Aviseringar
Rensa alla

Varför budar folk på tradera


Ämnesstartare

6 dagar innan en auktion är slut? Jag förstår första budet om det finns ett köp nu pris då det försvinner vid ett bud, men fattar ej? Och tror inte alla de som budat på grejer jag la upp igår tror att de kommer ha en chans på att det ledande budet de lägger 6 dagar innan kommer gå till vinst. Jag budar alltid sista dagen, typ en sekund innan avslut? Klagar inte eftersom jag tjänar massa pengar men vore det inte bättre om alla gjorde som jag? D: Nog för att tradera skulle gå under då ingen skulle vilja sälja men ändå. Budar de för att vara snälla eller får de en kick av det? Finns ju inga regler att ett föremål måste ha ett visst antal bud innan det kan säljas. Om man inte har satt ett reservationspris, tror de att jag har gjort det? D:

Fattar ni?


   
Citera
Ämnesstartare

eller så kan det vara så att folk är medvetna om hur man på ett vettigt sätt analyserar budhistorik. om en person lägger ett bud en vecka innan auktionen är slut, och några bud kommer in senare under veckan, som alla ligger under det första budet, så kan man med rätt stor rimlighet anta att den första budgivaren är rätt seriös med att vinna auktionen, och att det inte finns så mycket att vinna på att fortsätta buda på den. förklaringen kan således vara att det är du som är dålig på att lägga upp en rimlig traderastrategi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

förklaringen kan således vara att det är du som är dålig på att lägga upp en rimlig traderastrategi.

Öh, folk får vara hur måna om att vinna auktionen som helst, jag är också mån om att vinna och lägger därför ett så högt bud som jag är villig att betala i sista minuten. Lägger inte ner att buda för att någon är oekonomisk och budar som en galning för att "visa att den är oövervinnlig och vill ha objektet" i förtid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja brukar göra affärer på abc-anonns.se eller blocket. Ringer alldri på anonnser där de inte finns nått pris, inte var grejjerna finns i landet, inte en bil me överskuggat regnr. Säljer en hel del men alldri tyckt om tradera, men de e nog en smaksak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rumpludd:

ja brukar göra affärer på abc-anonns.se eller blocket. Ringer alldri på anonnser där de inte finns nått pris, inte var grejjerna finns i landet, inte en bil me överskuggat regnr. Säljer en hel del men alldri tyckt om tradera, men de e nog en smaksak.

Relevant hur [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Öh, folk får vara hur måna om att vinna auktionen som helst, jag är också mån om att vinna och lägger därför ett så högt bud som jag är villig att betala i sista minuten.

personligen så anser jag att det känns rimligare att betala så lite man kan komma undan med, snarare än att betala så mycket som man kan tänka sig att betala. känns rätt uppenbart, egentligen. för detta ändamål så är din taktik förmodligen rätt dålig, i många situationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar Tradera, folk betalar överpriser ;=)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lättare å sälja när de finns ett pris på de man e intresserad av. E priset rätt gör man en snabb affär.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

för detta ändamål så är din taktik förmodligen rätt dålig, i många situationer.

Snarare tvärt om skulle jag säga. Man lägger ju alltid ett maxbud, man budar alltså automatiskt 10 eller 20 kr över rivalbudet tills man nått sitt maxbud.

Om en auktion ligger på 100 kr och jag lägger ett maxbud på 500 kr en minut innan den avslutas är sannolikheten ganska stor att ingen av de övriga intresserade skulle gissa på en så hög summa, som mest kanske de skulle höja till 150-200. Därmed har jag vunnit men behöver bara betala 220 kr, förutsatt att det högsta rivalbudet låg på 200.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

personligen så anser jag att det känns rimligare att betala så lite man kan komma undan med, snarare än att betala så mycket som man kan tänka sig att betala. känns rätt uppenbart, egentligen. för detta ändamål så är din taktik förmodligen rätt dålig, i många situationer.

Miceparade:

Om en auktion ligger på 100 kr och jag lägger ett maxbud på 500 kr en minut innan den avslutas är sannolikheten ganska stor att ingen av de övriga intresserade skulle gissa på en så hög summa, som mest kanske de skulle höja till 150-200.

What he said. + Jag tycker taktiken att buda ifrån första början för att "få bort" andra är otroligt dålig, eftersom om två pers vill ha samma sak lika mycket så kommer det upp i mycket högre summor än om alla skulle buda på slutet. Dock är det bra att folk ej gör det så människor får lite pengar för sina objekt, så inte sidan läggs ner, men jag kör gärna den metoden då jag vinner 95% av gångerna på det. Till ett förmånligt pris eftersom jag lägger 30 sek innan avslutad auktion och många hinner inte med, lägger maxbud på det jag kan tänka mig betala, blir oftast mycket mindre som sagt.

Buddah:

Gillar Tradera, folk betalar överpriser ;=)

[bigsmile]

rumpludd:

Lättare å sälja när de finns ett pris på de man e intresserad av. E priset rätt gör man en snabb affär.

Man kan ha "köp nu" funktion enbart på tradera med. Dessutom tror jag fler hänger på tradera, och man kan få mer för sina objekt. Om man sätter överpriser på blocket köper ingen ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åkajj.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lägger bud ibland för att hålla koll på auktionen, då jag alltid lyckas glömma bort auktioner ajg lägger i mina favoriter för att återvända till senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du ser något du vill ha och lägger ditt maxbud. Förstår inte varför det spelar roll när du lägger det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Snarare tvärt om skulle jag säga. Man lägger ju alltid ett maxbud, man budar alltså automatiskt 10 eller 20 kr över rivalbudet tills man nått sitt maxbud.

det är väl ett skitbra resonemang, om man budar på saker som går för struntsummor. hittar du däremot något som är värt några tusenlappar så är det sannolikt inte ett föremål som folk kommer buda på helt spontant. det rimliga är i det fallet att kolla budhistoriken, om någon lagt ett bud tidigt i auktionen, som ingen av andra intresserade personer lyckats bjuda över, så sänder det rätt tydligt signalen att objektet inte kommer gå till fyndpriser. detta givet en del förutsättningar, men att som allmän regel använda sniping som enda metod för att vinna auktioner är helt enkelt inte en bra taktik för att minimera sina utgifter.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

kolla budhistoriken

Ja men det gör man ju ändå, oavsett vad det är man tänkt köpa. Eller snarare, man borde göra det. Du och jag gör det uppenbarligen.

Leijonsparf:

om någon lagt ett bud tidigt i auktionen, som ingen av andra intresserade personer lyckats bjuda över, så sänder det rätt tydligt signalen att objektet inte kommer gå till fyndpriser.

Det om något gör mig ännu mindre motiverad att pressa priset uppåt genom att sitta och buda fram och tillbaka över mitt och mina rivalers maxbud flera dagar innan auktionen är slut.


   
SvaraCitera