Aviseringar
Rensa alla

Varför går jag inte upp i vikt?


Ämnesstartare

Min kropp har varit i svält i knappt ett halvår (augusti-december). Jag gick ner från ett bmi på 19,3 till ett bmi på 16.

Nu har jag sakta börjat äta igen, och kommit till bmi 18. Där jag stannat. Äter ca 1700-2200 kcal om dagen, och på helger kan det gå upp mot 2800 kcal! (mitt näringsbehov ligger på 1300 kcal..) Jag rör mig inte mer än att vara i skolan och gå ut med hunden en-två gånger per dag. Ändå går jag inte upp i vikt, så kroppen är väl nöjd med den här vikten?
Men min blodcirkulation är fortfarande usel (kalla händer och fötter), naglarna skivar sig och mensen är ur sikte (har haft utebliven mens i över ett halvår).

Hur går det ihop??!!!! Är min kropp nöjd med vikten eftersom den stannat på den, och i så fall kommer den repa sig snart?


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time

Everlysister:

Hur går det ihop??!!!!

Det är faktiskt otroligt mycket svårare än man skulle kunna tro att gå upp i vikt. Krävdes det mycket jobb att komma upp till BMI 18? Du är nog på helt rätt spår, kanske du skulle kunna öka maten lite och lägga på lite skräpmat och sånt, det var jag tvungen att göra när jag skulle upp från samma BMI som du startade på. Det tar ett tag för kroppen att återhämta sig från tortyren svält faktiskt är, så ta det lugnt och bara jobba vidare så ska det nog gå.


   
SvaraCitera

Vem sa åt dig att ditt näringsbehov ligger på 1300 kcal? Det låter väldigt lite för någon som inte är konstant sängliggande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Vem sa åt dig att ditt näringsbehov ligger på 1300 kcal?

Jag räknade ut mitt kaloribehov på nätet..


   
SvaraCitera

Everlysister:

Jag räknade ut mitt kaloribehov på nätet..

Såvida du inte får det bekräftat från en läkare eller en dietist kan du nog lugnt räkna med att det är högre än så. Vilket i så fall gör att det är rätt naturligt att du inte går upp i vikt. Och, som timeisrunningout säger, det krävs rätt mycket jobb för att gå upp i vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men om jag går upp till normalvikt, kommer jag vara tvungen att äta mycket mer för att behålla den vikten då, skulle jag gå ner i vikt igen av att börja äta som jag gör nu?


   
SvaraCitera

asså va 18 är inte ens alldeles för lite? Jag har 16 och är inte spec underviktig ;P


   
SvaraCitera

mandew:

asså va 18 är inte ens alldeles för lite? Jag har 16 och är inte spec underviktig ;P

att lita på bmi är rätt dumt eftersom vi alla är byggda på olika sätt, vissa har t.ex. en kraftigare benstomme, dessutom så räknar den ju inte om det är fett eller muskler.


   
SvaraCitera

Nä precis 🙂
Men har ett tips! 🙂 gå till hälsokost och fråga om nåt slags proteinpulver 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mandew:

asså va 18 är inte ens alldeles för lite? Jag har 16 och är inte spec underviktig ;P

jag sa aldrig att bmi 18 är för lite och det är väl bra? jag behöver väl inte gå upp mer.


   
SvaraCitera

Everlysister:

jag sa aldrig att bmi 18 är för lite och det är väl bra? jag behöver väl inte gå upp mer.

strunta i ditt bmi helt och hållet tycker jag. Du borde börja träna och då löser sig matproblemet rätt fort. Kolla inte dig i spegeln, känn efter när du mår bra istället.


   
SvaraCitera