Aviseringar
Rensa alla

Varför blir man egentligen försvarsadvokat?


Ämnesstartare

man inser att det är ett av de absolut viktigaste yrkena som existerar. ifall det är någon som behöver beskyddas så är det en person som har ett helt samhälle emot sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

En försvarsadvokat har en en lika stor del i det svenska rättssystemet som en åklagare.

Ja, det är klart. Frågan var mer såhär:

Noboru Wataya:

varför en viss grupp försvarsadvokater eventuellt nischar sig till att försvara ärkesvin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

är det någon som behöver beskyddas så är det en person som har ett helt samhälle emot sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker din syn på kriminella verkar ganska kass. De flesta som begår brott är ju inte besatta av satan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Tycker din syn på kriminella verkar ganska kass. De flesta som begår brott är ju inte besatta av satan.

Antar att du syftar på mig och försöker att inte lacka ur. Menade ju såklart inte att alla kriminella är lika dåliga. Tråkigt att du antar det.
Trodde väl att folk skulle fatta att det jag menade var försvarsadvoktar som väljer att försvara DE ALLRA VÄRSTA KRIMINELLA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Trodde väl att folk skulle fatta att det jag menade var försvarsadvoktar som väljer att försvara DE ALLRA VÄRSTA KRIMINELLA.

Jag gissar på att de finner det mer utmanande och stimulerande än att försvara folk som begått mindre anmärkningsvärda brott. Försvarsadvokater behöver ju inte nödvändigtvis vilja att deras klienter ska bli friade heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bra betalt, ett socialt arbete och försvarsadvokaternas uppgift är att få brottslingarna att bli rättvist dömda samt att försvara dem som faktiskt kanske inte alls har begått ett brott


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Antar att du syftar på mig och försöker att inte lacka ur. Menade ju såklart inte att alla kriminella är lika dåliga. Tråkigt att du antar det.

"lika dåliga" har ju faktiskt inte heller en så bra värdeladdning 😛
Jag fattar hur du menar nu, utgick från frågan varför man väljer att bli försvarsadovkat.

Att man som försvarsadvokat tar sig an enstaka fall ibland där man försvarar sanna psykopater kan handla om att det är ett intressant fall, att man får en bra ersättning, osv. Det är ju väääldigt få fall som handlar om sadistiska mord och sånt. Men även då kan man kämpa för att finna den mest rehabiliterande åtgärden för sin klient istället för straff.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

"lika dåliga" har ju faktiskt inte heller en så bra värdeladdning

Fast finns det "bra" kriminella då? Olika grad av dålig skulle jag säga[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Fast finns det "bra" kriminella då?

Det finns kriminella som är bra människor, självklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Det finns kriminella som är bra människor, självklart.

Mm, ja, men kriminella handlingar är väl allt som oftast dåliga (om man nu pratar större brott, inte typ demonstrationer eller nåt). Whatever.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

men kriminella handlingar är väl allt som oftast dåliga

Oftast, ja. Men det är ju inte handlingen man försvarar, utan människan.


   
SvaraCitera

loom:

Trodde väl att folk skulle fatta att det jag menade var försvarsadvoktar som väljer att försvara DE ALLRA VÄRSTA KRIMINELLA.

Handlar väl snarare om att när det begås riktigt allvarliga brott där straffsatsen är hög är det extremt viktigt att allt går rätt till då det kan handla om plus/minus flera år i fängelse om något blir galet. Enbart för att media ofta målar upp en bild av vad som har hänt samt pekar ut mördare/pedofiler som komplett galna betyder det inte att så är fallet varje gång.

Därför är det viktigt att de bästa advokaterna tar hand om de allvarligaste fallen för att domen ska gå helt rätt till. Då blir det ju säkert en ära att få ta hand om ett så pass viktigt fall samt att det säkert är betydligt mer utmanande/stimulerande än att jobba med småbrottslingar. Man får ju trots allt förutsätta att de gillar att syssla med juridik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bra att dom finns, alla har rätt att få knulla, även såna som är för fula för att kunna göra det utan våld[cute]


   
SvaraCitera