Aviseringar
Rensa alla

varför blir det krig?


Av samma anledning då du känner att du vill ta till våld mot någon, om du vill nå roten av "problemet".

ti-92:

Pengar, det är ju därför de är så fattiga i de där länderna som krigar.

USA?


   
SvaraCitera
Issen

ti-92:

Pengar, det är ju därför de är så fattiga i de där länderna som krigar.

De flesta stora krig har inte förts mellan fattiga länder.


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

USA?

Issen:

De flesta stora krig har inte förts mellan fattiga länder.

så irak och afrika är inte fattiga länder?

The Weapons Dude:

USA?

de länder som de krigar i.


   
SvaraCitera

ti-92:

så irak och afrika är inte fattiga länder?

Afrika är inget land.


   
SvaraCitera

ti-92:

de länder som de krigar i.

Irak var relativt fattigt innan också.

Year GDP - per capita (PPP) (US$)
2000 2700
2001 2500
2002 2500
2003 2400
2004 1500
2005 2100
2006 1800
2007 2900
2008 3600


   
SvaraCitera
Issen

ti-92:

så irak och afrika är inte fattiga länder?

Irak är inte jättefattigt nej, och USA är likförbannat inte fattigt och det var dom som startade kriget.

Andra världskriget, inga fattiga länder, första världskriget inga fattiga. Vietnamnkriget, Koreakriget, USA iblandade i båda.
Falklandskriget, Storbritannien är inte fattiga.


   
SvaraCitera

Issen:

Irak är inte jättefattigt nej, och USA är likförbannat inte fattigt och det var dom som startade kriget.

Nu har det visserligen varit flera krig i Irak långt innan USA fysiskt deltog i de.


   
SvaraCitera
Issen

sikkos:

Nu har det visserligen varit flera krig i Irak långt innan USA fysiskt deltog i de.

Gör dom inte fattiga för de =)


   
SvaraCitera

Issen:

Gör dom inte fattiga för de =)

Nej men det är inget rikt land heller. Jag tycker att man i denna definitionen av "rikt" land ska räkna med levnadsstandarden, inte vilka reserver själva landet sitter inne på. Det är trots allt levnadsvillkoren osv som ofta skapar missnöje bland befolkningen och därav mynnas en konflikt ut.


   
SvaraCitera
Issen

sikkos:

Nej men det är inget rikt land heller. Jag tycker att man i denna definitionen av "rikt" land ska räkna med levnadsstandarden, inte vilka reserver själva landet sitter inne på. Det är trots allt levnadsvillkoren osv som ofta skapar missnöje bland befolkningen och därav mynnas en konflikt ut.

Still, de största krigen har inte inletts av några fattiga länder, och när de väl gjort de så har de gjort de i uppror mot just de rika.


   
SvaraCitera

OKEJ SÅHÄR ERE
du gör dina egna läxor


   
SvaraCitera

Issen:

Still, de största krigen har inte inletts av några fattiga länder, och när de väl gjort de så har de gjort de i uppror mot just de rika.

Det kan jag hålla med om! Nu vet jag visserligen inte kontentan av att du skriver det, du kanske bara ville upplysa om det. Eller menar du att det finns någon speciell anledning till att just rika länder ofta startar krigen? [smile]

ohYEA_:

OKEJ SÅHÄR ERE
du gör dina egna läxor

Så kan man också se det. Det tänkte jag inte på, men känns det rätt tydligt när du sa det ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tron på att det kommer att bli bättre för landet om det går i krig (något som ibland också stämmer).


   
SvaraCitera

Det finns många anledningar till varför det blir krig.

Två eller flera staters ekonomiska intressen, som dessutom har olika samhällsvärderingar och på så sätt ställs emot varandra.

Makten med tyngst arsenal och allierade vinner alltid.


   
SvaraCitera

spindelnätaren:

Krig startas endast av MÄNNISKAN

Är du säker? Min katt har startat ett krig med den svarta grann katten. Det är ett riktigt krig mellan dom, fast han har övertaget.

Djur skapar också krig... Krig om revir till exempel, om vem som ska vara ledare.


   
SvaraCitera