Aviseringar
Rensa alla

Varför har Flashback så många fler användare än UM?


Ämnesstartare

Varför tappar UM användare och varför har andra forum som t ex Flashback fler användare? Vad tror ni? Jag har mina egna teorier men jag tänkte först höra vad ni tycker och tror?

En ledtråd, Flashback profileras med orden "Yttrandefrihet på riktigt!".


   
Citera
Ämnesstartare

Den här sidan heter "Ungdomar.se" och snarare har den samlat på sig fler användare på senaste tiden.


   
SvaraCitera

är man 35 vill man inte hänga på ett forum som heter ungdomar.se......... tycker inte forumen går att jämföra ens då de har HELT olika målgrupper. 

sen att um har mesta aktiva medlemmar som inte tillhör deras målgrupp är en annan historia...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Den här sidan heter "Ungdomar.se" och snarare har den samlat på sig fler användare på senaste tiden.

Jag visste att någon skulle komma med det argumentet som det enda, men jag tror nog att de flesta på FB också är ungdomar så det är ett ganska svagt argument.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -: Jag visste att någon skulle komma med det argumentet som det enda, men jag tror nog att de flesta på FB också är ungdomar så det är ett ganska svagt argument.

Det är inget svagt argument, en mer begränsad målgrupp ger färre användare. Ungdomar.se är också ett mer obskyrt forum. Gissar att de flesta på Flashback är ganska vuxna av sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Det är inget svagt argument, en mer begränsad målgrupp ger färre användare.

Prova med orden "en mer begränsad yttrandefrihet". Stämmer mycket bättre.

Nachac: Gissar att de flesta på Flashback är ganska vuxna av sig

Är du allvarlig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -: Prova med orden "en mer begränsad yttrandefrihet". Stämmer mycket bättre.

Nej.

- Razorblade -: Är du allvarlig?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

omöjligt att jämföra UM med flashback. Olika målgrupper och olika användningsområden ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -: Prova med orden "en mer begränsad yttrandefrihet". Stämmer mycket bättre.

Jag förstår vad du försöker argumentera för. Det är inte alls övertygande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flashback är ett utav de äldsta forumen och lanserades 2000 och redan då hade det en ganska stor skara följare då det sedan tidigare funnits i form av underground-fanzine och webbsida. 

Yttrandefrihets-grejen spelar såklart in. Det är ju ett underground-forum som från början tilltalade (och fortfarande i hög utsträckning gör) diverse subkulturer, hackers, pirater, droganvändare, folk med extrema böjelser osv. Såna saker som knark och piratkort och sådär fanns det ju inget annat ställe där man kunde diskutera. 

Så sidan var tidigt ute, hade från början en följarskara och en unik nich och kunde därför snabbt bli tillräckligt stor för att bli ett nav på Internet som alla känner till och förhåller sig till osv. Nå en "kritisk massa" som det heter. När man väl nåt den punkten rullar det mesta på av sig själv. 

---

Väldigt svårt att bedöma åldersnivån på Flashback. Finns en åldersgräns på 18 men det är uppenbart så att många användare är yngre än så. Men det finns säkerligen också 60+are som hänger där, så betydligt större spännvidd. Medelåldern bland de aktiva är antagligen... 24 eller nåt sånt skulle jag tro. Här är den väl kanske... 20. Så ingen jättestor skillnad. Vet inte om jag skulle påstå att Flashback känns mognare heller faktiskt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänk på alla svenska forum som har mindre medlemmar än um. det är långt fler sådana än som har mer medlemmar. 


   
SvaraCitera

Dinosaurie: Flashback är ett utav de äldsta forumen och lanserades 2000

UM lanserades också 2000.

Källa


   
SvaraCitera

Chi Huang Ti: tänk på alla svenska forum som har mindre medlemmar än um. det är långt fler sådana än som har mer medlemmar.

http://www.svenskaforum.com/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förvånas över hur högt sporthoj kommer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej förresten, bra byggd sida


   
SvaraCitera