Aviseringar
Rensa alla

Varför blev du vegetarian/vegan?


Ämnesstartare

Fick en enkät skickad till mig från Djurens Rätt. Fyll gärna i den. Det går snabbt. [smile]

http://vegan.survey.ratata.kontrollpanelen.se/index.php?sid=49565〈=sv


   
Citera
nrg89

KSAB:

Personligen tror jag nog det hela är någon typ av grupptryck. Vilken idiot väljer att inte njuta av en härlig fläskfilé en sen sommarkväll? Kan man så ska man!

Jag är inte heller vegan eller ens vegetarian, men tråden handlar inte om veganism är rätt eller fel, så vi borde nog låta dem ha sin diskussion i fred innan någon spårar diskussionen helt off topic.


   
SvaraCitera

jag är inte vegeterian, men kommer antagligen bli det. Jag mår illa när jag äter viss kött och står inte ut med att tänka på kött ifall jag äter det. Ser bara rått blodigt, slemmigt, varmt kött... eeeugh...(ryser av blotta tanken)


   
SvaraCitera

Blir äcklad av att äta lik.


   
SvaraCitera

cool enkät. gillar enkäter. fyller i.


   
SvaraCitera

Sa att jag skulle testa en månad för min kompis skull och nu har jag fastnat mer för vegetariskt än animaliskt. Kött är äckligt numera.


   
SvaraCitera

Allt liv är heligt! [smile]


   
SvaraCitera

Försöker bli det.
Jag anser inte att mitt eget njutande ska gå före en annan individs lidande.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Försöker bli det.
Jag anser inte att mitt eget njutande ska gå före en annan individs lidande.

Kör på Svenskt kött så kan du vara relativt säker på att djuren behandlas rätt innan slakt och vara ganska säker på att djuren dör en smärtfri död. jobbar då och då på slakteri så jag har ganska bra koll. men vill du vara riktigt säker skaffa jakt examen och sköt hela kedjan själv från skog till bord.

Men seriöst tycker man om kött så ät kött det är bara naturligt att göra det. Ni som inte vill äta kött strunta i det men var noga på er att ni får i er de nödvändiga fetterna, proteinerna och järnet på annat sätt. vill ni göra något för djuren? satsa på att en ordentlig utbildning och bli veterinär eller djurhållnings inspektör eller något åk runt och inspektera och sätt dit slarvande och djurplågare så det visslar om det 😉


   
SvaraCitera

disaster:

Kör på Svenskt kött så kan du vara relativt säker på att djuren behandlas rätt

Coolt att nyheterna precis har sagt en helt annan sak, men man får väl hoppas på att många bondgårdar har fixat problemen.


   
SvaraCitera

disaster:

men vill du vara riktigt säker skaffa jakt examen och sköt hela kedjan själv från skog till bord.

Att vilt kött inte skulle orsaka lidande bygger ju på något slags antagande om att alla jägare faktiskt träffar sina mål och dödar dessa. Och i och med att de lyckas skjuta människor av misstag å och då så är jag jävligt tveksam till att de inte skulle lyckas skadeskjuta rätt många av de djur de jagar.


   
SvaraCitera

mablethorpe:

Att vilt kött inte skulle orsaka lidande bygger ju på något slags antagande om att alla jägare faktiskt träffar sina mål och dödar dessa.

Det är själva tanken dessutom när man tar sin jakt licens så bör det göras ganska klart för sig att man inte ska skjuta förens att man är säker på att man träffar rätt mål och ställe. gör man inte det och det kommer ut så riskerar man licensen.

mablethorpe:

Och i och med att de lyckas skjuta människor av misstag å och då så är jag jävligt tveksam till att de inte skulle lyckas skadeskjuta rätt många av de djur de jagar.

tja det beror på indeviden dvs att personen som skjuter har klåda i pekfingret och inte bryr sig om att kontrollera vad de skjuter på och siktar ordentligt så handlar det mer om ignorans i de flesta fallen och den jägaren som inte ser skillnad på ett rådjur eller älg och en människa borde inte vara och jaga.

hur som så är det ganska tydligt att det inte finns utrymme för misstag vid jakt.

men själva poängen med mitt förra inlägg var att jagar du själv så är det på ditt eget ansvar att du träffar där du ska och att djuret inte lider. svårare än så är det inte


   
SvaraCitera

Harpya:

Coolt att nyheterna precis har sagt en helt annan sak, men man får väl hoppas på att många bondgårdar har fixat problemen.

ok du har rätt det förekommer fortfarande fall där djuren sköts mindre bra på några få platser då folket som gör inspektionerna inte kan vara på alla ställen och oftast så görs inte en undersökning förens dess att det finns misstankar att det behövs för något specifikt ställe. det är sällan att det märks så vidare djuren är i dåligt skick när de kommer till slakteriet.

Men som jag tidigare har sagt så kan du vara relativt säker. inte helt säker. Sverige har för övrigt en av Europas bättre djurhållnings standarder


   
SvaraCitera
nrg89

The King in Yellow:

I så fall borde den väl ligga på "Mat och Dryck" istället för "Religion och Etik"?

Instämmer helt och hållet.


   
SvaraCitera

Är, hittills, bara vegetarian så väntar med att fylla i


   
SvaraCitera