Aviseringar
Rensa alla

Varför droger?


Ämnesstartare

Sett att de är många här som tar droger eller tycker att det borde legaliseras osv.
Varför egentligen? Vad fick er att för det första ens prova på det, och vad fick er att fortsätta?

bara undrar. tror dock inte att någon kan komma med en enda bra orsak elr anledning.


   
Citera
Ämnesstartare

Det är kul att knarka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så heter din blogg high.

Självmedicinering har ju alltid förekommit. Droger liggr också nära till hands för människor med sociala svårigheter. För att inte förglömma alla som fastnar pga grupptryck och tycker att det är jättehäftigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samma som för alkohol, godis, cigaretter, springa maraton och så vidare.
Antar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Så heter din blogg high.

High on life , inte på nåt annat [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det var angenämnt och jag har aldrig sjunkit till dom nivåerna som alkoholen har tagit ner mig till med cannabis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

high.blogg.se:

High on life , inte på nåt annat [no-no]

bra!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Av samma anledning folk besöker nöjesparker, anordnar hedonistiska hemmakvällar, lyssnar på musik, läser böcker, tar ett varmt bad, springer maraton, äter godis, paddlar kajak osv. Den gemensamma nämnaren är behovet av upplevelser och vad jag gör med min kropp har inte du med att göra.


   
SvaraCitera
Åtta

Varför människor väljer att bruka droger är ganska självklart. Vissa tar det för att de tycker att det är skoj, andra tar det för att de är beroende på ett eller annat sätt, vissa tar det för att de tycker att det är intressant, andra tar det för att lindra smärta, och några tar det för att det är gott, o.s.v. Det finns massor med anledningar. Det beror helt på personen och val av drog.

När det gäller legalisering så brukar väl de flesta falla inom en eller båda av dessa grupper:

1. De som tycker att det rent ideologiskt borde vara deras rätt att göra vad de vill med sin kropp. Helt enkelt, varför ska någon annan få säga vad man ska få göra med sin kropp? Fett i större mängder är ohälsosamt, men vi slänger inte fetton i fängelse. Vissa tycker att droganvänding bör behandlas på samma sätt.

2. De som tror att en legalisering skulle minimera drogers skadeverkan, av ett flertal olika anledningar:
- Om polisen slutade spendera resurser på att jaga haschrökare så kunde de pengarna istället läggas på utbildning och vård av de som behöver vård.

- I vissa länder har en legalisering av droger minskat antalet brukare (framförallt missbrukare). Se exempelvis Portugal.

- Ser vi till Sverige så har vi ett oproportionerligt högt antal drogrelaterade dödsfall. Om folk inte var rädda för lagens långa arm kunde de enklare söka vård.

- Om droger såldes via någonting i stil med systembolaget skulle man kunna säkerställa att produkterna var säkra (i jämförelse med att köpa en tablett ecstasy av en langare, där tabletten lika gärna kan innehålla maskindiskmedel och bakpulver).

- Om droger såldes via någonting i stil med systembolaget skulle i övrigt laglydiga brukare inte behöva komma i kontakt med kriminella element.

- Om droger såldes via någonting i stil med systembolaget skulle det vara enlare att kartlägga brukandet, och på så sätt snabbare kunna erbjuda hjälp till de som behöver det.

Det är de argument jag kan komma på på rak arm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta sa ungefär det jag tänkte säga om jag hade orkat skriva mer.


   
SvaraCitera

Fortsatte aldrig, men provade en gång. Hade sån sjuk ångest över det att det var helt galet efteråt. Kände mig verkligen som ett klassiskt exempel också: var full och umgicks med en kille som höll på med det. Han erbjöd, jag tackade ja. Fast jag kände inte att jag provade för hans skull eller för att han frågade, jag ville faltiskt prova.. Men ah, som sagt brutal ångest efteråt 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta said it all.

Min anledning är att det är skoj


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det r nice.


   
SvaraCitera

har en kompis som tar droger och sånt skit. har aldrig berätat varför men antar för att passa in i gruppen [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kul skönt roligt ett sätt att umgås


   
SvaraCitera