Aviseringar
Rensa alla

Varför fokuserar sig feminimen bara på svenska medelklasstjejer?


Ämnesstartare

qazedctgb:

hur?

orkar inte skriva en lång lista, men tex i vissa kulturer får man inte välja sin partner själv, i vissa kulturer våldtar man barn för att driva bort demoner


   
SvaraCitera

lmaomynigga: i vissa kulturer våldtar man barn för att driva bort demoner

förekommer det i sverige menar du?

lmaomynigga: men tex i vissa kulturer får man inte välja sin partner själv,

och du tycker att feminismen pratar för lite om kvinnans fria val att välja hur hon vill leva sitt liv diskuteras för lite?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb: förekommer det i sverige menar du?

nej? det var exempel på strukturella skillnader

qazedctgb: och du tycker att feminismen pratar för lite om kvinnans fria val att välja hur hon vill leva sitt liv diskuteras för lite?

avisst, säg till en tjej från en sån familj att hon ska få leva fritt och se vad som händer. kanske hon blir hedersmördad? jag vet inte hur man ska angripa ett sånt problem men man kan åtminstone inte förvänta sig att hon har samma förutsättningar som en svensk tjej.


   
SvaraCitera

lmaomynigga: nej? det var exempel på strukturella skillnader

som dina exempel av rasism som inte begicks av vita som inte har någon relevans för sverige...

lmaomynigga: avisst, säg till en tjej från en sån familj att hon ska få leva fritt och se vad som händer. kanske hon blir hedersmördad? jag vet inte hur man ska angripa ett sånt problem men man kan åtminstone inte förvänta sig att hon har samma förutsättningar som en svensk tjej.

där har du ju alldeles rätt men kampen behöver ju inte delas upp för att vissa grupper ligger längre ifrån det slutliga målet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb: som dina exempel av rasism som inte begicks av vita som inte har någon relevans för sverige...

Så om en kines kommer till sverige tror du inte han bär med sig rasismen därifrån?

Att just det fenomenet inte förekommer i sverige betyder inte att besläktade fenomen inte finns i sverige. 

qazedctgb: där har du ju alldeles rätt men kampen behöver ju inte delas upp för att vissa grupper ligger längre ifrån det slutliga målet.

Jo det behöver delas upp. Vad är det för poäng med feminismen om den inte ska ha någon verkan utan bara vara ett verktyg för ett mål efter vår död`?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

orkar inte skriva en lång lista, men tex i vissa kulturer får man inte välja sin partner själv, i vissa kulturer våldtar man barn för att driva bort demoner

Vilka kulturer? och hur är det en struktur där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: Vilka kulturer? och hur är det en struktur där?

I indien t.ex. gifter man bort sina barn. Hur är det inte en struktur om det är normen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

I indien t.ex. gifter man bort sina barn. Hur är det inte en struktur om det är normen?

Jag vill veta vilka kulturer som har barnvåldtäkter som struktur.

Och nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: Jag vill veta vilka kulturer som har barnvåldtäkter som struktur.

Några folkgrupper i centralafrika, kommer inte ihåg namnet på dem och vill inte googla heller. Du får gärna googla det själv om du vill.

Det är mycket möjligt att jag har missförstått betydelsen av struktur, men jag menade normer.


   
SvaraCitera

lmaomynigga: Jo det behöver delas upp. Vad är det för poäng med feminismen om den inte ska ha någon verkan utan bara vara ett verktyg för ett mål efter vår död`?

kan vara så att kampen som du är ute efter gynnas av att den inte förs själv utan i ett sammanhang


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb: kan vara så att kampen som du är ute efter gynnas av att den inte förs själv utan i ett sammanhang

vem gynnas mest då? vem bör gynnas mest? det är ju skevt fördelat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

Några folkgrupper i centralafrika, kommer inte ihåg namnet på dem och vill inte googla heller. Du får gärna googla det själv om du vill.

Det är mycket möjligt att jag har missförstått betydelsen av struktur, men jag menade normer.

Det är du som ska bevisa det du slänger ur dig.
Pedofili är en tabu i ca alla kulturer, äktenskap sker tidigast när de är pubertala. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: Pedofili är en tabu i ca alla kulturer,

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sover


   
SvaraCitera