Aviseringar
Rensa alla

varför duger jag inte? 🙁


Ämnesstartare

upponer:

hur menar du? förstår hur du menar, men säg lite mera!

Han verkar väldigt traditionell och du verkar väldigt osäker. Säg åt honom att ni kan ha det som ni har det nu och vill han ändra på dig såsom klädstil, tro el dyl så får han hitta någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjejen_med_hjärtat:

Religionen för en muslim är det viktigaste i livet

familjen är väl viktigare?

Tjejen_med_hjärtat:

Det verkar inte vara så för dig?

nej, jag inte blivit uppväxt med att vara religiös så vet inte direkt vad det innebär. Jag tycker inte det är viktigt, jag anser bara att det orsakar problem i samhällen osv :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skuld:

kräver han att du ska konvertera genast? ska ni gifta er snart?

nej nej nej, han kräver inget..antar jag och jag vill helst inte gifta mig :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

Svin. Är du hans egendom eller?

mmh, ibland känns det som det 🙁 han vill att jag ska bli muslim också för att han ska kunna lita på mig, att jag inte är otrogen osv..men jag kommer aldrig vara det oavsett om jag är religiös eller ej 🙁 och allt detta gäller honom också, han kan ju också vara otrogen liksom.. Känns som muslime nedvärderar kvinnor eller nått..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Han verkar väldigt traditionell och du verkar väldigt osäker. Säg åt honom att ni kan ha det som ni har det nu och vill han ändra på dig såsom klädstil, tro el dyl så får han hitta någon annan.

jag har sagt det till honom tro mig. Jag kommer aldrig byta klädstil bara för att han är osäker inför hur andra män ska tänka om mig!! blir så förbannad! skönt o bli arg !


   
SvaraCitera

upponer:

familjen är väl viktigare?

Nja det är nog snarare så att det inte finns någon familj om de inte tror på samma sätt. Familjen föds liksom ur religionen. De vill hålla ihop hela livet och har ofta väldigt stora planer tidigt i livet. Inget negativt med det, men ibland kan det bli en stor krock jämfört med vad vi är vana vid här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjejen_med_hjärtat:

Nja det är nog snarare så att det inte finns någon familj om de inte tror på samma sätt. Familjen föds liksom ur religionen. De vill hålla ihop hela livet och har ofta väldigt stora planer tidigt i livet. Inget negativt med det, men ibland kan det bli en stor krock jämfört med vad vi är vana vid här.

okej, jaaa det är så sant :O om min kille skulle bli svensk exempel så skulle väl hans familj aldrig förlåta honom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om han vill vara ihop med en muslimsk kvinna får han göra det. man kan inte begära att någon annan skall bli religiös bara för kärleken skull eller familjens skull. man väljer själv ut ifrån sitt hjärta om man ska ha en tro.

vad ska du göra med din kultur, Jul och ect är det okey om du firar det för honom och hans familj? lever han religiöst och vill han också att du ska göra det?

upponer:

gör det. Han har sagt att han vill ge mig den tid jag behöver för att tänka över det jag vill. Och han har


   
SvaraCitera

upponer:

Känns som muslimer nedvärderar kvinnor eller nått..

Ja en aktivt troende gör det. Jag tycker du ska vägra, kuva dig inte under hans kvinnoförnedrande religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upponer:

Jag kommer aldrig byta klädstil bara för att han är osäker inför hur andra män ska tänka om mig!! blir så förbannad! skönt o bli arg !

Bra! Säg åt honom att du vill leva fritt och vill han inte ha dig som du är med din tro/avsaknad av tro så får han ta någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahaha bli religiös konvertit för att din killes mamma säger det, låter jättelyckat kör på det!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Religion är det bästa som finns i livet! Jag är själv Muslim och jag tycker att Islam är viktigare än allt i detta liv. Att tro på gud har INGA negativa sidor utan bara positiva. Det ger bättre självförtroende och man känner sig säker jämt.

Jag har varit med i exakt samma situation, min tjej trodde inte på gud heller o var inte alls religiös men nu är hon Muslim och tror mer på gud än vad jag gör!

Det är bara att köra på gumman.. du kommer inte ångra dig, INGEN har ångrat sig hittills.. INGEN i hela världen!
Skicka pm för mer info 🙂

Kärlek & Repsekt brooo [love]


   
SvaraCitera

upponer:

okej, jaaa det är så sant :O om min kille skulle bli svensk exempel så skulle väl hans familj aldrig förlåta honom?

Precis, jag tror inte att de kommer förlåta honom om han lämnade islam. Det hade nog blivit så att han blivit utfryst från familjen. Såklart kan detta variera mellan olika familjer men jag har aldrig varit med om att en muslimsk kille lämnat islam. Det beror också på hur djupt troende han är. Ber han till exempel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dock får ju en muslimsk kille gifta sig med en ickemuslimsk tjej, men en muslimsk tjej får inte gifta sig med en ickemuslimsk kille.
Även om det verkligen inte är tal om giftermål i ert fall.


   
SvaraCitera
mynona

Ni kan ha ett förhållande utan att vara gifta och utan att ha samma religion. Om han kräver att du ska konvertera för att vara ihop då älskar han sin tro mer än dig. Om två personer har skilda åsikter, så är det den som kan ge efter inför den andra som är mest tolerant och därmed den bästa.

Jag vet inte hur jag ska formulera mig, men: inom islam har man ingen jämlik syn på könen. Om ni gifter er enligt muslimsk ritual, så finns det nog en risk för att man i ett muslimskt land anser att du är skyldig att lyda den könssyn som finns i muslimska länder och som motiveras av just islam om ni någon gång skulle åka till ett sådant land. Hur politiskt korrekt man än gärna vill vara så är det milt sagt inte någon bra idé.

Fundera över det här:

upponer:

mmh, ibland känns det som det 🙁 han vill att jag ska bli muslim också för att han ska kunna lita på mig, att jag inte är otrogen osv..men jag kommer aldrig vara det oavsett om jag är religiös eller ej 🙁 och allt detta gäller honom också, han kan ju också vara otrogen liksom.. Känns som muslime nedvärderar kvinnor eller nått..

Islam - och hur som helst de sedvänjor och traditioner som motiveras med islam - tror inte på jämlikhet mellan könen. Om han ser islam som ett sätt att hålla dig trogen så är det alltså ett verktyg att kontrollera dig, inte sant? Trogen ska man vara för att man älskar varandra och vill avstå från sex med andra för sin partners skull, om nu hon/han är monogam, och inte för att en religion säger vad som är rätt och fel istf att låta dig avgöra själv och ha egna åsikter.

upponer:

Och han har sagt att han inte vill att jag ska bära slöja, utan det han vill är att jag ska tro på gud och inte bära för ”nakna kläder”…

Inom en relation startar en misshandel med ett enda slag, eller en knuff. Man vänjer sig vid värre slag varje gång. Först är det korta kjolar; sedan kortärmade tröjor; och till slut håret som ska täckas. Det kan hända steg för steg.

Som sagt - det handlar inte om någon jämlikhet för könen, för män tvingas knappast täcka över sig som kvinnor inom islam.

isola:

Dock får ju en muslimsk kille gifta sig med en ickemuslimsk tjej, men en muslimsk tjej får inte gifta sig med en ickemuslimsk kille.

Just det: detta är ännu ett tecken på bristen på jämlikhet, för orsaken till detta är att mannen förväntas bestämma över kvinnans åsikter även om hon har andra än honom.

Nej: om han älskar dig så borde han acceptera att vara hop med dig utan att gifta er; att ni har skilda åsikter och att han kan vara muslim om han vill, för islam är bara en åsikt även om den åsikten kallas religion; och han borde acceptera att du är trogen för att du älskar honom och inte för att en tro säger åt dig att det är fel.


   
SvaraCitera