Aviseringar
Rensa alla

Varför jag hatar medelklassen.


Ämnesstartare

Den nya medelklassenhar i Sverige blivit allt större de senaste decennierna, något många säkert ser som något positivt. I denna tråd kommer jag lista upp allt jag hatar med medelklassen.

1. Utseende är allt.

Det man inte får glömma om den nya medelklassen är att de en gång tillhört arbetarklassen, vilket gör att de alltid måste förhålla sig till deras förflutna. I medelklassen är självförtroendet egentligen ganska lågt, deras ursprung tror de inte är värt lagom mycket och därför anammar de vad de tror är fint.

Det finns en anledning varför alla hus i medelklassområden är helt fläckfria, det är inte att de har för mycket tid så de helt enkelt dör av tristess, det är för att ens eget värde baseras på hur polerad fasad man har.

2. De anammar en icke-existerande kultur

Vi har alltså konstaterat att medelklassen tycker att de i grunden behöver byta ut deras kultur, därför anammar de en kultur de tror vara fin. Medelklassen har på detta sätt skapat sig en finare kultur som baserats på media. Deras gamla dialekter gjorde de allt för att polera bort (trots att adeln än idag har en kraftig dialekt, vilket gjorde att adeln länge såg ner på medelklassens brist på dialekt ironiskt nog). Det talspråk de istället anammade var det finaste de visste, nämligen det man kan hitta på TV!

Visst får man prata hur man vill, det säger jag inte emot, däremot gjorde medelklassen något mer när de gjorde denna språkresa, de började se ner på personer som fortfarande pratar med dialekt. Jag själv har såklart fått höra skämtsamma rättelser när jag pratar med dialekt av alla samhällsklasser, vilket oftast bara är skoj, men enbart av medelklassare har jag fått höra att jag pratar fel.

Förutom att byta dialekt (eller snarare göra sig av med den) är det även viktigt för dem att de har det bästa när det kommer till den materiella biten, de vill ha grannskapets finaste bil, fräschaste kök och såklart vill de bjuda på kamratkretsens absolut finaste parmiddag. Att inte tycka att ett vin för 300kr flaskan är gott är som att säga att man är en jävla tölp. Även här hämtar de all sin inspiration från media, de ser på inredningsprogram för att få grannskapets fräschaste kök och de ser på matlagningsprogram för att lyckas på parmiddagarna.

I en medelklassfamilj av detta slaget växer man inte upp och känner att man duger som man är, man är en del av en bild, en bild som inte får brytas, och en bild som hela ens existens bygger på.

Såklart är det här inte en universell beskrivning av medelklassen, men ni känner med största sannolikhet igen den. Om ni tillhör medelklassen behöver inte det betyda att detta stämmer in på er osv.

Jag är stolt över att växt upp i ett hem som såg ut som ett kråkslott, en opolerad familj som faktiskt var fulare utåt än inåt, en familj som lät mig göra misstag, en familj som faktiskt inte låtsades fungera, utan istället riktade fokus åt att faktiskt försöka göra det. Jag är stolt över att vara från arbetarklassen.


   
Citera
Ämnesstartare

Här hatar man alltså medelklassen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig tänkt på vilken klass vår familj är egentligen... vad är definitionen och var går gränsen liksom


   
SvaraCitera
höna

vet inte riktigt hur man bestämmer klasser.

mamma sa att vi var övre medelklass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

vet inte riktigt hur man bestämmer klasser.

Beror på vem man frågar, egentligen stämmer inte det jag säger övergripande på medelklassen men du vet säkert vilken grupp jag syftar på

Burg:

Aldrig tänkt på vilken klass vår familj är egentligen... vad är definitionen och var går gränsen liksom

Om dina föräldrar är välutbildade och tjänar bra pekar mycket mot överklass, men å andra sidan syftar jag mest på den kulturella biten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

mamma sa att vi var övre medelklass.

no shit sherlock[blush]


   
SvaraCitera
höna

Dan_the_ironman:

Beror på vem man frågar, egentligen stämmer inte det jag säger övergripande på medelklassen men du vet säkert vilken grupp jag syftar på

ja, förstår faktiskt exakt vad du menar hahah. men sen så är ju inte alla medelklassfamiljer likadana som du sa. känner ialf inte att jag stämmer in på d du sa om man ska va lite självgo'


   
SvaraCitera
höna

Tickstart:

no shit sherlock

DURÅÅÅ DIN TATTARE


   
SvaraCitera
höna

vill sparka dig igen!![blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ahmagaad så roli du är att reta +_+


   
SvaraCitera
mynona

Jag har länge retat mig på att man i media ofta använder medelklass som synonym när man i själva verket menar överklassen.

Du har förstås rätt i att det är sorgligt att försöka anpassa sig enligt ett klassideal. De enda som bryr sig om sådant är snobbar, och enligt just dem kan man aldrig någonsin tillhöra en klass man inte är född i ändå, så det finns ingen anledning att anstränga sig för att försöka passa in på det viset, och det nog bara bra.

Som individualist tror jag på att man helt enkelt ska sträva efter att vara sig själv och motsvara och fulländliga sin egen personlighet så mycket som möjligt.

Alla de där klassmarkeringarna stryper och begränsar människas egen personliga frihet.


   
SvaraCitera
höna

hahahah hur ska man ta d +_+ äre för att ja e medelklass, VA VA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Alla de där klassmarkeringarna stryper och begränsar människas egen personliga frihet.

Jag tror de är ganska naturliga, jag tror inte att medelklasskulturen finns pga att man har ett begrepp för det utan tvärt om om du förstår hur jag menar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag har länge retat mig på att man i media ofta använder medelklass som synonym när man i själva verket menar överklassen.

Det är för att alla mainstream medier är baserade i stockholm, där alla är svinrika.. Ingen på redaktionen har satt sin fot i det verkliga sverige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är nog från den övre medelklass/medelklass. men den snåla sådana, eller den som förstår pengars värde kanske är ett bättre ord. om man inte räknar sommarhus och hus iof.


   
SvaraCitera