Aviseringar
Rensa alla

Varför "feminism"?


Ämnesstartare

Jag har märkt att folk stör sig på att det heter just ''feminism'', och att de inte riktigt förstår varför. Feminismen är absolut ingen rörelse som exkluderar män och transpersoner. Folk menar att feminismen utesluter männen, men det är ju inte männen som är förtryckta i egenskap av att de är män. Kvinnorna är förtryckta i egenskap av att de är kvinnor, och därför heter det feminism/feminismen.
Det är en rörelse vars namn måste utgå från den diskriminerade gruppen. QTBH-rörelsen fokuserar på queer, trans, bi och homosexuellas rättigheter, för att dessa grupper är förtryckta i egenskap av sexuell läggning/identitet. Heterosexualiteten finns inte med, och det är ju inte så svårt att lista ut varför. Alla dessa personer ska få ha exakt samma rättigheter som heterosexuella, och samma sak är det med att kvinnorna ska få ha exakt samma rättigheter som männen.

Och då är det ju inte svårt att lista ut varför det heter feminism eller QTBH. Det handlar ju om att uppmärksamma den förtryckta gruppen/de förtryckta grupperna i rörelsens namn. Feminismen värnar om kvinnor och andra förtryckta. Det finns massor av olika grenar inom feminismen, så som queerfeminism, så feminismen utesluter absolut inte transpersoner. Sen drabbas ju givetvis männen av patriarkatet, men de är fortfarande inte förtryckta i egenskap av kön.
Så det här med ''jämställdism'' är löjligt. Riktigt jävla löjligt. Feminismens mål ÄR ju jämställdhet mellan alla kön, så det finns ingen anledning till att börja kalla sig ''jämställdist''.

Jämställdismen leder ingen vart.


   
Citera

Korrekt benämning.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det finns en skillnad i vad det står i uppslagsboken om en ideologi, och på hur människor använder den vidare i egna tankar, på gott och ont. Men är helt med på vart du vill komma.


   
SvaraCitera

Du har helt rätt! Tycker dock det finns en poäng i att klart skilja mellan kamp för kvinnors rättigheter och kamp för HBTQ-personers rättigheter. Det kan finnas en del som förenar dem om man väljer att se det ur vissa perspektiv (queerfeminism, intersektionalism och liknande), men i grunden handlar det om två skilda frågor, med olika tyngd, fokus, maktförhållanden, spelregler eller vad man nu vill prata om. Det är inte frågan om att utesluta några grupper, utan om att erkänna var och en som legitim (med avseende på rättigheter, inflytande, maktanspråk osv.). Allt riskerar att bli en enda sörja om man alltid ska prata om eller ta hänsyn till precis alla grupper samtidigt.


   
SvaraCitera

Många trådar är som gjorda för meningslösa skyttegravskrig, men inte den här. Därför förtjänar den betydligt mer uppmärksamhet än vad den fått hittills.


   
SvaraCitera

 Det är bara töntar som kallar det för exempelvis jämnställdism osv


   
SvaraCitera

Angelize:
 Det är bara töntar som kallar det för exempelvis jämnställdism osv

det har jag inte hört något om, berätta mera


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill:

det har jag inte hört något om, berätta mera

Det är den typen som hänger på Flashback som benämner det så har jag lärt mig efter x antal analyser


   
SvaraCitera

Angelize:

Det är den typen som hänger på Flashback som benämner det så har jag lärt mig efter x antal analyser

flashback är sveriges största forum.


   
SvaraCitera