Aviseringar
Rensa alla

Varför budar folk på tradera


Ämnesstartare

skitsystem:

Du ser något du vill ha och lägger ditt maxbud. Förstår inte varför det spelar roll när du lägger det.

För om du lägger ett maxbud kanske tre dagar innan är det sannerligen någon som kommer gå över det maxbudet, och på så vis blir det en dyrare historia. Om du lägger dit maxbud i sista sekund är det mindre risk att det kommer uppnå samma höjd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Ja men det gör man ju ändå, oavsett vad det är man tänkt köpa. Eller snarare, man borde göra det. Du och jag gör det uppenbarligen.

min uppfattning är att de flesta gör det, om det inte gäller varor som de handlar på ren rutin, eller som kostar så lite att det inte är värt att bry sig.

Miceparade:

Det om något gör mig ännu mindre motiverad att pressa priset uppåt genom att sitta och buda fram och tillbaka över mitt och mina rivalers maxbud flera dagar innan auktionen är slut.

hela poängen med min föreslagna metod är ju att du sätter ett högt pris redan första gången. säg att du bjuder på något som du kan tänka dig att betala 1000 spänn för. du ser att det ligger uppe, utan bud. bjud 1012 spänn (eller någon lagom summa som folk inte lyckas snipa över på första försöket), och se hur folk bjuder 50, 100, 200 kr, utan att nå över ditt första bud. under gynnsamma omständigheter så kan det räcka för att folk ska inse hopplösheten, och du får objektet för nästan ingenting alls. folk gillar inte att lägga ett bud om de är rätt säkra på att de ändå inte kommer vinna auktionen, att inte delta i en tävling är mindre förnedrande än att delta, och ändå förlora.


   
SvaraCitera

Jag budar för att jag vill vå produkten så billigt som möjligt.


   
SvaraCitera

Jag budar för att jag vill få produkten så billigt som möjligt.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

då jag alltid lyckas glömma bort auktioner ajg lägger i mina favoriter för att återvända till senare

Finns ju minneslista och så kan man få mail innan den tar slut. [y].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

För om du lägger ett maxbud kanske tre dagar innan är det sannerligen någon som kommer gå över det maxbudet, och på så vis blir det en dyrare historia. Om du lägger dit maxbud i sista sekund är det mindre risk att det kommer uppnå samma höjd.

Kanske. Men du har ju ändå en tanke på att du kan tänka dig och betala x antal kr oavsett ifall någon bjuder mer eller mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Jag budar för att jag vill få produkten så billigt som möjligt.

Men det blir ju inte så? Om du budar, kommer någon buda över dig, om det är ett populärt objekt. Om du inte budar, utan inväntar dagen då auktionen tar slut, har du inte bidragit till att göra summan större utan lägger ett bud du kan tänka dig att betala då, om det fortfarande är i en ok summa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skitsystem:

Kanske. Men du har ju ändå en tanke på att du kan tänka dig och betala x antal kr oavsett ifall någon bjuder mer eller mindre.

Lounge fact:

Om du budar, kommer någon buda över dig, om det är ett populärt objekt. Om du inte budar, utan inväntar dagen då auktionen tar slut, har du inte bidragit till att göra summan större utan lägger ett bud du kan tänka dig att betala då, om det fortfarande är i en ok summa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hönzgoggel:

Finns ju minneslista och så kan man få mail innan den tar slut. .

wiiie visste jag inte [blush]


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

wiiie visste jag inte [blush]

"Jag vill bli påmind via e-post 5 timmar innan annonserna i min minneslista avslutas" Kryssa i detta. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hönzgoggel:

"Jag vill bli påmind via e-post 5 timmar innan annonserna i min minneslista avslutas" Kryssa i detta.

WIIIIE SKA JAG GÖRA


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

WIIIIE SKA JAG GÖRA

AH HEHE ursäkta om jag är tardigt övertydlig [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hönzgoggel:

AH HEHE ursäkta om jag är tardigt övertydlig

kanske behövs eftersom jag är en trad


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

kanske behövs eftersom jag är en trad

Uppfattade ditt capslockande som lite sarkastiskt typ "troru jag e dum eller" [bigsmile]


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

se hur folk bjuder

Mmh, jag håller inte helt med. Givetvis kan det vara fördelaktigt att se hur folk bjuder, och den metoden du föreslår är en bra taktik. Men att fortsätta att pressa priset till min egen gräns långt innan auktionen är slut tycker jag bara är dumt, det finns alltid någon som kan tänka sig att betala en hundring extra, särskilt om man tar din tävlingslogik med i beräkningen.
Ofta kan man ju förutse vilket pris föremålet kommer att hamna på ändå dels utifrån föremålet i sig, startsumman om det finns en sådan, och även utifrån hur många besökare sidan har per minut/timme/dag etc.


   
SvaraCitera