Aviseringar
Rensa alla

Varför emot Individperspektiv?


Ämnesstartare

I Sverige överlag är vi väldigt individualiserade där vi främst fokuserar på att individer ska bli starka och kunna utveckla sig själva främst psykiskt genom att utbilda sig och känna sig stark ensam.

Dock är flera jag känner emot detta då folk kommer med argumentet " men vi är ändå flockdjur och borde hålla ihop" men vänta nu, det var när maten var en bristvara i världen för 20.000 - 150.000 år sedan , idag har vi överflöd och därför behöver vi inte varandra lika mycket längre. Det finns en hel del djur som gått från flockdjur till mer ensamma och klarar sig bra utan varandra.

När vissa säger ordvitsen" ensam är svag" blir jag riktigt arg och känner för att ge mig ut i skogen i flera veckor och komma tillbaka stark& visa att människan minsann är ett kraftfullt djur [cool]

Vad har ni för ställning till kollektivism samt Individualism? Är ni neutrala eller har ni några åsikter gällande detta?


   
Citera

MM ska nog skaffa lite lökiga argument och skapa en tråd om individualism så jag kan verka öppensinnad. smart plan. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

MM ska nog skaffa lite lökiga argument och skapa en tråd om individualism så jag kan verka öppensinnad. smart plan.

Vad snackar du om? Tror du jag ljuger om mina åsikter eller? [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror att flockdjurargumentet är baserat på den mentala sundheten. vi är flockdjur i den mån att vi behöver annan mänsklig kontakt - men även här är vi individualister om vi har tur.

och du, om vi nu har överflöd av mat och ej behöver varandra längre - vem ska producera maten? jag säger dig här och nu, om jag i dagsläget ej skulle få bruka något jag ej skapat av egen verkstad skulle jag vara död inom loppet av några veckor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

jag säger dig här och nu, om jag i dagsläget ej skulle få bruka något jag ej skapat av egen verkstad skulle jag vara död inom loppet av några veckor.

Om man inte har egen odling ja, men det finns många växter ute i naturen i varma länder( där människan trivs bäst rent biologiskt) som vi kan äta av och frukter m.m. Skulle det vara okej att jaga djur och bara äta den mängd som behövdes till man blev mätt skulle inte direkt artens överlevnad vara i fara

Se på alla andra djuren ( människan är ett djur) hur överlever dom? Pandan som är helt ensam överlever och har ett mycket roligt liv, hur lyckas dem? [rolleyes]


   
SvaraCitera

mullis711:

Vad snackar du om? Tror du jag ljuger om mina åsikter eller?

dåligt diskussionsunderlag. lökigt argument vilket var det enda du hade. vem är emot individualism liksom? du utgår från att de flesta är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

vem är emot individualism liksom? du utgår från att de flesta är det.

Minst hälften av min klass är det, har även läst på andra forum ( Flashback m.m) där det funnits en diskussion angående detta. Varför ska du tjafsa för?


   
SvaraCitera

mullis711:

Minst hälften av min klass är det, har även läst på andra forum ( Flashback m.m) där det funnits en diskussion angående detta. Varför ska du tjafsa för?

Skapa inte trådar då om du likställer andras åsikter som tjafs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Skapa inte trådar då om du likställer andras åsikter som tjafs.

Du kallade mitt argument lökigt och att mitt diskussionsunderlag är dåligt? Det säger du ju bara för att sänka mig och hylla dig själv, skulle vara intressant att höra vad du "egentligen" tycker angående min fråga, eller vill du inte svara? [tard]


   
SvaraCitera

mullis711:

Du kallade mitt argument lökigt och att mitt diskussionsunderlag är dåligt? Det säger du ju bara för att sänka mig och hylla dig själv, skulle vara intressant att höra vad du "egentligen" tycker angående min fråga, eller vill du inte svara?

Ville bara upplysa om att det var en dålig trådstart. Låt detta sjunka in litet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Ville bara upplysa om att det var en dålig trådstart. Låt detta sjunka in litet.

Okej, får vi höra på dina åsikter nu då på riktigt? Känns lite onödigt att gå in på någons tråd och skriva kommentarer som inte hör ihop med frågan som TS ( jag) ställde till er [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Individen är en illusion.

Vi är intersubjektiva djur.

Kollektivism-individualism är en dum dikotomi (håller m.a.o inte med om din frågeställning)


   
SvaraCitera
mynona

Ska man förenkla allt, och det måste man, så behövs både individualism och kollektivism i olika sammanhang och är beroende av varandra: för att individualismen ska fungera för alla, trots deras olika ekonomiska/hälsomässiga/sociala/psykiska villkor, krävs välfärd, något som brukar beskrivas som kollektivism. Förutsatt att man anser att individualism är positivt och ska vara allmänt tillgängligt borde man logiskt sett stödja kollektivism i ett annat sammanhang.

Balans, kort sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

Kollektivism-individualism är en dum dikotomi (håller m.a.o inte med om din frågeställning)

Okej, varför håller du inte med? Utveckla dig gärna förstår inte vart du vill komma? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Balans, kort sagt.

Okej [smile]


   
SvaraCitera