Aviseringar
Rensa alla

Varför har jag rätt till förlängd tid på nationella prov?


Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe: Men lägg av, man kan ha Aspergers eller ha en diagnos inom Autistmspectrat och därmed har man rätt till förlängd tid.

Jaha, då är det nog det. Dock har jag inte autismdiagnos ännu, men psykologerna misstänker det.

Men varför skulle autism betyda rätt till förlängd tid? Mitt problem är att jag blir klar före man får gå.


   
SvaraCitera

Maymay:

Antar du inte läste vad jag skrev ovan men det är ju inget ovanligt här på UM 🙂

Jag missade den lilla biten med dyxlexi, jag skyller på att jag inte läser ordentligt. 🙂


   
SvaraCitera

123fendas:

Jaha, då är det nog det. Dock har jag inte autismdiagnos ännu, men psykologerna misstänker det.

Om dina lärare vet om det kanske de har tagit det i beaktning och valt att du får extra tid på ditt nationella prov.

Men varför skulle autism betyda rätt till förlängd tid? Mitt problem är att jag blir klar före man får gå.

Samma här, dock är det från person till person vissa behöver mer tid på dig. Det är ofta så att när man har Aspergers så har man oftast andra diagnoser också som t.ex. dyxlexi etc. Då tar det längre tid för en att läsa en text och därmed behöver man tid, även fast man inte är dyslektiker eller tom har lätt för sig spelar ingen roll om det generellt är så att de flesta med Aspergers behöver mer tid på sig. 😉


   
SvaraCitera