Aviseringar
Rensa alla

Varför könskvotering?


Nachac:

Nej. Kvotering innebär att man av två med likvärdig kompetens väljer någon ur den folkgrupp som är underrepresenterad.

Jaha då hade jag misstolkat det 🙂 Men det känns ändå som att i praktiken att Kvinnan ska väljas även fast hon är lite sämre :/


   
SvaraCitera

Axelinaaas: Jaha då hade jag misstolkat det 🙂 Men det känns ändå som att i praktiken att Kvinnan ska väljas även fast hon är lite sämre :/

På vilka grunder då?


   
SvaraCitera

Nachac:

På vilka grunder då?

Jo men de man har läst om t.ex en skandal där det var ett brandstation eller typ något i den stilen som skulle ta in folk och då skulle man kvotera in mänskor med utlänsk bakrund för att "få in de i sammhället" typ så ja. Men de fyllde inte den procentuella delen utländska så de tog in någo  som dömd för mehjälp för voltäckt osv... det får mig att undra om varför just detta skule vara enda stället de händer på i vårat "solidariska" samhälle 🙂
Felstavning beror på dyslexi så du fattar att jag inte är 5 🙂


   
SvaraCitera

mynona: får folk chans att fatta att kön inte spelar någon roll

Man kan inte kvotera in ett kön och sedan säga att kön inte spelar roll. Det spelar jättestor roll, annars hade ingen brytt sigIcke!


   
SvaraCitera

Axelinaaas:

Jo men de man har läst om t.ex en skandal där det var ett brandstation eller typ något i den stilen som skulle ta in folk och då skulle man kvotera in mänskor med utlänsk bakrund för att "få in de i sammhället" typ så ja. Men de fyllde inte den procentuella delen utländska så de tog in någo  som dömd för mehjälp för voltäckt osv... det får mig att undra om varför just detta skule vara enda stället de händer på i vårat "solidariska" samhälle 🙂
Felstavning beror på dyslexi så du fattar att jag inte är 5 🙂

Problemet med progressiv mångkulturalism i ett nötskal:

http://www.friatider.se/d-md-f-r-r-n-och-deltog-vid-brutal-v-ldt-kt-nu-bel-nas-han-med-jobb-som-brandman


   
SvaraCitera

för att kön inte skall spela någon roll, förutom vid de tillfällen då det skall spela roll, precis som med hudfärg


   
SvaraCitera

NiklasW:

Problemet med progressiv mångkulturalism i ett nötskal:

http://www.friatider.se/d-md-f-r-r-n-och-deltog-vid-brutal-v-ldt-kt-nu-bel-nas-han-med-jobb-som-brandman

Ja det var den nyheten jag syftade på! Granskning sverige tog upp det och tycker den är värld att lyssna på 🙂


   
SvaraCitera
mynona

aristoteles:

Man kan inte kvotera in ett kön och sedan säga att kön inte spelar roll. Det spelar jättestor roll, annars hade ingen brytt sigIcke!

Folk tror att det spelar roll, därför spelar det också roll. När man väl har gjort sig av med könsrollen genom att utplåna sådana här skillnader kommer den till slut inte spela någon roll på riktigt. Detta är en tillfällig lösning på vägen mot målet och inte något mål i sigIcke!


   
SvaraCitera

mynona: omedveten inkvotering av män i vissa yrken

Ge exempel tack, var kvoteras män in menar du?


   
SvaraCitera
mynona

Jagvillboienhatt:

Ge exempel tack, var kvoteras män in menar du?

Jag skriver av slentrian och vårdslös impuls och är inte ute efter en debatt - jag är alltför depressiv för att varken orka eller kunna eller motiveras till den - så det gör inget för mig att helt enkelt strunta i att svara. Någon med mer ork, engegemang, motivation och förmåga får ta sig an det.


   
SvaraCitera

Då får någon annan gärna ta vid!


   
SvaraCitera

mynona:

Folk tror att det spelar roll, därför spelar det också roll. När man väl har gjort sig av med könsrollen genom att utplåna sådana här skillnader kommer den till slut inte spela någon roll på riktigt. Detta är en tillfällig lösning på vägen mot målet och inte något mål i sigIcke!

Så kön är inte viktigt, men det är viktigt att tvångsmanipulera mängden av specifika kön på arbetsplatser för det är viktigt att de arbetande har rätt kön?


   
SvaraCitera

Axelinaaas: Jo men de man har läst om t.ex en skandal där det var ett brandstation eller typ något i den stilen som skulle ta in folk och då skulle man kvotera in mänskor med utlänsk bakrund för att "få in de i sammhället" typ så ja. Men de fyllde inte den procentuella delen utländska så de tog in någo  som dömd för mehjälp för voltäckt osv... det får mig att undra om varför just detta skule vara enda stället de händer på i vårat "solidariska" samhälle 🙂
Felstavning beror på dyslexi så du fattar att jag inte är 5 🙂

En brandstation anställde eventuellt någon som varit medhjälp till våldtäkt, därför är det troligt att inkvoterade kvinnor är inkompetenta?


   
SvaraCitera

aristoteles: Så kön är inte viktigt, men det är viktigt att tvångsmanipulera mängden av specifika kön på arbetsplatser för det är viktigt att de arbetande har rätt kön?

Tydligen så är det först när man delar upp kön i två grupper och låter dessa dela exakt lika som kön inte längre spelar någon roll. Älskar logiken i det argumentet. Mycket glad


   
SvaraCitera
mynona

aristoteles:

Så kön är inte viktigt, men det är viktigt att tvångsmanipulera mängden av specifika kön på arbetsplatser för det är viktigt att de arbetande har rätt kön?

jag trodde jag hade beskrivit det väldigt utförligt i mitt allra första inlägg här i tråden? Jag är ju individualist och bryr mig inte om kön. Det är min dröm att man ska kunna strunta i det. Men folk bryr sig fortfarande väldigt mycket om kön. För att det verkligen ska bli så att folk inte bryr sig om kön, så måste man använda sig av sådana här tillfälliga redskap fram till att det verkligen har blivit så. Du kanske tillhör dem som tror att ingen numera ägnar sig åt könsdiskriminering osv, och att vi redan nu lever i en värld där könsrollerna inte längre spelar någon roll. Det hade varit väldigt trevligt om det var så. Jag tror inte det. Men; jag är inte längre en debattör, som jag var förr. Numera lever jag väl mer eller mindre efter devisen: jag vill må bra, och stimuli av oliktänkande får jag gärna av vänner, inte av gräl på nätet som bara gör mig på dåligt humör. Så när jag stöter på folk som vill gräla säger jag bara: helt okej att du tänker så, jag håller inte med, låt oss gå åt skilda håll, end of case. Det finns ingen stridslystnad kvar i mig. Jag vill bara må bra, och jag vet att jag inte mår bra av debatter. Nöjer mig därför med att säga: det låter ju underbart om du tror att könsdiskriminering inte längre existerar, och att du därför inte tror at sådana här åtgärder behövs, utan rentav skulle göra det värre. Jag hade också gärna velat tro detsamma. Så, nu är det klart. Jag mår mycket bättre sedan jag började lära mig att strunta i debatter och bara acceptera att varken jag eller motståndaren någonsin kommer att hålla med varandra, och att en debatt inte leder till något annat än att man blir nedslagen och uppgiven helt i onödan. 


   
SvaraCitera