Aviseringar
Rensa alla

varför kristendomen så segregerat?


Ämnesstartare

Hallå där, jag har en fråga som jag inte lyckas få svar på hur mycket jag än söker på internet!:)

Varför är just kristendomen så segregerat jämfört med andra religioner?

Och vad tycker ni om att man går till kyrkan på skolavslutningen? Är det fel då alla förmodligen inte är kristna?


   
Citera

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera

botaenfanatiker:

Och vad tycker ni om att man går till kyrkan på skolavslutningen?

tycker det är lite random


   
SvaraCitera

botaenfanatiker:

Varför är just kristendomen så segregerat jämfört med andra religioner?

På vilket sätt är det segregerat? o.O
Jag tycker då inte alls att kristendomen är det

botaenfanatiker:

Och vad tycker ni om att man går till kyrkan på skolavslutningen? Är det fel då alla förmodligen inte är kristna?

Min grundskola hade ingen egen samlingslokal för alla eleverna så kyrkan mittemot skolan var ett ganska självklart val för skolan vid avslutningar förutom när man hyrde en av sporthallarna vid sommaravslutningar. Jag ser inget fel med det så länge man inte tvingar på kristendomen på ungdomarna på något sätt då man är i kyrkan. Det är bara en byggnad.


   
SvaraCitera

botaenfanatiker:

Och vad tycker ni om att man går till kyrkan på skolavslutningen? Är det fel då alla förmodligen inte är kristna?

Om det bara är för lokalens skull, visst. Om man blandar in psalmer och annat, nej.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Om det bara är för lokalens skull, visst. Om man blandar in psalmer och annat, nej.

hela samhället i övrigt bygger på en kristen tradition, att den protestanta "gud" accepterar den som arbetar hårt snarare än den som biktar sig, så tycker det är lite paradoxalt att man inte kan läsa dikter bara för att de är hämtade ur en viss bok.


   
SvaraCitera

jag tycker kyrkan är bra till skolavslutningar. mysigt. fint. sedan är väll ev. psalmer lite cheezy.


   
SvaraCitera

botaenfanatiker:

Varför är just kristendomen så segregerat jämfört med andra religioner?

Vad menar du med segregation lite mer exakt? Menar du mellan individer eller mellan grupper inom religionen?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Oh, och tycker att man kan fira skolavslutningen vart man vill, sålänge ingen känner sig tvingad att göra något h*n känner sig obekväm med.
Är ej religiös och medverkade således sällan på de skolavslutningar i kyrkan som var väldigt.. andliga.


   
SvaraCitera

Jag tycker inte att kristendomen är mer segregerad än någon annan större religion.

Sen tycker jag att det känns lite tramsigt att ha skolavslutningar och sådant i kyrkan. En skolavslutning är inte en religiös ceremoni, direkt. Fattar inte varför den i så fall ska hållas i en religiös byggnad, helt oavsett om alla vore kristna eller inte.


   
SvaraCitera

botaenfanatiker:

Och vad tycker ni om att man går till kyrkan på skolavslutningen? Är det fel då alla förmodligen inte är kristna?

Ja det är fel eftersom det står i svensk lag att staten inte ska favorisera en viss religion. Punkt slut.

Det är liksom inget man har åsikter om, utan så står det i lagen och det kan inte föras en diskussion om det.

botaenfanatiker:

Varför är just kristendomen så segregerat jämfört med andra religioner?

Det är den inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj förlåt förlåt, menade självklart, varför är kristendomen så sekulariserad? Blir väl inte tagen på så mycket allvar nu när jag gjorde ett sånt pinsamt misstag men ni kanske vill svara ändå? [blush]

Tack för svaren än så länge iallafall! 🙂

Vad gäller skolavslutningar håller jag med om att man kan använda lokalen så länge det inte blir "andligt" vilket det tydligen tenderar att bli vid vissa skolavslutningar?


   
SvaraCitera

botaenfanatiker:

varför är kristendomen så sekulariserad?

Kan du förklara hur du menar?
för sekularisering handlar väl ändå om att man inte baserar på religion utan man avstår från det?


   
SvaraCitera

internet:

hela samhället i övrigt bygger på en kristen tradition, att den protestanta "gud" accepterar den som arbetar hårt snarare än den som biktar sig, så tycker det är lite paradoxalt att man inte kan läsa dikter bara för att de är hämtade ur en viss bok.

Ser gärna att svenska skolor tar avstånd från all religion.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Ser gärna att svenska skolor tar avstånd från all religion.

det är ju knappast så att man bedriver undervisning i vilken religion som är rätt eller inte. tycker personligen att det är bättre att sjunga du blomstertid nu kommer än per gessle, men det är kanske bara jag.


   
SvaraCitera

Kristendomen i sig är väl inte särskilt sekulariserad, men Sverige är ett väldigt sekulariserat land. Vilket jag är glad över.

Ang avslutningar i kyrkan så är det fel. Skolan och religionen ska inte ha något med varandra att göra.


   
SvaraCitera