Aviseringar
Rensa alla

Varför man känner sig så paranoid?


Ämnesstartare

Vad tror ni att anledningen till att jag har varit så paranoid och trott att alla människor är hemska mot mig och skall mörda mig? :s 

Jag vet att jag borde veta sådant som påverkar mig bättre än någon. Men jag vet inte. Jag menar jag kollar upp saker på nätet om hatbrott och annat och tänker att det är verkligheten och allt. Men jag vet inte. Sådant gör också en deprimerad. För att vara paranoid så slutar man att leva.

Så frågan är väl vad gör en att vara paranoid?


   
Citera
Ämnesstartare

Det är delvis en naturlig instinkt, att vara rädd för saker, förr i tiden när vi sprang runt i skogen hjälpte det oss att överleva om vi "ständigt" var beredda på faror. Hos dig har det dock gott för långt imo vilket kan bero på att du har tillgång till så oerhört mkt mer information än som tidigare var möjligt, kommer alltid komma nya saker som kan förstärka hur du redan tänker, det blir bara mer negativt. 🙁 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whaddup bird: dock gott för långt imo vilket kan bero på att du har tillgång till så oerhört mkt mer information än som tidigare var möjligt, kommer alltid komma nya saker som kan förstärka hur du redan tänker, det blir bara mer negativt. 🙁

Jo jag vet. Men det jag läser tror jag är verklighet. Och vet inte vad jag skall göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Jo jag vet. Men det jag läser tror jag är verklighet. Och vet inte vad jag skall göra?

sluta läs saker och var mer i världen och med människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whaddup bird: sluta läs saker

fast ibland när jag gör så så kommer rädslan att jag blundar för den "verkligheten" jag har skapat och att jag känner fara ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: ast ibland när jag gör så så kommer rädslan att jag blindar för den "verkligheten" jag har skapat och att jag känner fara ändå

du måste tänka att de tankarna bara är pga att din hjärna resonerar på ett ofriskt sätt, eller så måste du öka ditt självförtroende/självkänsla att du inte behöver vara rädd, börja styrketräna/thaiboxning elr nåt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whaddup bird: din hjärna resonerar på ett ofriskt sätt

precis och det är detta jag vill ändra 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: precis och det är detta jag vill ändra

du måste hitta svaret själv, men tips är att försök hela tiden att tänka "nej den där personen tittade inte på mig för att den är rasist, den var bara nyfiken på vem jag är" osv.
men egentligen är det du behöver förmågan att skita i om någon nu skulle hata dig, och för det behöver du minska din osäkerhet.

alltså om det dyker upp en tanke "åhnej han är rasist" så svara hjärnan med att tänka  "nej den där personen tittade inte på mig för att den är rasist, den var bara nyfiken på vem jag är"  typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whaddup bird: och för det behöver du minska din osäkerhet.

och hur gör man det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har man varit med om en traumatisk händelse så sätter det spår helt enkelt. Det är naturligt att det kan bli så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så de bästa är väl att försöka skita i vad andra tycker/tänker? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att media gör ett bra jobb med att skrämma upp människor mer än nödvändigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5: för att media gör ett bra jobb med att skrämma upp människor mer än nödvändigt.

är de medias fel att jag är så paranoid?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:
Så de bästa är väl att försöka skita i vad andra tycker/tänker? 

Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra men ja, i regel ska man inte bry sig så överdrivet mycket om det utan följa sitt inre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du skulle prata med en psykolog var det ju. Är man väldigt paranoid så behöver man i många fall hjälp att komma över det.


   
SvaraCitera