Aviseringar
Rensa alla

Varför kan inte människor bara vara glada över sin situation?


Ämnesstartare

Jag tycker att det är en relevant och högst befogad fråga att ställa.


   
Citera
Ämnesstartare

För en del lider av kontrollbehov (& de (majoriteten) som gör det är resultatinriktade vilket oftast gör dem besvikna) & måste jämföra sig med medmänniskor.
& sen skulle ett liv utan problem bli ett liv med problem - det finns alltid saker att klaga över... Bara, oftast, korkade människor som inte kan inse och förstå deras livssituation och därför mår de, tror de, så djävla bra.
Osv osv.
ÅH, jag vill predika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är glad över att jag har tak över huvudet.


   
SvaraCitera

skriver en uppsats om fri vilja, är så glad som jag kan bli.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att jag har haft det bättre än jag har det just nu. Glad är jag inte förrän jag mår lika bra som (eller bättre än) jag mått när jag mått som bäst.


   
SvaraCitera

ska nog posta den i etik-och moralforumet om jag orkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Otacksamma lymlar.


   
SvaraCitera

för att vissa har det bara förjävligt och får lov att inte vara glada


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

skriver en uppsats om fri vilja, är så glad som jag kan bli.

ska nog posta den i etik-och moralforumet om jag orkar.

En massa deterministiskt blaj om att fri vilja bara är en illusion?


   
SvaraCitera

Hattmakaren:

En massa deterministiskt blaj om att fri vilja bara är en illusion?

bland annat, men också om hur den fria vilja kan vara en möjlighet, antingen helt eller delvist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kemisk obalans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

människan fungerar så helt enkelt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men om jag ska vara seriös; om vi alltid varit nöjda hade utvecklingen inte gått framåt, vi hade helt enkelt inte känt någon motivation för att förbättra något och således stannat där vi varit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att situation innefattar så mycket mer... Och ofta är man glad/lycklig fast man tror sig längta bort; kanske projicerar man bara små problem och irritationsmoment i vardagen.

Men det kan också vara så att man mår mycket dåligt för att man inte får vissa av de grejer man behöver få, och så räknar vi bara materiella saker till "situation".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att ha en mening med livet, man vill ha något att uppnå, något att kämpa för, något som tar ens tid.


   
SvaraCitera