Aviseringar
Rensa alla

varför kan man inte sova när man måste


Ämnesstartare

klockan 03.50 ringer min klocka jag har inte somnat än. varför är det så?

då ska jag även köra bil det är en bra ide va?


   
Citera
Ämnesetiketter

03:50? varför utsätta sig för sån plåga?


   
SvaraCitera

brukar gå bra för mig att köra halvlånga sträckor efter 24 vakna timmar + iaf

aldrig somnat vid ratten, men reaktionsförmågan är säkert något sämre osv aa.


   
SvaraCitera
time
 time

S3ON:
brukar gå bra för mig att köra halvlånga sträckor efter 24 vakna timmar + iaf

aldrig somnat vid ratten, men reaktionsförmågan är säkert något sämre osv aa.

Får man göra det i Sverige? I Finland räknas sömbrist i princip som rattfylla och straffas därefter.


   
SvaraCitera

Dels spänner du väl och dels har du antagligen sovit en stump. Det naturliga för en bra natts sömn är tydligen att sova i intervaller.


   
SvaraCitera

time:

Får man göra det i Sverige? I Finland räknas sömbrist i princip som rattfylla och straffas därefter.

Minns inte osv Rodnar


   
SvaraCitera

Blir svårt att mäta för dem i kontroller dock


   
SvaraCitera
time
 time

S3ON:
Blir svårt att mäta för dem i kontroller dock

Nämen man ser ju om något uppenbart är trött och om personen kör konstigt. Kollade upp det, är samma regler i Sverige! Typ en natts sömnbrist motsvarar att köra med 0,8 promille!


   
SvaraCitera

time:

Nämen man ser ju om något uppenbart är trött och om personen kör konstigt. Kollade upp det, är samma regler i Sverige! Typ en natts sömnbrist motsvarar att köra med 0,8 promille!

tunnelseende etc har en ju råkat ut för ett par gånger, då äre jobbigt att koncentrera sig på vägen, särskilt på motorväg etc och i mörker. Men ej i samband med sömnbrist, får dt som ångestsymptom ibland.


   
SvaraCitera
torg1

för man ligger å tänker på allt mellan himmel och jord. Hemligheten är att bryta varje tanke som ploppar upp 🙂


   
SvaraCitera

time:

Får man göra det i Sverige? I Finland räknas sömbrist i princip som rattfylla och straffas därefter.

Det finns en sådan lag i Sverige. Men det är upp till polisman att döma om föraren beräknas som trött. Ofta brukar dom stanna fordon som vinglar hit och dit på vägen, bromsar/gasar övervägande knepigt osv... Det kan ses som rattfylla, absolut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag fick sova någon timme iaf och bilkörandet gick bra 😉


   
SvaraCitera

alltså jag kan tom känna mig mer fokuserad och alert efter längre tids utebliven sömn aka hyperaktiv, men då skall det ha gått så långt iofs att en har varit dödstrött ett par timmar i mellan. 


   
SvaraCitera