änglar inte riktigt mitt område, tycker det är lite för flummigt och osäkert vad som kan stämma och inte 😛

Jag förstår. För mig tycks det logiskt att deras arbetstämmelse är gudar, om man frigör sig från synen på denna mytologi som annorlunda än andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avhumanisering är det vanligaste som sker när människor vill ta kraftigt avstånd från något som är mänskligt eller så skulle kunna vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Men utesluter deras status och uppgift deras artbestämmelse som gudar?

I monoteistiska religioner: ja.
I polytestiska beror det nog på, då det finns en hel del som är rätt olika.

mynona:

Hermes var till exempel gudarnas budbärare. Han var trots denna uppgift en gud till sin art. Och han hade till och med vingar

Ja. Dock säger det inget om artbestämmelsen av änglar. Dessutom hade han inte vingar så som gestaltas hos 'vanliga' änglar, utan hade bevingade skor. Om jag inte minns helt fel. Samt att man även under antiken talade om änglar, även där gjorde man skillnad på gudar och änglar.

Sedan spelar nog hierarkin bland änglar in också. Man skiljer till exempel på dem, se ärkeänglar som ett exempel.


   
SvaraCitera
mynona

passaro:

I monoteistiska religioner: ja.

Jag vet, men jag filosoferade fritt kring ämnet här. Det smakar hyckleri. Har den hebreiska monoteismen alltid varit monoteistisk?

passaro:

Ja. Dock säger det inget om artbestämmelsen av änglar.

Det kunde göra det, om man valde att se på alla mytologier med lika ögon, sas.

passaro:

Dessutom hade han inte vingar så som gestaltas hos 'vanliga' änglar, utan hade bevingade skor. Om jag inte minns helt fel.

Du minns rätt. Eller, ja, jag tycker mig faktiskt minnas ha sett gudar med traditionella änglavingar bland antikens gudar från den tid då jag läste om mytologi. Segergudinnan Nike tex avbildas om jag minns rätt med vingar på ryggen.

passaro:

Samt att man även under antiken talade om änglar, även där gjorde man skillnad på gudar och änglar.

Jo, inom vissa mytologier. Den babyloniska religionen talade mycket om både änglar och demoner. Men det behöver ju inte heller förändra så mycket: inom den grekiska mytologin kallas till exempel Poseidons döttrar med sin hustru för "nymfer", inte för gudinnor. De kallas alltså inte för gudar trots att de är döttrar till en gud och en gudinna och alltså till sin art bör räknas som gudar.

passaro:

Man skiljer till exempel på dem, se ärkeänglar som ett exempel.

Ja, man skiljer ju på olika sorters gudar också.


   
SvaraCitera