Aviseringar
Rensa alla

Varför finns det olika "dialekter" i Sverige?


mpt'hv

LÅT OSS RADERA TONFALL OCKSÅ

new-cybermen-gaiman-filming-b.jpg

DELETE! DELETE!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92: årets bäst placerade citattecken.

nabahhahahaahahahahahahahahaahahah jagdöööööööööörrrrrGråter

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är så i alla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är väl inte så konstigt om du inte begriper dig på skånska? det är trots allt ett annat språk. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Adam:
Varför kan inte alla medborgare prata som vi gör i Stockholm? Det här är något som jag länge har gått och funderat på. Det känns en aning omodernt måste jag påstå! Tror ni att alla invånare i landet kommer att tala på vårat språk någon gång i framtiden? När? 

Lol, stockholmska är inte rikssvenska och har aldrig varit.

Förövrigt finns det fler språkliga variationer som inverkar i sammanhanget vilket gör att det är ganska oseriöst att diskutera om att alla svenskar ska tala på ett sätt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Adam:

Jag begriper mig då inte på människor från vissa delar av Skåne, Blekinge, Småland, Värmland och Norrland i talspråk. Likaså tycker jag dalmasar kan vara svåra att förstå. Östgöta-bor förstår jag, men det låter ju så jävla fult när de talar att jag bara vill kräkas.

Jag är inte särskilt berest i landet kanske jag skall skriva, men jag lyssnar på radio och tittar på TV. Vi kan inte ha det såhär, i ett land skall alla medborgare förstå sig på varann, alla skall tala likadant!  

I din första paragraf beskriver du att du inte är tillräckligt kompetent för att förstå det svenska språket och sedan att du tycker att andra människors bruk av det svenska språket är något som du tycker är fult, något som är din subjektiva värdering och inte objektiv fakta. Med detta som grund vill du utöva påtryckningar för att andra personer ska anpassa sig efter dig. Det är lätt att uppfatta dig som en narcissist.

I din andra paragraf förtydligar du att du har språksvårigheter och att du inte tänker anstränga dig för att utöka ditt kunskapsområde utan du tycker att andra människor ska anpassa sig efter dig.

Herregud vad denna tråden återspeglar en sorglig och begränsad människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har hört att rikssvenska pratas på donsö och ingen annanstansOskyldig

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elise999:
Det är så i alla

I alla vadå?

herr.göransson: det är väl inte så konstigt om du inte begriper dig på skånska? det är trots allt ett annat språk.

Vad trevligt att du har vaknat till liv och kan uttrycka dig i något annat än gifs! Glad Men precis, tycker vi skall ifrågasätta oss vad som skiljer svenska dialekter från olika språk! Jag har exempelvis i 9 av 10 fall mycket lättare att förstå mig på norska än vad jag begriper skånska.

Untouchable: Lol, stockholmska är inte rikssvenska och har aldrig varit.

Stockholm är sveriges största stad, och nordens största tätort. Självklart är det då Stockholm sveriges invånare skall anpassa sig efter!  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Adam: Stockholm är sveriges största stad, och nordens största tätort. Självklart är det då Stockholm sveriges invånare skall anpassa sig åt!  

Hahah, tönt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:

I din första paragraf beskriver du att du inte är tillräckligt kompetent för att förstå det svenska språket och sedan att du tycker att andra människors bruk av det svenska språket är något som du tycker är fult, något som är din subjektiva värdering och inte objektiv fakta. Med detta som grund vill du utöva påtryckningar för att andra personer ska anpassa sig efter dig. Det är lätt att uppfatta dig som en narcissist.

I din andra paragraf förtydligar du att du har språksvårigheter och att du inte tänker anstränga dig för att utöka ditt kunskapsområde utan du tycker att andra människor ska anpassa sig efter dig.

Herregud vad denna tråden återspeglar en sorglig och begränsad människa.

Untouchable:

Hahah, tönt.

Jag förstår att du som ickestockholmare känner dig mycket utanför, lämnad ensam i utanförskap. Jag förstår ditt förakt, att du känner dig tvingad av samhället att hävda dig. Att du som svensk medborgare innerst inne känner en längtan till oss, till samhället i värme och harmoni, du vill ju precis som alla andra i detta land bli lika svensk som oss!

Alla svenska medborgare har lika rättigheter och förutsättningar i livet, du kan! Om du vill så kan du, jag hälsar dig hjärtligt välkommen till huvudstaden, här skall vi tillsammans leva i trygga händer för resten av våra liv.

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Adam:
Jag förstår att du som ickestockholmare känner dig mycket utanför, lämnad ensam i utanförskap. Jag förstår ditt förakt, att du känner dig tvingad av samhället att hävda dig. Att du som svensk medborgare innerst inne känner en längtan till oss, till samhället i värme och harmoni, du vill ju precis som alla andra i detta land bli lika svensk som oss!

Alla svenska medborgare har lika rättigheter och förutsättningar i livet, du kan! Om du vill så kan du, jag hälsar dig hjärtligt välkommen till huvudstaden, här skall vi tillsammans leva i trygga händer för resten av våra liv.

Jag tror inte att du förstår, jag skiter fullständigt i dig så länge du lämnar mig ifred. Du däremot har nån pervers idé om att utöva påtryckningar på andra människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:

Jag tror inte att du förstår, jag skiter fullständigt i dig så länge du lämnar mig ifred. Du däremot har nån pervers idé om att utöva påtryckningar på andra människor.

Det där är bara nonsens från din sida! Såg du inte, du kan lägga ned stridsyxan, vi välkomnar dig! Du är välkommen till Stockholm för att leva ditt liv i lyx och harmoni! Våra vägar är dina!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Adam:

Det där är bara nonsens från din sida! Såg du inte, du kan lägga ned stridsyxan, vi välkomnar dig! Du är välkommen till Stockholm för att leva ditt liv i lyx och harmoni! Våra vägar är dina!

Säkert Jimmie Åkessons Trollkonto på UM.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Adam:

I alla vadå?

i alla språk, det har med att göra med att folk ändrar hur.dom uttalar t.ex. E,R och U. Att.säga till.folk att dom inte får prata på ett visst sät. Är som att säga att man inte kan se ut som man gör...


   
SvaraCitera