Aviseringar
Rensa alla

Varför köper man dyra kläder?


Exner

Monty Cantsin:

Och varför skulle det skilja? De tillverkas i samma fabriker, av samma människor, varför skulle då märkestramset använda bättre material? Naivt att tro så, det har inte varit gällande sen innan toyota dödade den amerikanska bilindustrin.

Menar du att alla kläder är av samma kvalitet?


   
SvaraCitera

pizdakurac:

Har inget med kärlek att göra iofs men vill du vara korkad så kör hårt. Det handlar om vilket sorts material de görs av i regel. [rolleyes]

Skor är nog det bästa exemplet på detta, visst man kan köpa flera nya par fabriksgjorda skor i fakeläder varje år. Eller så köper man handgjorda skor i högkvalitativt läder, där skaparen garanterar kvaliteten, som kan vara i flera år och till och med årtionden om du tar hand om dem väl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Menar du att alla kläder är av samma kvalitet?

Det har de i princip, men det var inte vad jag menade, jag syftade på att det tillverkas av underlägsen arbetskraft till så låg kostnad som möjligt så att själva märket lägger på sisådär 500 extra på priset, inte kvaliteten.


   
SvaraCitera

Vissa kanske känner sig snygga i dyra kläder? Vissa kanske dessutom tycker det är en kul grej att äga dyra designerplagg? Tycker frågan är rätt konstig egentligen. Alla har väl olika intressen.


   
SvaraCitera
Exner

Monty Cantsin:

jag syftade på att det tillverkas av underlägsen arbetskraft till så låg kostnad som möjligt så att själva märket lägger på sisådär 500 extra på priset,

För all del.

Monty Cantsin:

Det har de i princip

Vad bygger du detta på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Vad bygger du detta på?

Att jag aldrig ägt ett plagg som jag skulle kalla "av låg kvalitet", eller hög kvalitet för den delen


   
SvaraCitera

Monty Cantsin:

Och varför skulle det skilja? De tillverkas i samma fabriker, av samma människor, varför skulle då märkestramset använda bättre material? Naivt att tro så, det har inte varit gällande sen innan toyota dödade den amerikanska bilindustrin.

Nej det görs dem inte, t.ex. ett par skor av fakeläder görs i Taiwan på rullande band där de försöker tjäna så mycket pengar som möjligt på att dra in på kostnader på varor och bara lim och dåliga sömmar används och de spottar ut nya på rullande band. Resultatet blir ett par skitskor som varar i någon månad. Tar du istället ett par Churchs så är de handgjorda av upplärda skomakare i England som det tar månader för att göra klart varje skopar, de syr noggrant, använder det bästa lädret, spikar sulan, lägger tid på varje lager i sulan etc etc, resultatet är en högkvalitativ sko som varar i flera år eller längre om man tar hand om dem.


   
SvaraCitera

Monty Cantsin:

Att jag aldrig ägt ett plagg som jag skulle kalla "av låg kvalitet", eller hög kvalitet för den delen

Där har vi problemet, du kan inte kläder. Har du inte känt skillnaden på att använda lågkvalitativa kontra högkvalitativa kläder kan du itne ah en aning om vad skillnaden är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Bad Lullaby:

Vissa kanske känner sig snygga i dyra kläder?

jag förstår bara inte varför. man är inte snyggare för att man har dyra kläder. då är det något som är fel.

The Bad Lullaby:

Vissa kanske dessutom tycker det är en kul grej att äga dyra designerplagg?

förstår inte grejen, men visst.


   
SvaraCitera

inuti:

jag förstår bara inte varför. man är inte snyggare för att man har dyra kläder. då är det något som är fel.

Jo generellt är dyrare kläder snyggare och av bättre kvalitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

Tar du istället ett par Churchs så är de handgjorda av upplärda skomakare i England som det tar månader för att göra klart varje skopar

Ja, om det tillverkas på det viset så är det en annan sak, men det är rätt få som inte lägger arbetet på asiater.

RyalNotch:

Där har vi problemet, du kan inte kläder.

Det är inte ett problem, snarare en välsignelse [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

Jo generellt är dyrare kläder snyggare

säger vem?


   
SvaraCitera

Pga socialt.


   
SvaraCitera

För att skryta med ett märke kanske [rolleyes]


   
SvaraCitera

RyalNotch:

Jo generellt är dyrare kläder snyggare och av bättre kvalitet.

Som om klädsmak inte alls är ca 100% subjektivt.


   
SvaraCitera