Aviseringar
Rensa alla

varför får inte lucia vara svart?


vonKissekatt:
nä. jag menade sydländskt utseende med allt vad det innebär. 

Ah, de kan dock vara vita men sicilanare har onekligen något mörkare hy än vit oavsett.


   
SvaraCitera

Fakingell:
föratt hen inte är vit som vattens rester

?


   
SvaraCitera

Det får man.
Frågan är om arrangörer till komplett Luciatåg tillåter det, det är inte säkert. De kanske ser det opassande.
Vad tycker jag om det?
Jo, själv tycker jag att det är konstigt om inte vem som helst får vara det i ett tåg. Kanske till och med fler än en kan vara Lucia?


   
SvaraCitera

Hur vet ni att Lucia var mörkhyad eller mörkhårig? Dagens sicilianare är mer mörka i håret och hyn än de nordliga italienarna på grund av långt styre under saracener (liknande dagens beduiner) som hade relationer med de bosatta. Lucia levde under en tid då ön fortfarande tillhörde Romerska Riket - dvs. vita,  latinare.

Jag menar Alexander den store från Makedonien har inga genetiska drag med dagens makedonier. Som är bulgarer med ett jugoslaviskt språk.

On topic tycker jag hela spektaklet var töntigt. Att folk skall bli så kränkta, på båda sidor, över en barntradition - är förvånansvärt.


   
SvaraCitera

Handlade mer om att man såg det som rätt oerhört att man inte kunde låta en liten unge få se sig själv i tidningen och vara glad utan att göra rasistiska påhopp på hen

Lee Woo-Jin: On topic tycker jag hela spektaklet var töntigt. Att folk skall bli så kränkta, på båda sidor, över en barntradition - är förvånansvärt.


   
SvaraCitera

fine, var rasister och allt möjligt men lämna barn utanför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
fine, var rasister och allt möjligt men lämna barn utanför.

det var kanske muslimer och svarta som var rasistiska mot barnet?


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Handlade mer om att man såg det som rätt oerhört att man inte kunde låta en liten unge få se sig själv i tidningen och vara glad utan att göra rasistiska påhopp på hen

Ja, det var onödigt att ens påbörja hat mot ett barn som inte kunde försvara sig. Har vuxna människor inget bättre för sig än att starta hatdrev liksom.

Dock ställer jag mig lite fundersam till en annan företeelse. När vita européer/amerikaner tar sig an andra kulturyttringar såsom att klä ut sig till "indian" under thanksgiving eller blir gangster rappare kallas det kulturell appropriering - medan i detta fallet är det helt okej (när det görs från motsatt håll).

Ni som tycker att kulturell appropriering är hemsk, borde inte detta gälla från båda håll? Kommer samma hårdhet gentemot kulturell appropriering upphållas när etniska européer är minoritet i Europa?


   
SvaraCitera

Lee Woo-Jin:

Ja, det var onödigt att ens påbörja hat mot ett barn som inte kunde försvara sig. Har vuxna människor inget bättre för sig än att starta hatdrev liksom.

Dock ställer jag mig lite fundersam till en annan företeelse. När vita européer/amerikaner tar sig an andra kulturyttringar såsom att klä ut sig till "indian" under thanksgiving eller blir gangster rappare kallas det kulturell appropriering - medan i detta fallet är det helt okej (när det görs från motsatt håll).

Ni som tycker att kulturell appropriering är hemsk, borde inte detta gälla från båda håll? Kommer samma hårdhet gentemot kulturell appropriering upphållas när etniska européer är minoritet i Europa?

Ger inte mycket för kulturell appropriering då kultur ska delas och inte ska dikteras på det där viset.

En viktig skillnad här är ju att barnet bor i Sverige indoktrineras i vår kultur. Att hn är mörkhyad och kanske har en annan kultur också (eller om hn är adopterad) betyder inte att luciatraditionen inte är hens. Men jag förstår jämförelsen med gangsterrappare men det beror ju på att det finns en "svart" kultur medan den vita kulturen är den allmänna. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Ger inte mycket för kulturell appropriering då kultur ska delas och inte ska dikteras på det där viset.

Gött, samma här.

vonKissekatt: En viktig skillnad här är ju att barnet bor i Sverige indoktrineras i vår kultur. Att hn är mörkhyad och kanske har en annan kultur också (eller om hn är adopterad) betyder inte att luciatraditionen inte är hens. Men jag förstår jämförelsen med gangsterrappare men det beror ju på att det finns en "svart" kultur medan den vita kulturen är den allmänna.

Vart är den vita kulturen den allmänna? Hela Europa och USA? Flertalet traditioner i dagens latinamerikanska/"bruna" länder infördes av de koloniserande européerna, är det t.ex. kulturell appropriering att brasilianerna talar portugisiska?

Nu skall inte jag uttala mig alltför mycket eftersom jag inte heller ger mycket för kulturell appropriering. Men om jag som svensk flyttar till USA och börjar efter en tid fira thanksgiving är detta då kulturell appropriering eller indoktrinering? Hela begreppet är luddigt eftersom det utgår från tesen att vita "stjäl" andras kulturer.


   
SvaraCitera

Lee Woo-Jin:

Gött, samma här.

Vart är den vita kulturen den allmänna? Hela Europa och USA? Flertalet traditioner i dagens latinamerikanska/"bruna" länder infördes av de koloniserande européerna, är det t.ex. kulturell appropriering att brasilianerna talar portugisiska?

Nu skall inte jag uttala mig alltför mycket eftersom jag inte heller ger mycket för kulturell appropriering. Men om jag som svensk flyttar till USA och börjar efter en tid fira thanksgiving är detta då kulturell appropriering eller indoktrinering? Hela begreppet är luddigt eftersom det utgår från tesen att vita "stjäl" andras kulturer.

Den vita ses ju som den allmänna eftersom det är den "civiliserade", tänker jag. Just pga vår ledande ställning. Det ses ju sällan som kulturell appropriering om man anammar thanksgivning, som när man har på sig en bindi. Lite skev jämförelse kanske då det ena handlar om en fest och det andra som från början haft en religiös betydelse. Dock har ju det också ändrats så alla kulturer blandas och ändrar betydelse. Så länge man inte ser ned på folk pga deras härkomst så ser jag inget jätteproblem med det. 

Det är väl en form av indoktrinering men då det också är ett firande man kan bli inbjuden till av folk från den kulturen så är det väl rätt naturligt att man anammar det själv, liksom alla maträtter och firanden spridits förut. Skulle man inte själv börja laga de rätter eller fira de högtiderna man fått lära sig någonstans så skulle vi ju inte ha någonting alls. 


   
SvaraCitera

Rasister är väldigt lättkränkta. Lustigt att just dessa rasister ständigt gnäller om att andra människor är det. 


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

Från ett historiskt perspektiv så ska Lucia vara en vit kvinna. Men jag själv ser ej ett problem med att en svart pojke är Lucia. Så länge grundtanken med traditionen är kvar. Tycker det är många som har dubbelmoral i detta ämne. Man säger att man ska anpassa sig till svensk kultur. (Som jag själv tycker är rätt förnuftigt) Men sen har man mage att klaga på det när en svart pojke väl är Lucia.


   
SvaraCitera