Aviseringar
Rensa alla

Varför blev min tråd borttagen?


Ämnesstartare

Varför blev tråden om pedofili helt sonika raderad?

Vill man låsa den och jag goda skäl för det - fine. Men att radera en tråd och inte upplysa någon om orsaken till varför den raderas är på gränsen till censur.


   
Citera
Exner

För att vi tyckte att den var olämplig.


   
SvaraCitera

för deras annonsköpare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Först och främst, så förstår jag att ämnet är kontroversiellt. Som jag beskrev i början i min tråd var det en moralisk fråga - inte en uppmaning till något som bryter mot lagen och inte heller en juridisk fråga - på samma sätt som man kan diskutera huruvida cannabis eller hasch skall vara tillåtet, eller vad åldersgränsen för sex skall ligga och hur argument för respektive ståndpunkter ska bemötas.

För det andra, så tycker jag att det hör till god ton att låsa tråden (och eventuellt ta bort inlägg som bryter mot forumets regler) och sedan informera om varför tråden blev låst.

Det är inte kul när trådar helt går upp i rök. Speciellt inte med den enda orsaken att människor tycker att ämnet är obehadligt eller ''olämpligt''. Intressant att sådant inte ens får diskuteras samtidigt som det är fullt lämpligt att inte enbart diskutera, utan att förespråka, en restriktiv integrationspolitik som skulle leda till att tusentals människor går i graven i sina krigsdrabbade hemländer. Dubbla måttstockar.


   
SvaraCitera

Personligen tycker jag att det kanske inte är så smart att starta en tråd om pedofili och diskutera huruvida samhället ska legitimera pedofili på ett ungdomsforum som vänder sig till ungdomar UNDER 15 år. Att sedan UM raderar trådar hej vilt och bannar medlemmar på löpande band är en helt annan fråga.

Vill du diskutera pedofili rekommenderar jag FLASHBACK som favoriserar yttrandefrihet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick nyss ett PM. Postar orsaken här för offentlig läsning:

''Hej!
Din tråd "Legalisera pedofili" har blivit borttagen.
Detta är ett ungdomsforum där många barn och yngre tonåringar befinner sig. Det ska vara en trygg plats för ungdomar.
Att diskutera huruvida pedofila handlingar ska vara lagligt eller ej är inte tryggt.
Det kan vara otroligt triggande för de som utsatts/utsätts för övergrepp att få upptryckt i ansiktet att (aktiv) pedofili/sexuellt våld ska tillåtas. Diskussionen riskerar även att urarta till en enda stor kränkning gentemot barn och ungdomar, vilket förstås inte passar på ungdomar.se.
Självklart vill vi att det ska vara högt i tak att diskutera på detta forum, men en bör ändå tänka på vad som passar målgruppen.
Det finns många andra forum där en dylik diskussion fungerar bättre, och jag ber dig därför att vända dig bort från ungdomar.se med denna fråga.

Mvh Moderator''


   
SvaraCitera
Exner

Resurrectio:
Först och främst, så förstår jag att ämnet är kontroversiellt. Som jag beskrev i början i min tråd var det en moralisk fråga - inte en uppmaning till något som bryter mot lagen och inte heller en juridisk fråga - på samma sätt som man kan diskutera huruvida cannabis eller hasch skall vara tillåtet, eller vad åldersgränsen för sex skall ligga och hur argument för respektive ståndpunkter ska bemötas.

För det andra, så tycker jag att det hör till god ton att låsa tråden (och eventuellt ta bort inlägg som bryter mot forumets regler) och sedan informera om varför tråden blev låst.

Det är inte kul när trådar helt går upp i rök. Speciellt inte med den enda orsaken att människor tycker att ämnet är obehadligt eller ''olämpligt''. Intressant att sådant inte ens får diskuteras samtidigt som det är fullt lämpligt att inte enbart diskutera, utan att förespråka, en restriktiv integrationspolitik som skulle leda till att tusentals människor går i graven i sina krigsdrabbade hemländer. Dubbla måttstockar.

Du har fått PM om varför tråden låstes. Gällande radering snarare än låsning, så det är modereringsställningstagande i sig. Låsta trådar kan fortfarande hittas genom sökningar i forumet eller sökmotorer, till skillnad från de raderade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bevara Sverige Svenskt: Personligen tycker jag att det kanske inte är så smart att starta en tråd om pedofili och diskutera huruvida samhället ska legitimera pedofili på ett ungdomsforum som vänder sig till ungdomar UNDER 15 år. Att sedan UM raderar trådar hej vilt och bannar medlemmar på löpande band är en helt annan fråga.

Frågan i tråden var inte huruvida sexuella övergrepp är moraliskt rätt (svaret bör vara tämligen uppenbart - nej det är inte moraliskt rätt), utan snarare var gränsen för sexuella övergrepp går.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner: Du har fått PM om varför tråden låstes. Gällande radering snarare än låsning, så det är modereringsställningstagande i sig. Låsta trådar kan fortfarande hittas genom sökningar i forumet eller sökmotorer, till skillnad från de raderade.

Jag är medveten om detta, det var av just det skälet som jag ansåg att tråden bör vara kvar så att den är kvar i offentligheten och att alla kan läsa varför den blev låst. Innehåller många inlägg som måste raderas förstår jag dock att det kan vara enklare att radera hela tråden än att gå igenom sida för sida. Dock är raderande av trådar i allmänhet ett problem tycker jag som det borde finnas bättre lösningar till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner: Du har fått PM om varför tråden låstes. Gällande radering snarare än låsning, så det är modereringsställningstagande i sig. Låsta trådar kan fortfarande hittas genom sökningar i forumet eller sökmotorer, till skillnad från de raderade.

Jag är medveten om detta, det var av just det skälet som jag ansåg att tråden bör vara kvar så att den är kvar i offentligheten och att alla kan läsa varför den blev låst. Innehåller många inlägg som måste raderas förstår jag dock att det kan vara enklare att radera hela tråden än att gå igenom sida för sida. Dock är raderande av trådar i allmänhet ett problem tycker jag som det borde finnas bättre lösningar till.


   
SvaraCitera

Resurrectio: ''Hej!
Din tråd "Legalisera pedofili" har blivit borttagen.
Detta är ett ungdomsforum där många barn och yngre tonåringar befinner sig. Det ska vara en trygg plats för ungdomar.
Att diskutera huruvida pedofila handlingar ska vara lagligt eller ej är inte tryggt.
Det kan vara otroligt triggande för de som utsatts/utsätts för övergrepp att få upptryckt i ansiktet att (aktiv) pedofili/sexuellt våld ska tillåtas. Diskussionen riskerar även att urarta till en enda stor kränkning gentemot barn och ungdomar, vilket förstås inte passar på ungdomar.se.
Självklart vill vi att det ska vara högt i tak att diskutera på detta forum, men en bör ändå tänka på vad som passar målgruppen.
Det finns många andra forum där en dylik diskussion fungerar bättre, och jag ber dig därför att vända dig bort från ungdomar.se med denna fråga.

Mvh Moderator''

Allt detta är ju så rimligt det bara kan bli. Tycker faktiskt det är helt otroligt hur folk inte kan förstå det olämpliga i en sådan här tråd. Själv försökte jag argumentera för detta i själva tråden, men blev istället bemött med personangrepp för det självklara jag påpekade. 


   
SvaraCitera
Exner

Resurrectio:

Jag är medveten om detta, det var av just det skälet som jag ansåg att tråden bör vara kvar så att den är kvar i offentligheten och att alla kan läsa varför den blev låst. Innehåller många inlägg som måste raderas förstår jag dock att det kan vara enklare att radera hela tråden än att gå igenom sida för sida. Dock är raderande av trådar i allmänhet ett problem tycker jag som det borde finnas bättre lösningar till.

Vi ser det inte som ett problem, eftersom det kommer åt just det som vi vill komma åt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Allt detta är ju så rimligt det bara kan bli. Tycker faktiskt det är helt otroligt hur folk inte kan förstå det olämpliga i en sådan här tråd. Själv försökte jag argumentera för detta i själva tråden, men blev istället bemött med personangrepp för det självklara jag påpekade.

Fast du vantolkade hela trådens syfte. Det var ingen i tråden som pläderade för att sexuella övergrepp skall tillåtas, utan snarare, var det en diskussion om hur de argument som finns för sex med barn skall bemötas och var åldersgränsen går. Detta är fjärde gången jag säger det åt dig. Vad är det du inte förstår?

Sedan säger du att du blev utsatt för personangrepp. Det var precis tvärtom. Du var otrevlig mot mig, påstod saker som att ''Det endast existerar i ditt huvud'', du förtalade mig genom att påstå att jag var för sexuella övergrepp av barn och att jag var pedofil, du bemötte professorns argument med att ''Han är galen''. För att inte tala om resten av din värdelösa argumentation, dina vantolkningar av andras argument, dina cop-outs, och hijack av tråden som ledde den helt ur spår.


   
SvaraCitera

NiklasW:

Allt detta är ju så rimligt det bara kan bli. Tycker faktiskt det är helt otroligt hur folk inte kan förstå det olämpliga i en sådan här tråd. Själv försökte jag argumentera för detta i själva tråden, men blev istället bemött med personangrepp för det självklara jag påpekade. 

Komihåg en gång då du skrev att du tyckte nazister skulle vara tillåtna på forumet. Tycker du fortfarande det?
skulle inte det också vara olämpligt?


   
SvaraCitera

presidente:

Komihåg en gång då du skrev att du tyckte nazister skulle vara tillåtna på forumet. Tycker du fortfarande det?
skulle inte det också vara olämpligt?

Ja, det tycker jag. Däremot tycker jag inte att alla budskap ska vara tillåtna att sprida på ett ungdomsforum som detta. "4 argument för att legalisera övergrepp mot barn" är helt enkelt inte lämpligt. Finns säkert liknande frågor som nazister skulle sprida som inte heller är lämpligt på en ungdomssajt. 


   
SvaraCitera