Aviseringar
Rensa alla

Varför blir religiösa så upprörda?


Ämnesstartare

En sak som jag har märkt är att religion är ett känsligt ämne. Om jag ställer frågor som verkar kritiska till någons religiösa trosuppfattning så får jag uppfattningen av att jag är ohövlig och i vissa fall till och med kränker personen. Ibland kanske jag har gjort det också.

En diskussion kan exempelvis se ut så här (som exempel).


Jag
: Men vad har du för belägg för att det är så?


Person
: Det är min tro.


Jag:

Jag vet, men jag undrar varför du tror det. Har du belägg för det?


Person
: Det står i min bok.


Jag:
Men hur vet du att det som står där är sant? Vad har du för belägg för att det är sant?

Person: Det är min trosuppfattning och det måste du respektera. Visa lite respekt.

Är jag i detta exempel ovan respektlös? Och på vilket sätt och varför? Vore jag lika respektlös om jag ifrågasatte en sekulär humanists livsåskådning?

Jag erkänner att jag ibland är respektlös mot religiösa, MEN, bortsett från det, så måste jag samtidigt säga att även när jag inte är respektlös så uppfattas jag som respektlös.

Denna normen om att man måste visa respekt (med stort R) mot religiösa trosuppfattningar visade sig även i samband med Emma Green Tregaros regnbågsfärgade naglar under friidrotts-VM för stöd för homosexuella.

Abeba Aregawi sade då att hon inte stödde detta för att hennes tro inte tillåter det.

Med andra ord: hon tycker inte att homosexuella skall ha samma rättigheter som andra människor. Hon stödjer dem inte.

Var det respektlöst av Aregawi?

Det kan man fråga sig. Man kan också fråga sig om vad som skulle ha hänt om en Sverigedemokrat sa samma sak. Eller om en moderat sa samma sak. Eller om en humanist sa samma sak. Eller en reporter i TV. Eller en ateist. Eller om Måns Zelmerlöw sa att homosexualitet var onaturligt. Jag har en känsla av att det hade blivit ett stort uppbåd om någon gjort något liknande internationellt.

Ibland verkar det som att om något är respektlöst beror på VEM som säger det, inte vad som sägs.

Hur kommer det sig att kritik mot religion enligt sociala normer i nästan alla länder är så hemskt? Ska det vara så? Och är det mer tolerant att hävda intoleranta åsikter om man gör det på grund av religiös livsåskådning och varför?


   
Citera
Ämnesstartare

Alla blir upprörda när deras världsbild/självbild hotas så det kan väl kanske bero på det. Tycker inte att någon åsikt är värt respekt bara för att (förutom respekt som människa) har man en sådan åsikt får man väl räkna med att bli "kränkt" om någon säger emot en.


   
SvaraCitera

Har inget att direkt säga. Ditt exempel var knappast respektlöst. Däremot tycker jag inte att man har ett krav på sig att behandla folk med respekt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn: Har inget att direkt säga. Ditt exempel var knappast respektlöst. Däremot tycker jag inte att man har ett krav på sig att behandla folk med respekt.

du menar väl att man inte har krav på sig att respektera folks handlingar/åsikter, men att man likväl ska ha en grundläggande respekt för var enskild människa? typ att man inte knuffar personen ur vägen när man går förbi osv. ( fan va dum fråga men nu har jag redan skrivit den)


   
SvaraCitera

OBS!!!!!!!!!! man måste inte alltid lägga sig i!!!!!!!!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera

men det har väl du som vit man svårt att förstå. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn: Däremot tycker jag inte att man har ett krav på sig att behandla folk med respekt.

Respekt är inget man kan kräva eller få hursomhelst. Varför skulle du respektera någon som inte respekterar dig?

Hjärta


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

av precis samma anledning som många politiskt troende, bristande insikt och förståelse för att det finns andra människor i världen med andra tankar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tävlings instinkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

homosexualitet är tillåtet i islam, ja vet inte vilken religion hon tillhör, men homosexualitet är tillåtet iaf när det kommer till koranen 

Jag har mer upptäckt att icke-troende verkar mer lätt kränkta än troende, åtminstone när det kommer till islam, islam säger 

[2:109]

Många efterföljare av äldre tiders uppenbarelser önskar, [innerst drivna] av avund, att de kunde förmå er att förneka den tro som ni har antagit, och detta sedan sanningen klargjorts för dem. Men förlåt dem och ha tålamod med dem, till dess att Gud tillkännager Sin vilja! Gud har allt i Sin makt.

[4:140]

Det har uppenbarats för er i Skriften att ni inte bör söka sällskap med dem som ni hör förneka och skämta om Guds budskap, om de inte övergår till andra samtalsämnen. Annars blir ni lika dem. Gud skall samla förnekarna i helvetet och med dem hycklarna -

"and when the ignorant address them harshly they say words of peace"
AL-Furqan: 63

[41:34] You shall resort to the nicest possible response.


   
SvaraCitera

Sägmig Mentality: Många efterföljare av äldre tiders uppenbarelser önskar, [innerst drivna] av avund, att de kunde förmå er att förneka den tro som ni har antagit, och detta sedan sanningen klargjorts för dem. Men förlåt dem och ha tålamod med dem, till dess att Gud tillkännager Sin vilja! Gud har allt i Sin mak

Sägmig Mentality: et har uppenbarats för er i Skriften att ni inte bör söka sällskap med dem som ni hör förneka och skämta om Guds budskap, om de inte övergår till andra samtalsämnen. Annars blir ni lika dem. Gud skall samla förnekarna i helvetet och med dem hycklarna -

Sägmig Mentality: "and when the ignorant address them harshly they say words of peace"
AL-Furqan: 63

Sägmig Mentality: [41:34] You shall resort to the nicest possible response.

står inget om sexuell läggning där.

Det är något som du tolkar in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

står inget om sexuell läggning där.

Det är något som du tolkar in.

Aha, ja trodde att tråden handla om varför religiösa blir så upprörda, ber om ursäkt


   
SvaraCitera
mynona

Kanske kan man jämföra religion med känslor. Religion är byggt på känsla, inte på förnuft. Kanske kan man jämföra det med att fråga någon varför man älskar någon annan? Känslor kan inte alltid förklaras med ord, de är till sin natur något man känner. Trots det vill en människa att dens känsloliv respekteras. Bara en teori. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick, köp dig en sånhär i stället och var glad:

6818934256_829f867a87_b.jpg

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att dom är människor 


   
SvaraCitera