Aviseringar
Rensa alla

Varför har jag ont vid sidan av knät ?


Ämnesstartare

Inte säker vart denna tråd borde vara men här får duga 🙂

jag vet inte exakt hur länge jag har haft ont vid sidan av knät men tror det har vart ganska länge har bara trott att det inte vart något allvarligt så jag har aldrig kollat upp det, det har inte heller gjort särskildt ont men nu för tiden får jag tillbaka smärtan ganska ofta. Under och efter fotbollsträningar har jag inge smärta man kan säga att knät "läks" efter träningarna men kan få återfall, sist jag fick ett återfall var idag har inte känt av smärtan sedan förra veckan fredag som var sista gången jag spelade fotboll.

När jag får ett återfall gör det riktigt ont känns nästan som om man trycker in en kniv i knät och vid återfall får jag ont vid sidan av knät ungefär 3-5 dagar, t.ex försöker jag ställa mig upp från en sittandes position gör det ont, när jag går upp för trappor gör det ont, om jag ställer mig på 1 ben viker knät till 90 grader och upp igen gör det ont och känner en mild smärta när jag går.

Har träffat sjuksystern i skolan men hon säger att det inte borde vara något eftersom det inte är svullet.

Hoppas någon vet vad det är och om ni skulle veta vad det kan vara kanske ni vet vad jag bör göra =).

Tack i förhand


   
Citera
Ämnesstartare

Kilik777:

Tack i förhand

Jag har haft liknande och för mig var det så att jag växte för mycket vilket gjorde att leder, muskler och annat inte riktigt fungerade och var byggda på fel sätt. Det gick över när jag slutade växa.

Jag säger inte att det är så för dig, men det kan vara en förklaring


   
SvaraCitera

Det kan vara så att du är i tonåren och har lite glapp i knäna. Testa att ha knästöd på träningarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aids helt klart. Nej men seriöst, min kompis har nått liknande, gå till en riktig läkare och kolla upp det, för det var ganska allvarligt för min kompis iallafall.


   
SvaraCitera

Jag fick så efter att mitt knä hoppade ur led (riktigt ordentligt då alltså). Det berodde på att ett ledband hade blivit så uttänjt att det hade skadats. Vilket i sin tur berodde på att min knäskål och själva knät inte riktigt passade ihop på grund av att jag växte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har precis bokat tid med läkare för att kolla upp knät men tack för svaren, det kmr nog göra det lättare för mig att förklara mitt symtom m.m :). Kan nog också skriva vilken slutsats läkaren drog ifallatt någon skulle ha liknande problem.

Borgeus:

Jag har haft liknande och för mig var det så att jag växte för mycket vilket gjorde att leder, muskler och annat inte riktigt fungerade och var byggda på fel sätt. Det gick över när jag slutade växa.

Jag säger inte att det är så för dig, men det kan vara en förklaring

Jag är förövrigt 17 år och brode vara fullväxt snart, men jag började växa ganska sent så det kan vara en förklaring.

kallprat:

Det kan vara så att du är i tonåren och har lite glapp i knäna. Testa att ha knästöd på träningarna.

har du något tips på vilket knästöd jag skulle kunna testa ?


   
SvaraCitera

Kilik777:

har du något tips på vilket knästöd jag skulle kunna testa ?

gå till en sportaffär och fråga dem, de bör ha koll på sitt sortiment. Alternativt kolla med läkaren, men ajg vet ju inte när du skulle få komma dit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kilik777:

Jag är förövrigt 17 år och brode vara fullväxt snart, men jag började växa ganska sent så det kan vara en förklaring.

Jag själv är 20 och hade fortfarande ont för ca 1,5år sen.

Bara för att du har växt klart är inte det självklart med att musklerna är färdigväxta.

Jag tycker du ska prata med skolsyster eller liknande och fråga om vad det kan bero på, och vad man kan göra för att det inte ska göra lika ont.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Jag själv är 20 och hade fortfarande ont för ca 1,5år sen.

Bara för att du har växt klart är inte det självklart med att musklerna är färdigväxta.

Jag tycker du ska prata med skolsyster eller liknande och fråga om vad det kan bero på, och vad man kan göra för att det inte ska göra lika ont.

oj det visste jag inte men aja har bokat tid nu hos läkaren men måste klara mig till nästa vecka annars kanske går till skolsystern imorrn också.

Emmelipemmeli:

gå till en sportaffär och fråga dem, de bör ha koll på sitt sortiment. Alternativt kolla med läkaren, men ajg vet ju inte när du skulle få komma dit.

haha tänkte aldrig på det 😛 men tack för tipsen, ska nog kolla med läkaren =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kilik777:

oj det visste jag inte men aja har bokat tid nu hos läkaren men måste klara mig till nästa vecka annars kanske går till skolsystern imorrn också.

Så var det för mig. Jag talar bara om egna erfarenheter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kilik777:

.

svårt att säga vad det kan vara utan att undersöka. Jag tycker du skall gå till en doktor som kan utföra ett ordentligt knästatus, och då förhoppningsvis säga vad som orsakar besvären. Lita inte blit på skolsköterskor : )

Capture:

.

var gick knät ur led, var det knäskålen som hoppade åt sidan eller var det hela knät? Var nyligen med och opererade en kvinna som drabbats av upprepade patellaluxationer (=knäskålen ur led) de senaste åren.


   
SvaraCitera

glxblt:

var gick knät ur led, var det knäskålen som hoppade åt sidan eller var det hela knät? Var nyligen med och opererade en kvinna som drabbats av upprepade patellaluxationer (=knäskålen ur led) de senaste åren.

Det var knäskålen som "hoppade åt sidan".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

tufft värre. blev du opererad? tuberositastranslokationen var en av de roligare ortopediska operatoner jag har assat på. fast förstås, det finns ju andra tekniker också.


   
SvaraCitera

glxblt:

tufft värre. blev du opererad?

Nej, det har inte behövts. Som tur är, antar jag.
Har dock fortfarande problem med det ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

.

då är det bara att skära : )
tuberositastransposition heter det förresten, tänkte lite fel där igår kväll


   
SvaraCitera