Aviseringar
Rensa alla

Varför blir man egentligen försvarsadvokat?


Ämnesstartare

Tittar på Efterlyst och funderar på varför folk blir försvarsadvokater. Vill man försvara de hemska kriminella som gjort jättedåliga saker? "Nääee men han är en snäll kille egentligen, trots att han mördade ett barn" typ. Vad är det som är kul med det?


   
Citera
Ämnesstartare

Alla som behöver en försvarsadvokat är inte hemska kriminella, det lär ju motivera lite [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att man vill värna rättssäkerheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

+ att det kanske känns värt att försvara hemska kriminella för att rädda oskyldiga från att bli dömda! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag funderade på att bli det för att jag tycker om att debattera och att agera "djävulens advokat" och försvara den som folk i allmänhet redan dömt ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

för att man vill värna rättssäkerheten.

Ja, såklart, men ändå. De är väldigt duktiga människor.

Nintendo:

+ att det kanske känns värt att försvara hemska kriminella för att rädda oskyldiga från att bli dömda!

Smart. Så är det nog!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns naturligtvis en rad anledningar att välja det jobbet. Till att börja med så är det som sagt inte så att varenda person som behöver en försvarsadvokat är skyldig och i än mindre graf skyldig till någon grövre brott som betraktas som vidrig i stora samhällslager. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att bli försvarsadvokat då jag tycker en stor del av Sveriges lagstiftning är äcklig moraliskt frånstötande, jag skulle gå så långt som att säga att jag hellre blir försvarsadvokat än har någon form av jobb inom rättsväsendet och i någon mån blir tvungen att försvara lagar jag äcklas av. Din fråga tordes kanske snarare vara varför en viss grupp försvarsadvokater eventuellt nischar sig till att försvara ärkesvin?

Den frågan har jag däremot inget riktigt svar på förutsatt att det finns en sådan grupp. När jag tänker på en sådan grupp tänker jag direkt på t.ex. Leif Silbersky och i det fallet misstänker jag att aspekter som att det verkar vara väldigt ekonomiskt lönsamt, man får mängder av uppmärksamhet och man ställs inför en väldigt svår juridisk utmaning när man försöker försvara en människa som dels samhället äcklas av och där bevisföringen ofta är väldigt stark.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att de har bra betalt, eller!? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hellre det än mcdonalds väl?

det är bara ett jobb


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

det är bara ett jobb

Vem fan vill försvara brottslingar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Vem fan vill försvara brottslingar?

jag. eller nej men jag hade gärna gjort det. är ett bra jobb med asbra betald. jag skiter i vad alla andra sysslar med. angår inte mig. tänk ifall du får en oskyldig kille då som är åtalad för mord och riskerar 30 år i fängelse? man kanske kan rädda hans liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

tänk ifall du får en oskyldig kille då som är åtalad för mord och riskerar 30 år i fängelse?

Mjo, det behövs nog försvarsadvokater.. Men det är inget som intresserar mig, hur mycket pengar jag än skulle få. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Intressant arbete. Att få viss insyn i kriminellas psyke osv.
Rädda eventuellt oskyldiga.
Upprätthålla en någorlunda rättvis lagordning.

Allt är ju inte svartvitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En försvarsadvokat har en en lika stor del i det svenska rättssystemet som en åklagare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Mjo, det behövs nog försvarsadvokater.. Men det är inget som intresserar mig, hur mycket pengar jag än skulle få.

jo jag skulle gärna kunna göra det med

jag tycker sånt är rätt spännande men är alldels för svårt


   
SvaraCitera